Za samo mjesec dana Velikom nagradom Bahreina počinje nova sezona Formule 1, a novo prvenstvo donosi i neka nova pravila. Iako nova pravila nisu revolucionarna, ipak valja proučiti što su to FIA i Formula 1 odlučile promijeniti. 

Glavni akteri oktanskog cirkusa okupit će se 21. veljače na predsezonskim testiranjima u Bahreinu, a nakon godine potpune dominacije Red Bulla, momčadi poput Mercedesa, Ferrarija i McLarena bit će željne započeti sezonu u najboljem izdanju. U natjecanju više nećemo gledati AlphaTauri, koji je postao Visa Cash App RB, kao ni Alfa Romeo koji je postao Stake F1 Team Kick Sauber. Vozit će se rekordne 24 utrke, a ono što je također dosta značajno – ovo biti prva sezona u povijesti Formule 1 u kojoj tijekom zimskog perioda nije bilo nikakvih promjena u vozačkim postavama. 

Promjene pravila imaju za cilj poboljšati kompetitivnost, povećati financijsku transparentnost i unaprijediti sigurnosne standarde u nadolazećoj sezoni. Jedna od bitnih stvari tiče se tzv. “Prava na reviziju”. Imali smo prilike svjedočiti pomalo komičnoj situaciji gdje je momčad Haas tek dva tjedna nakon Velike nagrade SAD-a odlučila iskoristiti svoje pravo jer su smatrali da imaju nove dokaze o izlascima vozača izvan granica staze. U konačnici je njihov zahtjev odbijen, ali stvorila se situacija u kojoj niti vozači niti gledatelji nisu znali je li rezultat koji su vidjeli na kraju utrke konačan ili ne. 

FIA je sada odlučila tome stati na kraj te je od ove sezone rok za podnošenje zahtjeva skraćen na četiri dana uz mogućnost produljenja roka za još 24 sata u posebnim okolnostima. Uz sve to momčadi će morati ostaviti nekakvu vrstu depozita, a dobit će ga natrag samo ako njihov zahtjev bude pozitivno ocijenjen ili ako FIA prosudi da poštenje tako nalaže u slučaju neuspješne revizije.

Uz skraćeno vrijeme za korištenje ”Prava na reviziju”, FIA je nakon više od desetljeća odlučila revidirati kazne koje mogu dobiti vozači. Prema Međunarodnom sportskom kodeksu maksimalna kazna do sada je iznosila 250 000 eura, a od ove sezone maksimalna kazna za kršenje pravila iznosi 1 milijun eura. 

(Photo by Dan Mullan/Getty Images)

Od 2024. godine FIA je odlučila u Međunarodni sportski kodeks uvesti i zabranu pirotehničkih sredstava. Što znači da ”svaki predmet koji sadrži tvari ili smjesu tvari namijenjenu proizvodnji svjetlosnog, zvučnog, dimnog efekta ili kombinaciju tih efekata, uključujući, ali ne ograničavajući baklje, dimne bombe i vatromet” će biti zabranjen kako bi se izbjegle situacije u kojima navijači naprave svojevrsnu dimnu zavjesu na stazi pa se vozači ne mogu sigurno vratiti do svojih garaža tijekom utrke ili kvalifikacija, kao što smo imali prilike svjedočiti na Red Bull Ringu i Zandvoortu.

Što se tiče promjena na bolidima, one će se očitovati u korištenju pogonskih jedinica, korištenju bolida u promotivne svrhe te korištenju starijih bolida u svrhu testiranja. Nakon što je svaki vozač prošle sezone imao mogućnost koristi po četiri komponente MGU-H, ICE, MGU-K te TC prije nego što je dobio kaznu, od ove sezone to će biti tri komponente prije nego što dobije kaznu. 

S obzirom na to da momčadi koriste bolide u promotivne svrhe, bilo na nekakvim promo eventima ili u svrhu snimanja, a do sada im je korištenje aktualnih bolida u takvim situacijama bilo ograničeno na 100 km, od ove je sezone momčadima će na raspolaganju biti 200 km. Ostaje pravilo da svaka momčad ima pravo dvaput organizirati takav promo event ili dan snimanja.

Također, momčadi koriste bolide koji su stari najmanje dvije godine u svrhu testiranja često pružajući tako priliku mladim vozačima da se susretnu s bolidima Formule 1, pa s obzirom na to da se od ove sezone mogu koristiti bolidi iz 2022. želi se izbjeći testiranje dijelova na takvom bolidu za aktualni bolid. Pa je tako odlučeno da komponente koje se koriste na starom bolidu, moraju biti barem jednom korištene bilo tijekom treninga ili utrke.

Godine 2021. u Formulu 1 uvedeno je ograničenje budžeta, kako bi se momčadi koje nemaju neograničene resurse mogle lakše približiti onima najjačima. Otkad je uveden, može se reći da je uspješno implementiran. Kvalifikacije i utrkivanje, izuzev Red Bulla, bilo je i više nego zanimljivo s nikad manjim zaostacima, valja napomenuti da su prošle godine sve momčadi imale predstavnike u Q3 i to po više puta.

U tom smjeru se nastavlja i dalje, od ove sezone ograničavaju se kapitalne investicije i to tako da najbolje momčadi u četverogodišnjem razdoblju mogu potrošiti najmanje. Najbolje tri momčadi (Red Bull, Ferrari, Mercedes) mogu u četverogodišnjem razdoblju potrošiti najviše 47 milijuna eura, tri momčadi koje su zauzele sredinu poretka (McLaren, Aston Martin i Alpine) mogu potrošiti 53 milijuna eura, dok četiri najlošije momčadi (Haas, Sauber, RB i Williams) mogu potrošiti 60 milijuna eura za kapitalne investicije. 

Formula 1 jako puno ulaže u sigurnost vozača, a u tom smjeru se nastavlja i dalje, od ove sezone momčadi će moći instalirati cijevi ili nekakvu vrstu uređaja koji će poboljšati protok zraka ka vozaču. FIA se odlučila na takav potez završetkom Velike nagrade Katara nakon što je Esteban Ocon povratio u kacigu, a Logan Sargeant se povukao iz utrke zbog dehidracije, pa se želi izbjeći da se ponovi takva situacija. 

Foto: LAT Images

Zbog nesreće koju je Zhou Guanyu imao tijekom Velike nagrade Velike Britanije 2022. godine postroženi su zahtjevi u svezi sa sigurnosnim okvirom oko vozača te sada moraju izdržati još veća opterećenja nego do sada. A pozornost se posvetila i gumama te se na zahtjev Pirellija broj dana testiranja koje organizira FIA povećao s 35 na 40 dana. Dodatno, četiri dana testiranja bit će posvećena gumama za kišu. To će pružiti momčadima priliku da pomognu u razvoju novih guma za kišu koje su prošle godine bile predmet kritika od strane vozača. Također, radi se rješenju koje će smanjiti prskanje vode i time poboljšati vidljivost vozača u uvjetima kiše. 

Za nadolazeću sezonu još ostaje dogovoriti kako će izgledati vikendi koji sadrže Sprint utrke. Prošle godine bilo je dosta kritika zbog toga što već nakon prvog treninga momčadi ulaze u parc fermé te se time smanjuje prostor za testiranja, pa ostaje za vidjeti hoće li se momčadi i regulatorna tijela dogovoriti.

Objava Novosti u pravilima Formule 1 za 2024. pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Stjepan Feketija