Ususret povratku trkaće sezone, krajem ožujka ove godine bio je organiziran popularni track day na “nama obližnjem” Red Bull Ringu u Austriji.

I ovog vikenda dosta navijača s naših prostora iskoristit će priliku za gledanje omiljenog sporta na licu mjesta. Pored Imole, Monze i Hungaroringa (tj. Bolonje, Milana i Budimpešte), Red Bull Ring u vrijeme većih događaja ipak muku muči s dostupnošću smještaja. Kriva je za to najviše lokacija.

Graz je ipak malo predaleko za svakodnevni odlazak-dolazak u slučaju posjeta cijelog vikenda, okolna mjesta su premala, a i “iza” same staze nema doslovno ničeg osim lijepe prirode. No, baš kao i Hungaroring pa i staze u Italiji, utrku je moguće “odraditi” u jednom danu.

Sama vožnja po stazi, pored jasnijeg shvaćanja kako staza doista izgleda, ubrzo pobudi i razna sjećanja na neke trenutke iz povijesti VN Austrije koji su obilježili Formulu 1.

Prvi zavoj nema toliko izraženu elevaciju jer sam pristup usponu nije toliko strm i ne dolazi iz neke “grabe” poput dijelova na Hungaroringu ili Nürburgringu. Pomaže to pri kočenju nakon startno ciljne ravnine koja baš i nije nešto dugačka za pojmove staza Formule 1.

Očekivano, izlazak iz zavoja je dosta slijep, kako iz običnog automobila, još gore je vjerojatno iz bolida “skucanog” u pod. Proteklih nekoliko godina ovaj zavoj nakon starta je bio uglavnom čisto odrađen, bez većih incidenata, iako se uvelike koristi izletna zona s vanjske strane.

Izlazak iz zavoja daje lijep pogled na ostatak staze. Ukošena ravnica prema zavoju broj 3 smatra se zavojem, a ovom prilikom vozilo se kroz usporavajuću MotoGP šikanu.

Što reći o zavoju broj 3? Osim što također pruža određenu dozu “slijeposti” radi nagiba i ograde, kroz povijest je pružao pregršt velikih okršaja vozača, točnije kontakata. Juan Pablo Montoya je ovdje 2001. na kočenju odlučio Michaela Schumachera izbaciti van zajedno za sobom, a ponavljaju se radi nekog razloga i dueli momčadskih kolega.

Da, uglavnom se u tim slučajevima radilo o prilično glupim potezima. Mika Häkkinen izvrtio se nakon kontakta s Davidom Coulthardom 1999. godine u McLarenu, a 2020. na tada VN Štajerske Charles Leclerc priuštio je momčadi Ferrari dvostruko odustajanje nakon kontakta sa Sebastianom Vettelom. No, najkontroverznija situacija je ipak iz 2016. kada su u žaru borbe, ključne za naslov prvaka, svoju utrku upropastili Lewis Hamilton i Nico Rosberg.

Spori izlazak iz tog trećeg zavoja se začas ubrzava sve strmijim spustom prema zavoju broj 4. Opet, ograda i ovom slučaju spust, daju dozu slijeposti zavoja.

Šljunak se čini dosta blizu, a i kroz povijest je bio često posjećen od strane vozača, posebice tijekom borbe kada vozač s unutarnje strane s lakoćom gura suparnika prema vanjskom rubu staze. Hamilton je ovdje 2020. izbacio Alexa Albona i zaradio pet sekundi kazne. Iz iste godine, nakon izlaska iz tog zavoja prema zavoju broj 5 i 6, ostaje legendarna izjava Valtterija Bottasa iz kvalifikacija nakon dugog izleta na travu:

“Da, samo malo kosim travu.”

Oprošteno mu je sve jer je tada osvojio i pole position. Navedeni kompleks zavoja može pružati odlične borbe kotač uz kotač, tim više što staza pruža nešto više preglednosti i širine trake.

Lako je pogriješiti na izlasku iz zavoja broj 6, tj. “poljubiti” šljunak, posebice na izlasku prema vanjskoj pasici. Takva linija je i logična jer zavoj broj 7 zahtijeva nešto agresivniji napad na vrh zavoja kako bi se nastavno na zavoj broj 8 moglo što linearnije pokretom volana proći sa širokim izlazom prema novom slijepom dijelu staze.

Zavoji 9 i 10 su uglavnom zloglasni tijekom cijelog vikenda radi prekoračenja granica staze. Dolazak u zavoj broj 9 donosi nepregledan pristup posljednjem zavoju staze i možda još gore, ulasku u boks.

Doduše, jasan je sam ulazak u boks između ta dva zavoja, ali sam spust desno u unutarnji dio kod zavoja broj 10 je opet prilično nepregledan radi dodatnog malog spusta. Prelazak preko vanjskih linija nakon posljednjeg zavoja čak niti nije toliko nejasan jer nestrpljivost oko punog pritiska na papučicu gasa raste sa željom nadoknade brzine zbog “nepotrebnog” usporavanja relativno lakog zavoja.

Sesije vožnji su se izmjenjivale s vozačima motocikla, što je i bio razlog konfiguracije s MotoGP šikanom. Ali, izlaskom sa staze, zanimljivosti na Red Bull Ringu nisu prestale.

Tijekom cijelog dana bilo je organizirano dosta aktivnosti. Sajam automobila, lunapark za djecu i odrasle, sajam interijera, te štandovi sa hranom za pojesti ‘s nogu’. Na terasi glavne zgrade nalazi se i restoran, a prolaskom kroz pothodnik ispod staze dolazi se i do malog muzeja i trgovine za navijače.

Vremenske prilike mogu dosta varirati, opet, sve zbog lokacije staze. Ali, te subote vrijeme je bilo savršeno jer već nedjelja je bila obilježena kišom i znatno hladnijim vremenom.

Objava Red Bull Ring: Staza za cijelu obitelj pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic