Nakon back-to-back trkaćeg vikenda na samom početku sezone i jednog vikenda pauze ovog vikenda slijedi utrka za Veliku nagradu Japana koja rijetko kad razočara. Prve dvije ovosezonske utrke bile su sve samo ne dosadne i ništa manje ne treba očekivati od japanskog izdanja. VN Japana je poznata po nepredvidivim situacijama i strastvenim japanskim obožavateljima, često donosi niz uzbudljivih trenutaka sa staze i poslastica je kojoj se raduju svi ljubitelji Formule 1.

McLareni su jasni u svojim planovima za napad na titule ove godine, no unutarmomčadske borbe ne manjka, novajlije se polako navikavaju na svoja sjedala, a Ferrari uobičajeno brlja na svim frontovima. No, sve oči su uprte u Red Bull, momčad koja nas je opskrbila vijestima tijekom vikenda pauze i koja je posegnula za svojim dobrim, starim, isprobanim receptom. Nakon što nije zadovoljio nastupima u Australiji i Kini, Liam Lawson je dobio povratnu kartu za ‘B momčad’, a Yuki Tsunoda je promoviran u prvi tim. A gdje bolje prvi put nastupiti za jednu od najboljih momčadi na gridu, nego na svojoj domaćoj stazi? Hoće li pritisak biti prevelik za Yukija ili će hladne glave voziti svoj novi moćni bolid, to ćemo tek vidjeti.

Utrka za VN Japana dio je kalendara preko 40 godina, iako nisu sva dosadašnja izdanja bila dio Svjetskog prvenstva. Rekordnih 13 prvenstava je odlučeno u Japanu, dobrim dijelom jer je ova utrka bila dio završnice sezone, no prošle se godine premjestila na sami početak. Domaćini utrke za VN Japana bile su staze Suzuka i Fuji Speedway, gdje je upravo i održana prva prvenstvena utrka 1976. godine. Često bi nas u Japanu dočekivala i kiša, koja posljednjih godina ima dvojako značenje – ili će biti rock’n’roll ili utrku uopće nećemo ni imati.

Od 2009. pa sve do danas VN Japana se u kontinuitetu vozi na stazi Suzuka, s izuzetkom 2020. i 2021. godine, kad se utrka uopće nije održala. Na snazi su bile restriktivne mjere uslijed pandemije koronavirusa, pa iako su obje navede sezone održane, nije bilo nimalo neočekivano da Japan, poznat po strogom pridržavanju pravila, nije bio dio kalendara.

Nakon kratke pauze, Japan se vratio u velikom stilu 2022. godine, a kako je tad već u jeku bila velika dominacija Red Bulla i njihovog Maxa Verstappena, Max je, očekivano, pobijedio. Pobijedio je Max i 2023. i 2024. godine, a hoće li ovo biti njegova četvrta uzastopna pobjeda, uskoro ćemo doznati. Uvažavajući trenutačno stanje na tablici, a i sve bolje protivnike koji mu se nameću, za takav pothvat morat će se jako dobro potruditi. Naradit će se Max da postane najbolji u Japanu, jer je Michael Schumacher u zemlji izlazećeg sunca uspio pobijediti šest puta. Prate ga Lewis Hamilton s pet pobjeda te Sebastian Vettel s četiri.

Što se pak timova tiče, najviše je uspjeha u Japanu imao McLaren. Ekipa iz Wokinga ima devet pobjeda, Ferrari i Red Bull su na sedam, a Mercedes na šest. Još neke zanimljive podatke o Japanu i utrkama Formule 1 u Zemlji izlazećeg sunca potražite u ovom tekstu:

Glavna vijest, iako nimalo neočekivana, tijekom pauze između dvije utrke, bila je upravo promocija Yukija Tsunode u redove Red Bull momčadi. Težak teret je na Japančevim leđima, treba sjesti u jedan od najbržih bolida i to na domaćem terenu, i pokazati svima da ipak nije Max toliko dobar, a njegovi momčadski kolege toliko loši. Treba nabrzinu naučiti nositi se takvim pritiskom i pokazati da nije slučajno došao tu gdje sad jeste. Za Yukija je ovo peta sezona u Formuli 1 i trebala bi kapitalizirati dosadašnje dobre izvedbe u ne tako dobrim bolidima.

Na pitanje kako se osjećao nakon vožnje RB21 bolida u simulatoru, Tsunoda je rekao: “Nije tako jako kompliciran bolid, čini se da je sama filozofija postavke bolida drugačija. Moram prilagoditi svoj pristup u odnosu na vožnju bolida Racing Bullsa. Najčešće se govori kako bolidi Red Bulla imaju jako prednje prianjanje. Osobno više volim bolide koji su agresivniji u zavojima. Ne postoji garancija da ću moći maksimizirati formu i odmah se prilagoditi bolidu, no kako se radi o vrhunskoj momčadi, vjerujem da ću moći iskoristiti puni potencijal bolida ukoliko se ukaže prilika.”

Jednom je na Velikoj nagradi Japana domaći vozač stigao do pobjedničkog postolja. Dogodilo se to 2012. godine kad je Kamui Kobayashi završio na trećem mjestu. U ovom tekstu možete pronaći više informacija o japanskim vozačima u Formuli 1:

S druge strane, iako je degradiran u Racing Bulls, Lawson se mora othrvati razočarenju i početi raditi svoj posao. Ništa se sad promijeniti ne može, i u novoj-staroj momčadi se mora vratiti na tvorničke postavke te pokazati da nakon prošle sezone nije slučajno promoviran u momčadskog kolegu Maxa Verstappena. Upravo je Max pružio podršku svom kratkotrajnom momčadskom kolegi naglasivši da je bolid Red Bulla brži i teži za voziti u odnosu na bolid kojem se Lawson sada vraća. Na Lawsonu je da potvrdi rečeno.

Osim sapunice u režiji Red Bulla, kuha se svojevrsna sapunica i u redovima aktualnih konstruktorskim prvaka. Jednog vikenda na najvišu stepenicu pobjedničkog postolja popeo se Lando Norris, samo tjedan dana kasnije njegov momčadski kolega Oscar Piastri. Landov ukupni score je nešto bolji jer je imao bolji rezultat u Australiji, pa je tako i vodeći u ukupnom poretku. Ako se sjetimo da u McLarenu ni prošle godine nisu bili voljni staviti naglasak na jednog od svoja dva vozača, uvažavajući dobru formu obojice, možemo očekivati da neće imati milosti ako se nađu kotač uz kotač.

“Ovo je prvi put da se stvarno borimo jedan protiv drugoga i siguran sam da će biti još puno slučajeva u kojima ćemo se međusobno boriti i utrkivati. Na trećoj smo utrci, odradili smo samo dvije. Puno se stvari može dogoditi, a ja sam siguran da će biti puno nezgodnih i teških trenutaka. No, rekao sam prošlog tjedna, prihvaćamo to. Obojica znamo da smo spremni za ovakve situacije. Želimo pobijediti jedan drugoga, ali smo i momčadski kolege, tako da nije to jednostavna dinamika. Nikad nije lako savršeno balansirati između toga, ali naporno radimo kao momčad da bismo se pobrinuli za to.”

Lando Norris, vozač McLarena

A najmanje najčešće dobiju oni koji najviše očekuju. Momčad iz Maranella je u svoje redove dovela Lewisa Hamiltona s velikim očekivanjima, a ni Tifosi nisu očekivali manje. Bljedunjava izvedba iz Australije se pretvorila u potpuni fijasko u Kini i Ferrarijevci nemaju kamo, nego prema gore. Predsezonske najave bile su pune optimizma, no posljednjih dana to baš i nije tako. U Kini se pojavio tračak nade u vidu Hamiltonove pobjede u sprint utrci, no danas se toga malo tko sjeća s obzirom na to da se dvostruka diskvalifikacija puno bolje pamti. Bili Ferrarijev fan ili ne, za to nema opravdanja.

“Gubitak bodova jako je pogodio momčad, bila je to velika bol. Idemo mali korak po mali korak, još uvijek možemo imati izvrsnu sezonu. Kad startate u sredini poretka, uz degradaciju guma, ne možete pokazati svoj tempo. Zato se moramo popraviti u kvalifikacijama, moramo raditi na tome.”

Charles Leclerc, vozač Ferrarija

Prema trenutačnoj prognozi, prva dva dana na Suzuki bi trebala biti suha i sunčana, no šanse za kišom se povećavaju na dan utrke, u nedjelju. U petak, kad su planirana prva dva slobodna treninga, očekuje se sunčano vrijeme s blagim vjetrom, a temperatura bi trebala biti oko 15 °C. Šanse za kišu ne postoje. Za subotu je prognoza slična, s tim da bi u poslijepodnevnim satima trebala početi padati temperatura i šanse za kišu se povećavaju, ali na samo 20 posto. U nedjelju bi moglo biti uzbudljivo. Šanse za kišu su na 80 posto, a temperature će se kretati od 11-18 °C.

Pirelli je za Japan pripremio tri najtvrđe komponente za stazu s 18 zavoja, što znači da će tvrde C1 gume (s bijelom oznakom) debitirati za ovu sezonu. Osim C1, momčadi će na raspolaganju imati i žute C2 (srednje tvrde) i crvene C3 (meke) gume. Vozači će na moći koristiti dva seta tvrdih, tri seta srednjih i osam setova mekih guma, i naravno gume označene zelenom i plavom bojom, za kišu i promjenjive vremenske uvjete, ako se obistini vremenska prognoza za nedjelju.

S obzirom na to da smo i ovog vikenda daleko izvan naše vremenske zone, morat ćemo poraniti. Aktivnosti na Suzuki započinju prvim slobodnim treningom u petak u 04:30 po našem vremenu. Istog dana se održava i drugi slobodni trening u 8 ujutro. Subotnji termini su isti, u 04:30 je treći slobodni trening, a kvalifikacije počinju u 08:00. U nedjelju, uz jutarnju kavu, krećemo s utrkom točno u 7 sati.

Naslovna fotografija: Clive Mason/Getty Images

Objava VN Japana: Max traži četvrtu uzastopnu pobjedu na Suzuki, ali ima li odgovor na brzinu McLarena? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic