Formula 1 vratila se nakon ljetne stanke prošlotjednom Velikom nagradom Nizozemske, koja je značajno promijenila dojam o trenutačnoj formi ekipa iz gornjeg dijela poretka. Sljedeći ispit sasvim se razlikuje od zavojitog Zandvoorta. Pred vozačima i bolidima je hram brzine – Autodromo Nazionale Monza.

Prošle su nedjelje tribine oko staze Zandvoort bile očekivano obojene u narančasto. Naravno, u čast nizozemskog junaka Maxa Verstappena, no on je doživio svoj prvi poraz na domaćem tlu u Formuli 1. Pa ipak, dominantna boja bila je pogođena, budući da je značajnu i uvjerljivu pobjedu slavio Lando Norris u ‘papaya’ McLarenu.

Bila je to druga pobjeda u karijeri za Norrisa, ali bila je izrazito uvjerljiva i prilično je promijenila percepciju javnosti kad je taj odnos snaga između Red Bulla i McLarena u pitanju. Verstappen jako dugo nije bio u situaciji u kakvoj je sada, da pet utrka zaredom ne zna za pobjedu, a također, jako dugo nije doživio tako uvjerljivi poraz. Ciljem je prošao 22 sekunde nakon McLarenovog vozača.

“Ne očekujem da će vikendi stalno biti kao u Zandvoortu. Mislim da to za nas jednostavno nije bio odličan vikend, stalno smo bili malo prespori i sad moramo pronaći bolji balans bolida da bismo bili konkurentniji. Ovo je teži period nego što bismo željeli, sasvim sigurno, ali svi se pokušavamo držati zajedno i poboljšati se. Radimo veoma naporno.”

“Opet, težak vikend za nas značio je drugo mjesto, što nije tako loše, iako mi želimo više. Želimo pobjeđivati ili se barem boriti za pobjede. U Zandvoortu to definitivno nije bio slučaj, ali uvjeren sam da možemo biti konkurentniji od onoga što smo pokazali”, rekao je Verstappen.

Lando Norris, McLaren MCL38, vs Max Verstappen, Red Bull Racing RB20

I to je bilo dovoljno da se u trenutku zapale kalkulatori i počnu kombinacije o eventualnoj borbi za naslov vozačkog prvaka. Jednu stvar je Christian Horner dobro rekao, da je to ipak tek druga Norrisova pobjeda i da je bodovna razlika još uvijek velikih 70 bodova. I neće Max to tek tako ispustiti. Ali, isto tako je priznao da se u njegovoj momčadi lagano pale alarmi. Konstruktorsko prvenstvo sad izgleda sasvim otvoreno s 30 bodova razlike između prve dvije ekipe.

U nešto manjem obujmu, ali na sličan je način utrka u Nizozemskoj promijenila raspoloženje u Ferrarijevom, odnosno Mercedesovom taboru. Talijanska ekipa nije imala prevelika očekivanja od Zandvoorta, a na kraju se sasvim ugodno iznenadila pobjedom protiv oba Mercedesa i Sergija Pereza u Red Bullu. Charles Leclerc je čak uspio završiti ispred Oscara Piastrija u McLarenu i uspeti se na pobjedničko postolje. Dobar je to val optimizma za Propete konjiće uoči domaćeg Grand Prixa.

“Ne dopuštam da posljednje dvije utrke mijenjaju naša očekivanja. U teškom smo trenutku za momčad. Mučimo se pomalo s brzinom u ovom trenutku. Mislim da smo dokučili dosta toga nakon Zandvoorta, posebno u vezi onoga što se dogodilo u subotu, kad je naš nastup bio dosta daleko od idealnog. No u nedjelju smo imali dobru utrku. Na Spa je također bilo dobro.”

“Ovdje bismo trebali biti više u smjeru onoga na Spa, tako da se nadam da ćemo biti u borbi za postolje. Međutim, za pobjedu, mislim da još nismo dovoljno dobri za to”, izjavio je Leclerc.

S druge strane, Mercedes je doživio veliko razočaranje. Nakon tri pobjede u zadnje četiri utrke prije ljetne stanke, Srebrne strijele očekivale su novi dobar vikend i nastavak dobrih rezultata, a dobile su slabo sedmo i osmo mjesto. Hamiltonovi problemi dogodili su se u kvalifikacijama pa je u utrci spašavao koliko je mogao, a Russell nije imao brzinu i samo je padao u poretku. Kako je on rekao, tonuo je poput kamena.

Vezano za Zandvoort, još možemo spomenuti pozitivan nastup Pierrea Gaslyja u bolidu Alpinea, koji je zauzeo devetu poziciju i osvojio dva vrijedna boda.

Trofeji za najuspješnije vozače na ovogodišnjoj VN Italije

Oni uspješni u Nizozemskoj nisu imali previše vremena za slavlje, kao ni oni neuspješni za tugovanje i analiziranje. Sljedeća utrka već je pred vratima, Velika nagrada Italije na legendarnoj stazi u Monzi. Izazov je to koji je sušta suprotnost Zandvoortu. Nakon vrlo zavojite staze s dosta uspona i nizbrdica, nagnutih zavoja, dolazi hram brzine. Svi znaju što je Monza – dugačke ravnice i spore šikane, uz legendarnu Parabolicu.

Ipak, staza je pred ovu Veliku nagradu doživjela određene promjene i reakcije vozača na prvu nisu baš pozitivne. Mnogi smatraju da je Monza sada izgubila onaj svoj starinski štih. U nastavku pojašnjenje tih promjena koje je na svojim stranicama opširnije prezentirao Pirelli.

“Najvažnija promjena za ovogodišnju Veliku nagradu Italije tiče se asfalta. Staza je krenula u proces obnove i modernizacije svojeg pogona, s ciljem osiguravanja svoje budućnosti, a dio prve faze ovog posla bilo je kompletno reasfaltiranje cijele staze. Osim toga, neki od podvožnjaka su promijenjeni: onaj kod Santa Maria delle Selve i dva na ravnom pravcu između šikane Ascari i Parabolice, uz izgradnju potpuno novog koji povezuje ulaz Vedano s Parabolicom, s ciljem odvajanja pješaka i vozila. Osim toga, sustavi za prikupljanje vode i odvodnju su obnovljeni.

U radu je sudjelovala radna skupina od 240 ljudi i 92 vozila. Nakon što je dovršen posao, početkom kolovoza tim Pirellijevih inženjera izvršio je inspekciju nove podloge, razmjenjujući podatke s FIA-om i timovima, u pripremi za posljednju europsku rundu sezone Formule 1. Kako to obično biva kod novopostavljenog asfalta, podloga je glađa od prethodne i tamnije boje. Ovaj posljednji čimbenik imat će utjecaj na temperaturu staze, koja bi, ako sunce sja, mogla postati toplija nego u prošlosti, čak dosežući značajne visine od preko 50 °C. U teoriji, nova bi površina trebala ponuditi bolje prianjanje, što će utjecati na performanse guma i njihov raspon radne temperature. Vrlo je vjerojatno da će evolucija staze biti vrlo visoka tijekom vikenda jer će se odvoziti veliki broj krugova u različitim kategorijama.

U Monzi bolidi obično voze u najnižoj aerodinamičkoj konfiguraciji sezone kako bi se smanjio otpor, kako bi se favorizirala najveća brzina. Stabilnost pri kočenju i trakcija pri izlazu iz dviju šikana čimbenici su koji najviše testiraju gume, a osim toga, bočna opterećenja u brzim zavojima, kao što su Parabolica, sada nazvana u čast Michelea Alboreta, i Curva Grande. Za ovogodišnji događaj odabrane su tri iste smjese guma kao prošle godine: C3 kao tvrda, C4 kao srednja i C5 kao meka.

Pogled niz startno-ciljni pravac u Monzi (Photo by Sam Bagnall / LAT Images)

Ovo je staza na kojoj je vrijeme potrebno za zaustavljanje u boksu jedno od najdužih u godini pa je, na papiru, strategija jednog zaustavljanja najbrža. Na slobodnim treninzima bit će važno procijeniti kakav bi učinak nova površina mogla imati na ponašanje gume tijekom dužeg vremenskog razdoblja, kako u smislu performansi tako i u smislu degradacije. Prošle godine, utrka je bila vrlo linearna, s dvije najtvrđe smjese koje su bile jasan izbor. 17 od 20 vozača odlučilo je startati na C4, dok su samo trojica – Hamilton, Bottas i Magnussen – preferirala C3. 14 vozača bilo je u boksu samo jednom, šest ih je bilo dvaput, iako se u Piastrijevom slučaju to svelo na potrebu promjene prednjeg krila nakon sudara s Hamiltonom. Preostalih pet – Gasly, Zhou, Lawson, Hülkenberg i Magnussen – prihvatili su ovu strategiju jer je pad performansi zbog guma bio prevelik već u prvom krugu”, stoji u tekstu Pirellija.

Što se vremenske prognoze tiče, očekuje se vrlo vruć vikend na sjeveru Italije i maksimalne dnevne temperature svakog bi dana trebale ići iznad 30 stupnjeva Celzija. Nekakav kratki pljusak u poslijepodnevnim satima subote ili nedjelje nije sasvim isključen, no procjenjuje se da je šansa za kišu oko 20 posto ili čak manja od toga.

Satnica je ona uobičajena za europske utrke. U petak sesije počinju nešto kasnije: prvi trening u 13:30, a drugi u 17 sati. Treći slobodni trening je u subotu pola sata iza podneva, dok su kvalifikacije u 16 sati. Start utrke je u nedjelju u 16 sati.

Vozači koji će biti pod posebnim povećalom su mladići iz Formule 2, Andrea Kimi Antonelli i Franco Colapinto. Antonelli će voziti prvi slobodni trening za Mercedes, a očekuje se da bi uskoro konačno mogla doći i službena potvrda da će upravo mladi Talijan naslijediti Lewisa Hamiltona. O drugim opcijama se više i ne govori, već se samo čeka Mercedesova objava da je Antonelli njihov izbor za 2025.

“Ja sam davno rekao da mislim kako je upravo on taj kojeg bi momčad trebala izabrati za budućnost. Vrijeme će pokazati kakva će njihova odluka biti. On je jedan od tih super talentiranih klinaca koji dolaze, sada je već mlada odrasla osoba, no tek mu je 18.”

“Mislim da bi bilo dobro da ljudi to zapamte. On ima svijetlu budućnost pred sobom i stvarno sam uzbuđen što ću gledati i pratiti njegov napredak. Vidio sam ranije sliku nas dvojice, mislim iz 2018., kad je on bio jedan od klinaca na gridu i ja sam se rukovao s njim. To vas podsjeća koliko ste stari”, komentirao je Lewis Hamilton.

I dok se za Antonellija ‘teren priprema’ već neko vrijeme, Colapinto je uletio u Formulu 1 kako bi se reklo ‘iz neba u rebra’. Nakon one teške nesreće na Zandvoortu, vodstvo Williamsa je odlučilo da je Logan Sargeant potrošio sve žetone i Amerikancu je uručen otkaz. No, javnost je očekivala kako će do kraja sezone uz Alexa Albona voziti Liam Lawson ili Mick Schumacher, no izbor je pao na 21-godišnjeg Argentinca Colapinta. U proteklih nekoliko sezona zamjenski su vozači obično radili jako dobar posao (De Vries umjesto Albona, Lawson umjesto Ricciarda, Bearman umjesto Sainza), a vidjet ćemo hoće li i Franco oduševiti svojim vožnjama.

“Bio je to totalni roller coaster. Bilo je ludo, iskreno. Bio sam sa svojim F2 timom u Nizozemskoj u ponedjeljak i pripremao sam se za F2 utrku. Odradio sam cijeli dan u simulatoru, a onda sam navečer letio u Englesku u Williamsovu tvornicu. Tada sam shvatio da imam sastanak s Jamesom i Svenom. Dali su mi vi veliku podršku i nevjerojatnu priliku o kojoj sam godinama sanjao. Jako sam zahvalan momčadi i jedva čekam”, rekao je Colapinto.

Za kraj, malo statistike i povijesti. Prva Velika nagrada Italije održana je 1950. godine i još se uvijek u Svjetskom prvenstvu nije dogodila sezona bez utrke na ‘Čizmi’. Sve su utrke za VN Italije vožene u Monzi osim jedne, 1980. godine kad je domaćin bila Imola.

Krug stazom dugačak je 5,793 kilometra, a rekord kruga drži Rubens Barrichello koji je u Ferrariju 2004. postavio vrijeme 1:21,046. Najviše puta u Monzi su pobjeđivali sedmerostruki svjetski prvaci Michael Schumacher i Lewis Hamilton, po pet puta svaki. Četiri pobjede ima Nelson Piquet, a onda s tri pobjede dolazi društvo koje čine Fangio, Moss, Peterson, Prost, Barrichello i Vettel. Hamilton ima i najviše pole positiona, čak sedam.

Od aktivnih vozača po dvije pobjede imaju Fernando Alonso i Max Verstappen, a po jednu Charles Leclerc, Pierre Gasly i Daniel Ricciardo. Najuspješniji konstruktor na VN Italije je Ferrari s 20 pobjeda, dok ih je McLaren skupio 11, a Mercedes devet. Williams ima šest, Red Bull četiri. Zanimljivo, od posljednjih šest utrka u Monzi, Ferrari je čak četiri puta bio na prvoj startnoj poziciji, ali iz tog perioda ima samo jednu pobjedu.

Biti vozač Ferrarija za vrijeme Velike nagrade Italije posebna je stvar, a ovaj će vikend biti posljednji u toj ulozi za Carlosa Sainza, koji na kraju sezone prelazi u Williams.

“Emotivan vikend za mene, ali više od ičega, jednostavno ću pokušati uživati najviše što mogu i upijati svaku sekundu tog doživljaja jer prilično je cool stvar biti vozač Ferrarija u Monzi. Pokušat ću biti prisutan koliko to bude moguće i uživati u svakom trenutku”, rekao je Španjolac.

Objava Najava VN Italije: Verstappen traži prekid posta, debi Colapinta pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak