S ovotjednom VN Španjolske počinje trostruki trkaći vikend koji još uključuje VN Austrije i VN Velike Britanije. Odmah na početku najave možemo se suočiti s navodnom gorkom istinom, a to je povratak dominacije Red Bulla radi njima pogodnih konfiguracija staza. No, prođimo ukratko kroz promjene u posljednja dva tjedna.
Rupu nakon Kanade popunila je odlična utrka za 24 sata Le Mansa (čestike Ferrarijevoj momčadi na pobjedi), a VN Kanade bila je, na stazi s kišnim uvjetima i doslovno osvježenje, nakon dosadne i pomalo kontroverzne utrke u Monaku. Utrka u Montrealu opet nije razočarala. Svi su griješili, ali Max Verstappen kao pobjednik najmanje.
Taktička pogreška momčadi McLaren koštala je Landa Norrisa pobjede, a u Ferrariju bolje da se nisu ni pojavili na gridu. Ispadanje oba vozača u drugom kvalifikacijskom krugu, problemi s pouzdanošću za Charlesa Leclerca te loša vožnja Carlosa Sainza doveli su do odustajanja za obojicu na nedjeljnoj utrci. Odakle toliki problemi i gubitak tempa, momčad iz Maranella je valjda detaljno analizirala jer u Kanadi se pojavila nova prijetnja za borbu u vrhu poretka.
Mercedes, i to posebice onaj Georgea Russella, osvojio je pole position u Montrealu. Nije to na kraju bilo toliko blizu pobjede, tim više što je odjednom proradio i Lando Norris, a i sam George je priznao kako je odvozio lošu utrku. Bez riječi odmah nakon utrke još u bolidu, u negativnom smislu, bio je momčadski kolega Lewis Hamilton, no šef momčadi Toto Wolff je bio u pravu kada je rekao da sada napokon “shvaćaju” bolid.
“Najgora utrka u karijeri.”
Lewis Hamilton nakon VN Kanade
Nadogradnje su im počele još u Miamiju, s detaljima na podnici bolida. U Imoli se pojavilo novo stražnje beam krilo, a u Monaku novo prednje krilo. Doduše, sva tri vikenda podrazumijevala su novosti na podnici bolida. U Kanadi novosti nije bilo, ali se momčad zato imala vremena fokusirati na podešavanja i mjerenja učinkovitosti nadogradnji. Tehnički direktor James Allison je za sada izrazio želju kako bi bilo dobro da se ovakav tempo dolaska nadogradnji nastavi kroz cijelu sezonu.
S druge strane aspekta nalazi se momčad Alpine koja, unatoč sporim ali ipak nekakvim skupljanjem bodova bježi sa začelja poretka, ostavlja sve jači dojam izgubljenosti. Ne odnosi se to samo na nadogradnje, kojih je doduše bilo nedavno i to uspješnih, već na generalnu budućnost momčadi.
Vozačka postava je za sada obilježena otkazima, a ne novim ugovorima. U redu, još relativno jest rano za potvrđivanje novih ugovora, ali najgore od svega je to što se nameće dojam da Alpine baš i nije neko poželjno radno mjesto na gridu. Toksična radna atmosfera je jedan od navodnih razloga jer detalji (sočni) baš i ne izlaze u javnost. Pierre Gasly će vrlo vjerojatno biti potvrđen, ali ostatak slobodnih vozača uglavnom spominje mjesta u Haasu, Williamsu i Sauberu. Tom drugom mjestu u Alpineu se za sada najviše raduje rookie Jack Doohan.
Dodatno pogoršanje javilo se i ovih dana s navodnim razmatranjem Renaulta da momčad Alpine od 2026. pretvori u klijentsku momčad, tj. da koristi tuđe motore. Bila bi to nažalost velika ljaga na cjelokupni Renaultov trkaći program nakon toliko godina nezavisnog sudjelovanja u vrhu svjetskog motosporta. Inženjeri očito odlaze – radi tih nekih razloga – a i ponude za prodaju momčadi sigurno uključuju visokih devet znamenaka iznosa.
Kad smo već spomenuli vozačka mjesta, još uvijek je na tržištu glavni igrač Ferrarijev Carlos Sainz. Dojam je kako ostali, poput primjerice Valtterija Bottasa, šahovski čekaju potez Španjolca kako u nekoj od momčadi ne bi bili zagarantirana druga violina. Mjesto u Mercedesu će navodno popuniti mladi prodigy Kimi Antonelli dok se mjesto u Sauberu, tj. Audiju, Sainzu čini kao predugi rok za čekanje konkretnih rezultata. Ostaje još Williams koji recimo ima neku uzlaznu putanju, ali teško da će to biti bolid za redovno osvajanje pobjeda.
Šteta, Sergio Perez je potvrđen u Red Bullu, vozačkom mjestu koje, posebice trenutno, zaslužuje boljeg vozača. Na kratki period u toj obitelji osigurao se, za razliku od Chece potpuno zasluženo, i Yuki Tsunoda u sestrinskoj RB momčadi. Zanimljivo je još kamo će i Daniel Ricciardo dok Guanyu Zhou očito nije baš nešto atraktivna imovina momčadima.
Circuit de Barcelona-Catalunya jedna od je najkompletnijih na svijetu. Osim ravnih dijelova, može se pohvaliti svim mogućim vrstama zavoja, a neki od njih, poput zavoja 3 i kombinacije zavoja 13 i 14 koji vode na glavnu startno-ciljnu ravninu, prolaze se vrlo velikim brzinama. Bočne sile koje djeluju na gume, posebno na lijevoj strani automobila, su osobito visoke, dijelom zbog toga što je devet od 14 zavoja u desno.
Dugi niz godina, ova staza je bila domaćin zimskih testiranja za momčadi i također je označavala početak europskog dijela sezone, što je značilo i dolazak prvih velikih nadogradnji godine. Nedavno su promjene u predsezonskim testiranjima i kalendaru to promijenile, ali Barcelona je i dalje zahtjevna provjera koju svi timovi dočekuju s dosta nervoze jer – ako je automobil konkurentan ovdje, trebao bi biti brz na svim vrstama staza.
Prošle godine vraćena je originalna konfiguracija, korištena od 1991. godine kada se ova staza prvi put pojavila na kalendaru Formule 1. Promijenjena je 2007. godine ubacivanjem šikane prije posljednjeg zavoja, s ciljem stvaranja dodatne prilike za pretjecanje, ali to se nije ostvarivalo. Zapravo, uklanjanje šikane, u kombinaciji s aerodinamičkom konfiguracijom trenutnih bolida, povećalo je broj pretjecanja, tako da je prošle godine ova staza prešla iz nekog srednjeg ranga po broju prilika za pretjecanje u jedan od top četiri.
Ovogodišnja utrka se održava tri tjedna kasnije nego 2023. godine pa bi moglo biti toplije, a to bi moglo dodati još jedan faktor pri upravljanju gumama. Takav termalni problem mogao bi staviti C3 komponentu u nepovoljan položaj, a prošle godine je ta smjesa bila prilično konkurentna čak i u utrci, izabrana kod 16 od 20 vozača za prvi dio utrke.
Što se tiče strategije, dva zaustavljanja bi trebalo biti najbrža opcija sa svim komponentana koje bi mogli doći u obzir. Ako bude veće degradacije, čak bi i tri zaustavljanja bi mogla biti izvediva, posebno jer je prošlogodišnja utrka pokazala da je pretjecanje lakše nakon uklanjanja posljednje šikane.
Upravo spomenuta i potrebna viša aerodinamička učinkovitost bolida te “nedostajanje jahanja” po rubnicima, trebala bi Red Bullov RB20 opet vratiti na staze dominacije u sezoni. Ostaje nada da trojac kojih ih prati, McLaren, Ferrari (koji i ovdje donosi novosti) i na novo Mercedes, nakon svih silnih nadogradnji kroz protekle čudne utrke ipak ima solidan pomak u performansama za borbu pri samom vrhu poretka.
Vremenske prilike se za sada čine povoljnima, ali neka sesija, možda čak i utrka, bi mogla biti kišna. Satnica je klasična europska:
Objava Najava VN Španjolske: Tko je jamio (pored Red Bulla), jamio je pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic