Nakon najdosadnijeg predstavljanja ovogodišnjeg bolida, prezentacija koja je predugo trajala i pravi bolid nije bi bio pokazan, u Red Bullu nisu razočarali konačnim izlaskom RB19 bolida na svjetlo dana. AlphaTaurijev AT04 s druge strane ni ove godine baš ne ulijeva povjerenje za priključak borbi u sredini poretka.
RED BULL RB19
Kao i kod većine ostalih momčadi, radi se evoluciji prošlogodišnjih bolida. S obzirom na prošlogodišnje rezultate, Red Bull svakako nije morao puno toga promijeniti, ali nekih detalja ipak ima.
Prednje krilo obilježava nešto širi nos, a i same linije nosa su nešto oštrije. Otvor za prolaz zraka koji služi za hlađenje vozača je sada također oštrijeg pravokutnog oblika (Ferrarijev prošle godine), za razliku od prošlogodišnjeg ovalnog. Glavni elementi prednjeg krila sada su u nešto blažoj konfiguraciji (manje valovite linije).
Mali aerodinamički element nalazi se na donjoj unutarnjoj strani bočnog završnog dijela krila, viđen također na Haasu i Mercedesu. To služi za famozno “ispiranje” zraka s krila na vanjsku/unutarnju stranu prednjih kotača, ali ostaje još za vidjeti hoće li taj element biti i legalan.
Bočni dio bolida i poklopac motora donose najveću (i površinski) promjenu u dizajnu za ovu godinu. Karoserija je sada još uža (kompaktnija), što je rezultiralo značajnim povećanjem duljine i dubine kanala ispod bočnih usisa.
Dubina tog kanala je značajno povećana u odnosu na RB18, što bi trebalo pomoći u jačanju aerodinamičkih performansi bočnih dijelova, ali također pomoći i u oslobađanju potencijala na samom rubu podnice.
Ovdje je Red Bull možda napravio i najočitije promjene. Razni elementi na rubu podnice uglavnom služe za usmjeravanje zraka u sada još veći spomenuti kanal ispod bočnog usisa.
Otvor za zrak iznad vozača ove je godine nešto manji, što je naravno rezultiralo kompaktnijim dizajnom stražnjeg dijela bolida. Uži dizajn uglavnom donosi i nešto oštrije crte karoserije, tako RB19 sada iza vozačeve glave prema stražnjem dijelu bolida ima velike dvije police (šankove;). Izrezi za izlaz vrućeg zraka sada su na prelazu sa spomenute police prema srednjem dijelu bolida, na RB18 bili su položeni na gornjoj strani.
Stražnje krilo sada ima nešto ravniju prednju liniju gornjeg dijela, dok je beam-krilo na testiraju bilo jednostavnijeg dizajna. Spomenimo još i retrovizore koji su sada veći i također jednostavnijeg dizajna, bez nekih kombinacija kako bi na neki način pomogli kao aero element, poput prošle godine.
Čini se da je Adrian Newey napravio upravo ono što je i htio ako gledamo što je bilo potrebno za uraditi u odnosu na prošlu godinu. Smanjivanje često spominjane težine bolida, RB19 će učiniti još bržim, tj. lakšim za podešavanje. RB19 vrlo vjerojatno još bolje (ljepše) preupravlja upravo po Maxovom receptu, tako da će rotacija bolida donositi važne stotinke u zavoju. Teško da će i Checo moći iskoristiti ovaj bolid na takvoj razini.
ALPHATAURI AT04
Nije nužno odmah napadati ekipu iz Faenze da je bolid preslika sestrinskog bolida, ali zaostaju tu neki inovativni elementi koji su prijašnjih godina krasili napore ove male momčadi.
Prednje krilo (za sada) nema diskutabilan mali element na donjoj unutarnjoj strani bočnog kraja krila. Krilo doduše jest slično onome s prošlogodišnjeg RB18, a to je prilično valovita kontura glavnih elemenata koji počinju dosta nisko na šiljatom (prošlogodišnji Ferrari) nosu. Retrovizori imaju dodatne elemente iznad kućišta i ostaje pitanje koliko će takvi oblici biti dopušteni.
Najveća i možda najtvrdoglavija razlika u odnosu na sestrinski Red Bull je konfiguracija prednjeg ovjesa, a to je na AT04 pushrod princip rada (RB19 naravno pullrod). Zanimljiv potez s obzirom da je nastavak bolida u dobroj mjeri ipak kopija RB19.
Sami bočni elementi, konkretnije otvori za ulazak zraka, su vrlo vjerojatno prema Hondinim napucima iste zapremnine kako bi pogonska jedinica mogla funkcionirati optimalno. Kanal ispod bočnih usisa ipak nije toliko dubok kao na RB19.
“Topovi” prema stražnjem krilu (Honda logo) su itekako izraženi u odnosu na ostatak grida i jasno izlaze prema očito itekako željenom dijelu stražnjeg krila.
Gornji dio bočnih usisa ima veliki tobogan, primjetan i kod drugih momčadi (nešto manje izražen doduše na RB19 ili skoro nepostojeći kod Mercedesa ili Ferrarija). Gore spomenuti šank/polica ima bitno veći broj izreza za izlazak vrućeg zraka u odnosu na RB19 pa ostaje pitanje treba li AT04 ipak više škrgi nego RB19, ako je i to rađeno prema nekim Hondinim uputama.
Yuki Tsuonda i novi Nyck De Vries za pristup borbi u sredini poretka moraju najviše šansi polagati u Hondinu pogonsku jedinicu jer “nepotpuna” koncepcija najboljeg bolida na gridu je upravo to – nepotpun recept za postizanje željenih performansi. Tim više to može doći do izražaja pošto je RB19 navodno prilično delikatan za vožnju i neka propuštena komponenta može rezultirati itekako lošim ponašanjem bolida.
Objava Tehnička analiza bolida 2023. – Red Bullovo graviranje i otisak pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic