Bila je ovo dugačka pauza od mjesec dana te je potrebno skinuti prašinu s nedovršenih slučajeva koji očekuju rasplet ove jeseni. Pokušali smo odgovoriti na neka ključna pitanja koja su se pojavila tijekom sezone, a nakon ovotjedne VN SAD-a čeka nas ili nova zagonetka ili barem pokoji odgovor na neku nedoumicu sezone.

Čeka nas sprint format vikenda u večernjim terminima:

VN SAD-a, Austin, Circuit of The Americas, 18. listopada - 20. listopada 2024.
Petak 18. listopada        1. slobodni trening   19:30 - 20:30
                           Sprint kvalifikacije  23:30 - 00:14
Subota 19. listopada       Sprint utrka          20:00 - 21:00
                           Kvalifikacije         00:00 - 01:00
Nedjelja 20. listopada     Utrka                 21:00

1. Može li Lando okrenuti prvenstvo i uzeti naslov od Maxa? Može li netko drugi odnijeti naslov?

Tomislav Radić: Bilo bi zanimljivo vidjeti kako se Lando i Max bore do zadnjeg zavoja zadnje utrke sezone za naslov prvaka. Mnogima bi bilo drago vidjeti prekid Maxove dominacije nakon famoznog Abu Dhabija 2021., ali nekako ne vidim da bi to mogao napraviti Lando. Max ipak ima ugodnu situaciju i veliku prednost, nešto slično Jensonu Buttonu u sezoni 2009. Čak je i slična situacija, nakon početne dominacije, pad u formi i borba za svaki bod. Tada je na Jensonov mlin išlo to što su svi ostali vozači jedni drugima izbijali bodove iz ruku dok je on redovito imao plasman u prvih pet. Isto treba uraditi i Verstappen jer baš nešto ne vjerujem da Lando može svaku utrku do kraja završiti na postolju a kamoli pobijediti. Ostali nemaju neke šanse, možda minimalne ima Leclerc, ali bi njemu trebao Kimijevski obrat iz 2007. da bi taj naslov i osvojio. Ipak na kraju najviše šansi dajem Verstappenu.

Lovro Pernjak-Grbac: Mislim da je trenutno ipak i dalje sve u rukama Verstappena i Red Bulla. Bilo bi naivno otpisati vozača i momčad koji su ‘pomeli’ konkurenciju u proteklim sezonama, unatoč tome što su u zadnje vrijeme u očiglednoj krizi. Vjerujem da će Lando osvojiti veći broj bodova do kraja sezone od Maxa, ali da će ova prednost koju Nizozemac ima biti dovoljna da obrani naslov prvaka, iako je sve moguće… Osim njih dvojice objektivno ne vidim niti jednog vozača koji bi mogao uzeti naslov jer i Ferrari i Mercedes ove sezone imaju previše oscilacija te je teško očekivati išta po tom pitanju.

Igor Vukajlović: Reklo bi se da je McLaren svoje odradio, tj. isporučio odličan bolid, tako da je osvajanje naslova čisto u rukama Norrisa. Bez barem jednog odustajanja Maxa i pobjede Landa, neće biti nekakve posebne prilike za Norrisa jer s obzirom na zalihu bodova koju ima Verstappen, do kraja sezone mu je potrebno završavati utrke oko podija pa i slabije. Landu će već Leclerc pa i momčadski kolega izbijati bodove do kraja sezone. Leclerc će prije pasti u borbu za treće mjesto s Piastrijem nego napasti vodeći dvojac.

Luka Tunjić: Landov problem je što zajedno s McLarenom nije na vrijeme prepoznao priliku koja im se pružila ove godine. Nitko nije imao kristalnu kuglu i mogao predvidjeti ovakav pad Red Bulla, ali McLaren je ranije u sezoni trebao prioritizirati Landov lov na titulu prvaka. Primjerice, zaostatak bi mu iznosio 45 umjesto 52 boda s pobjedom na Hungaroringu. S druge strane, Max i Red Bull znaju izvući maksimalni broj bodova iz skoro pa i svake utrke. Vjerujem kako je to faktor koji će ipak presuditi, posebno ako Red Bull stabilizira svoju formu.

Izvor: McLaren Media Center

2. Konstruktori – tko osvaja i što očekivati do kraja?

Tomislav Radić: Red Bull se može pozdraviti s konstruktorskim naslovom. Trutina Perez u kombinaciji s padom forme ne pomažu Red Bullu u borbi, tako da u ovom slučaju prednost dajem McLarenu s dva vozača koji su tempom bliži jedan drugom u odnosu na Maxa i Sergija. Uz to, ako jedan vozač McLarena zakaže drugi će uvijek ostvariti top plasman, što u Red Bullu nije slučaj – tu kad Max zakaže sve je zakazalo.

Lovro Pernjak-Grbac: McLaren je tu očiti favorit s dva dobra i konstantna vozača te će, po meni, oni prekinuti niz Red Bulla. Mislim da si je Red Bull sam ‘pucao’ u nogu s time što su ostavili Pereza u ekipi te su svjesno odustali od borbe za konstruktorski naslov, a to su u McLarenu objeručke prihvatili.

Igor Vukajlović: U Red Bullu su očito odlučili izgubiti konstruktorski naslov i osvojiti vozački. Zvuči pomalo kontradiktorno, ali bilo koji vozač osim Pereza koji bi im pomogao u borbi za konstruktorski naslov, vrlo vjerojatno bi pomalo i smetao Verstappenu, tj. bio mu znatno bliže. Očito su odlučili Maxa pustiti na miru do kraja sezone. Uglavnom, nevjerojatan potez s ostavljanjem Pereza.

Luka Tunjić: Slažem se s kolegama. Čak su i u Red Bullu pesimistični oko šansi za konstruktorsko prvenstvo. Red Bull bi se trebao više usredotočiti na Ferrari, koji je na samo 26 bodova zaostaka i teško mi je zamisliti da itko može pomrsiti račune McLarenu.

3. Je li zamjena Ricciarda s Lawsonom dobar potez?

Tomislav Radić: Liam je lani, kad je već jednom mijenjao Daniela, pokazao koliko može postići. Ekipa trenutno svakako ne postiže bajne rezultate tako da nakon ove promjene može samo biti bolje. Uz to, Liam je mlađi i svježiji, dok je Ricciardo izgubio nešto svoje oštrine i nije to onaj stari Daniel iz doba Red Bulla.

Lovro Pernjak-Grbac: Podržavam dolazak Liama Lawsona, ali ne u ovom trenutku sezone. Ricciardo očigledno nije bio na dovoljno dobroj razini da bude spreman na povratak u Red Bullovu momčad te je stoga bilo logično da će na kraju sezone morati prepustiti svoje mjesto nekom mlađem, ali micanje Daniela samo nekoliko utrka prije kraja mi je pomalo i ‘jadno’ od strane vodstva Red Bulla i VCARB-a.

Igor Vukajlović: Navikli smo na ovo iz Red Bulla, ali trebalo je pričekati barem do kraja sezone ili srezati to odmah na početku. Lawson se za sada dovoljno pokazao i zadovoljava kao zamjena. Nadam se da s njim rade pripremu za odlazak Pereza.

Luka Tunjić: Red Bull ima najstrašniju politiku s vozačima na cijelom gridu. Nijedna druga ekipa nije toliko laka na obaraču kada pričamo o zamjeni vozača usred sezone. Liam Lawson pokazao se kao itekako sposoban mladić u nekoliko utrka koje je prošle sezone vozio, ali Daniel Ricciardo legenda je Red Bulla i zaslužuje bolji tretman od otkaza šest utrka do kraja prvenstvo. Uz to, Australac je jedan od najpopularnijih vozača na gridu. S 35 godina na leđima i upitnom budućnosti u Formuli 1 zaslužio je bolji oproštaj s navijačima. Lawson bi trebao odraditi sasvim korektan posao, ali istaknimo kako je u drugoj polovici sezone Ricciardo imao bolje rezultate od Tsunode…

Izvor: Red Bull Content Pool

4. Je li Ferrari podbacio u drugom dijelu sezone te tako propustio iskoristiti pad forme Red Bulla?

Tomislav Radić: Ferrarijev podbačaj i nije toliko ekstreman kao što je Red Bullov. Definitivno su to trebali iskoristiti, ali očito su mnoge nadogradnje bile podbačaj. McLaren je bio bolji s nadogradnjama i oni su iskoristili Red Bullov pad forme. No, još sezona nije gotova, Ferrari ima još što za reći, ne treba ih otpisivati.

Lovro Pernjak-Grbac: Ferrari je nakon Zandvoorta ostvario fenomenalnu pobjedu na domaćem terenu u Monzi s odličnom vožnjom Leclerca, ali u naredne dvije utrke nisu postigli rezultate s kojima su se mogli vinuti prema samom vrhu poretka te je zbog toga razočaranje ogromno. Ipak, nije se od njih niti očekivalo da će u nastavku sezone preokrenuti stvari pa im jedino preostaje utabati dobre temelje za sljedeću sezonu kada možemo očekivati minimalne razlike među top ekipama s obzirom da je to posljednja godina prije promjene pravilnika.

Igor Vukajlović: Neka uhvate drugo mjesto u konstruktorima i bit će to na kraju solidan rezultat nakon svega. Previše se lutalo s nadogradnjama dok su drugi (McLaren konkretno) radili odlično. Pod ruku mogu s Mercedesom koji je također imao bljeskove i padove u sezoni.

Luka Tunjić: Ferrari je ove sezone ostvario velike pobjede (Monako, Monza, Australija) koje će biti lijepe uspomene na kraju utrke. Ipak, mišljenja sam kako ekipa iz Maranella nije dobro iskoristila karte koje je imala u ruci. Podsjetimo, evidentno je na početku sezone Ferrari bio br. 2 iza Red Bulla. Talijani su mogli biti uz borbi za titulu uz bolje odrađen posao na nekim utrkama poput Singapura, gdje su bili favoriti za pobjedu, Velikoj Britaniji, a posebno boli i dvostruko odustajanje u Kanadi… Mislim da će dogodine Ferrari s klasom poput Hamiltona umjesto Sainz lakše napasti titule.

5. Očekivanja od kombinacije Aston Martina i Adriana Neweya – je li u šoldima sve?

Tomislav Radić: Neweyja je u Aston sigurno privukao novac i mogućnost ostanka s obitelji u Engleskoj. No, umu i gigantu kao što je Newey je sigurno veliki plus to što u ekipi nema uplitanja politike kao u Ferrariju te to što će imati odriješene ruke u radu na dizajnu bolida. Stari Stroll je spreman na sve kako bi imao pobjednički bolid, i s Neweyjem ima vrlo velike izglede to i ostvariti. Ako Alonso bude vitalan i brz do 2026., možda vidimo “mladog” lisca kako konačno osvaja toliko željeni treći naslov. U svakom slučaju, ekipa koja ima Adriana Neweya može i mora biti kandidat za naslov.

Lovro Pernjak-Grbac: Mislim da će to partnerstvo biti kratkog vijeka i s puno razočaranja. Newey je genije i u to nema sumnje, ali iza sebe je u Red Bullu imao toliku podršku u svakom obliku da je sve te njegove ideje bilo puno lakše izvesti. Iskreno bi volio da Aston Martin bude s ove top 4 ekipe u samom vrhu u neko dogledno vrijeme, ali mislim da to neće biti tako.

Igor Vukajlović: Malo mi je čudno to što Newey nije volio politiku, a sada je smješten prilično visoko u novoj momčadi uključujući očito i neki vlasnički udio u organizaciji. Očekivanje je preveliko i kritike će početi odmah, iako se rezultati realno mogu očekivati od otprilike 2027. Fernando Alonso će tada biti prestar, a kako bi se san nastavio, Stroll će morati posegnuti za ništa manje nego za Maxom Verstappenom.

Luka Tunjić: Skoro cijeli grid i svi ‘moćnici’ među konstruktorima borili su se za angažman legendarnog Neweyja, možda i najboljeg inženjera u povijesti sporta. Utrku je, možda i pomalo neočekivano, osvojio Aston Martin. Odgovori na nekoliko ključnih pitanja obilježit će to partnerstvo. Koliko je Newey sa 65 godina motiviran uoči nove ere tehničkih pravila? Koliko će utjecaja imati u razvoju novog bolida? Tko će voziti te bolide? Fernando Alonso sjajan je s 43 godine, Španjolac sanja o trećoj tituli prvaka i jedino je zato i dalje u sportu, ali pitanje je hoće li dočekati Neweyjeve plodove. Ipak, vjerujem kako je Aston Martin ekipa budućnosti. Newey nije jedini sjajni um kojeg su doveli, štoviše, Aston je udvostručio broj zaposlenika, ima sjajnu tvornicu, uskoro zračni tunel i od 2026. suradnju s Hondom. Zbog svih tih faktora vjerujem u budućnost Astona.

Objava Urednička debata: Novi odgovori ili novi upitnici nakon VN SAD-a pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: GP1