“Sezona je bila OK” je vjerojatno najbolji opis 2023. sezone za momčad Mercedesa. Završili su na drugom mjestu u poretku konstruktora pa je teško reći da je to bila loša sezona. Ali ogroman zaostatak za prvim mjestom, mnoge promjene kroz sezonu te nekonzistentnost uz očekivanja koja tim s osam uzastopnih naslova nosi u svojoj prtljazi, su razlog zašto nije bilo puno razloga za slavlje na kraju godine.
Mercedes je odnio pobjedu u, ove godine, izuzetno zanimljivom natjecanju za status “best of the rest”. Do zadnjeg kruga zadnje utrke direktno na stazi borili su se s svojim velikim rivalima iz Ferrarija te odnijeli utješnu nagradu. Malo je timova koji ne bi bili zadovoljni s drugim mjestom u poretku konstruktora. Naročito u godini ekstremne dominacije Red Bulla koji je prvenstvo konstruktora mogao osvojiti sa samo jednim vozačem i još uvijek imati prednost od 166 bodova, ali Mercedes je definitivno jedna od tih momčadi.
Svi smo znali da će kad tad doći kraj uzastopnim pobjedama Mercedesa, a nakon 8 godina možda je već bilo i vrijeme. I dok su neke momčadi kroz povijest nakon osvojenih prvenstava znale pasti dosta nisko u prvenstvu, Mercedes je i dalje u samom vrhu. Ali razloga za zabrinutost svakako ima. Od 2012. nikad se vozači Mercedesa nisu manje puta pojavili na postolju. Također ovo je prva godina sve od 2011. da nisu pobijedili ni u jednoj utrci, čime su ušli u ‘elitno’ društvo timova koji su završili na drugom mjestu u prvenstvu, a da nisu pobijedili niti jednom u toj godini. Sada taj klub broji tri člana: BAR Honda 2004., BMW-Sauber 2007. i Mercedes 2023).
Još je uvijek rano za reći je li ovo kratkotrajni pad forme ili momčad ide stopama velikih momčadi poput Williamsa ili McLarena, koji su također u svoje vrijeme žarili i palili scenom, a onda zapali u crna razdoblja u kojima su mogli samo sanjati o pobjedama ili postoljima, a kamoli o osvajanju prvenstva. O tome ćemo vjerojatno moći razgovarati i pisati u analizama na kraju 2025. ili 2026. kada vrijeme pokaže svoje.
No za sada je glavni razlog za zabrinutost u Mercedesu nekonzistentnost. Oscilacije u rezultatima iz utrke u utrku jasno ukazuje na to da inženjeri iz Brackleya još uvijek nisu u potpunosti razumjeli u čemu je problem s W14. Jedan od razloga za to se može potražiti i u izmjenama među vodećim ljudima u momčadi.
Iako su glavni akteri iz perioda dominacije poput šefa momčadi i sedmerostrukog svjetskog prvaka tu, kroz zadnjih par godina mnogi bitni ljudi su otišli ili su smijenjeni s vodećih pozicija. James Vowles je otišao vratiti Williams na pobjednički put. Andy Cowell, jedan od ključnih ljudi za pogonsku jedinicu otišao je još 2020. James Allison, koji je za tim bio ključan vjerojatno jednako koliko je Adrian Newey ključan za RedBull, odlučio se povući s mjesta tehničkog direktora 2021 i posvetiti se drugim projektima unutar tima. No s obzirom na neuspjehe u zadnje dvije godine, u travnju ove godine on se ponovno vratio na mjesto tehničkog direktora.
To su samo nekih od primjera, a zasigurno manjak stabilnosti u vodstvu se manifestirao i manjkom razumijevanja bolida. To možda najbolje pokazuje činjenica da je Mercedes započeo godinu bez bočnih usisnika. Radikalni dizajn se nije pokazao revolucionarnim prošle godine. Drugi timovi su razmotrili tu ideju, ali je nisu implementirali u ovogodišnje bolide. Mercedes je bio uporan, ali je na kraju i Mercedesov tim inženjera mahnuo bijelim rupčićem i odustao od tog dizajna. U svibnju su se u Monaku pojavili s redizajnom i to samo mjesec dana od povratka Allisona.
Rezultati su ove godine dosta varirali, kao što smo već naveli. Početak godine nije bio loš, ali je bio u sjeni iznuđenja sezone, Aston Martina. Vozači Mercedesa su prvi dio sezone najčešće utrke završavali u rasponu od četvrtog do osmog mjesta, uz pokoje iznimke. Lewis Hamilton je u Australiji dobrom vožnjom završio na drugom mjestu, a to je ponovio i u Španjolskoj. Utrka u Barceloni je ujedno i najbolji rezultat momčadi ove sezone jer su oba vozača završila na postolju iza nedodirljivog Max Verstappena. Hamilton se u prvom djelu sezone na postolje penjao četiri puta, dok je George Russell to uspio samo jednom.
Nastavak sezone nakon ljetne stanke protekao je u sličnom tonu, ali s manje uspjeha. Hamilton se na postolje penjao samo dva puta, dok je Russell ponovno postolje posjetio samo jednom, ali u ključnom trenutku, kada je W14 odvezao do trećeg mjesta u Abu Dhabiju, čime je svojoj ekipi osigurao drugo mjesto u prvenstvu.
W14 možda nije bio jednostavan bolid za podesiti ili voziti, ali se barem pokazao većinom pouzdan. U tri navrata W14 nije završio utrku radi mehaničkih problema, a sva tri puta se to dogodilo na Russellovom bolidu. Prvi put u Australiji kada se pogonska jedinica na bolidu zapalila u 18. krugu utrke, zatim u Kanadi radi problema s kočnicama nakon dodira sa zidom, te Brazilu zbog pregrijavanja. Russell također nije završio utrku u Singapuru kada je u zadnjem krugu slomio ovjes nakon dodira sa zidom. Tako je prokockao treće mjesto i bitne bodove. Hamilton je imao više sreće s pouzdanosti, ali nije završio dvije utrke. U Kataru je morao odustati nakon sudara s momčadskim kolegom, a u Austinu je diskvalificiran, nakon što je završio na drugom mjestu, radi previše potrošene podnice.
2023. | Mercedes |
Najbolja startna pozicija: | 1. mjesto (Hamilton na VN Mađarske) |
Broj plasmana u Top 10 u GP utrkama: | 37 |
Broj plasmana na pobjedničko postolje: | 8 |
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci: | 2. mjesto Hamiltona u Australiji, Španjolskoj i Meksiku) |
Najbolji momčadski rezultat u utrci: | VN Španjolske – 2. i 3. mjesto |
Najbolji momčadski rezultat u sprint utrci: | VN Katara – 4. i 5. mjesto |
Broj osvojenih bodova u prvenstvu: | 409 |
Pozicija u poretku konstruktora: | 2. |
Lewis Hamilton je ove godine vožnjama više podsjećao na Hamiltona kojeg se sjećamo iz kasnih 2010-ih. Iako je W14 bio izuzetno osjetljiv u postavkama balansa bolida, dojam je da je Hamilton često izvukao maksimum. Nakon događaja na kraju 2021. prošle godine se činilo da je izgubio volju te se nije najbolje snašao s bolidom koji je bio puno lošiji od onoga na što je naviknuo. No ove godine je izgledao puno odlučnije u nastojanjima da se vrati na vrh. U prilog tome ide i dvogodišnji ugovor koji je Hamilton potpisao s Mercedesom u kolovozu ove godine. Iduće godine Hamilton će napuniti 39 godina te je sigurno svjestan da mu vrijeme u Formuli 1 polagano curi. Ali potpis ugovora je svakako znak povjerenja da se Mercedes može vratiti pobjedama. A nedavna izjava da je jako zadovoljan s rezultatima bolida za iduću godinu u zračnom tunelu je možda i tračak nade za sve obožavatelje momčadi.
George Russell je ovu godinu potvrdio da ima pravo biti dio momčadi pri vrhu prvenstva te je pokazao da želi biti vođa momčadi nakon Hamiltonove ere. Ipak, još je jasno da ima puno toga za naučiti, a neke od grešaka koje je napravio tijekom godine kad se našao pod pritiskom, poput izlijetanja u Singapuru, znak su da još nije u potpunosti spreman za tu ulogu. Iako ove godine nije bio bolji kada se usporedi s momčadskim kolegom, sigurno si je priskrbio dodatne simpatije mehaničara i cijele momčadi vožnjom u Abu Dhabiju, kad je majstorskom vožnjom osvojio ključne bodove u situaciji kad je to značilo više nego ikad u ovoj sezoni.
Mercedes 2023. | Hamilton vs. Russell |
Međusobni omjer u kvalifikacijama: | 11 – 11 |
Međusobni omjer u utrkama: | 15 – 6 |
Osvojeni bodovi: | 234 – 175 |
Na kraju valja spomenuti i šefa momčadi. Toto Wolff nije krio svoje nezadovoljstvo s W14. Bolid je u nekoliko navrata nazvao očajnim, a nakon utrke u Brazilu je zaključio da taj bolid i nije zaslužio pobijediti. Takve reakcije u javnosti dosta govore o raspoloženju u momčadi. Stoga ne čudi da su se pojavile glasine o mogućem odlasku Wolffa iz Formule 1. No to su ipak samo nagađanja i teško je stvarno vjerovati da će Mercedes ostati bez kapetana dok pokušava pronaći put natrag iz ove oluje lošijih rezultata.
Objektivno gledajući ipak je to bila OK sezona za Mercedes. Nikad do sada u povijesti niti jedan tim nije toliko izdominirao jednu sezonu kao Red Bull i Verstappen. Kada bi njih izuzeli iz cijele jednadžbe, Mercedes bi bio prvak, što nije mala stvar. Naročito ako je takav zavidni uspjeh ostvaren u sezoni kada momčad prolazi kroz težak, možda i najteži period u svojoj povijesti.
U ovom trenutku je teško reći što očekivati u idućoj sezoni. Najave vozača i šefa momčadi su do sada bile pozitivne, ali tako je bilo i na kraju 2021, kao i na kraju 2022. Postavljanje W13 na ulazu u tvornicu ipak nije bio dovoljna motivacija za momčad da se uspije vratiti pobjedama ove godine pa će Wolff morati posegnuti malo dublje i pokušati pronaći nove načine kako riješiti taj problem.
No razumijevanje bolida i rješavanje problema manjka potiska na stražnjem dijelu bolida, kao i jako uski raspon balansa bolida nije nešto što će moći riješiti samo motivacija. To može riješiti samo genijalno rješenje inženjera zaduženih za bolid koji će predstavljati Mercedes u 2024. sezoni. Taj projekt je sada u rukama Allisona, što daje nadu mnogim obožavateljima momčadi iz Brackleya, kao i ljubiteljima sporta koji čekaju da se pokaže koji tim može zaprijetiti dominaciji Red Bulla. Možda to upravo bude Mercedes.
Objava Mercedes u 2023: best of the rest s bolidom koji ‘ne zaslužuje pobijediti’ pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Natanael Zaev