Aston Martin trenutno proživljava najuspješniju sezonu u svojoj kratkoj povijesti u Formuli 1. Momčad Lawrencea Strolla nalazi se na trećem mjestu u poretku konstruktora te su pokazali vrlo konkurentan bolid u borbi za sami vrh, pogotovo u prvom dijelu polusezone.

Momčad sa sjedištem u Silverstoneu u sezonu je krenula s djelomično izmijenjenom postavom. Tijekom prošlogodišnje ljetne stanke svoj odlazak iz Formule 1 najavio je Sebastian Vettel, a u Aston Martinu nisu oklijevali te je kao novi vozač ubrzo predstavljen Fernando Alonso, nezadovoljan u Alpineu. Rezervni vozač Nico Hülkenberg napustio je momčad i prešao u Haas, a njegovo mjesto u novoj sezoni dijele Stoffel Vandoorne i Felipe Drugovich. Potonji je na predsezonskom testiranju u Bahreinu mijenjao Lancea Strolla, jedinog preostalog prošlogodišnjeg člana vozačke postave, koji je doživio manju biciklističku nesreću.

Lance Stroll i Fernando Alonso, vozački tandem Aston Martina za 2023.

Bolid AMR23 pokazao se vrlo brzim i pouzdanim, posebno u rukama dvostrukog svjetskog prvaka Fernanda Alonsa. Španjolac je na početku sezone nizao plasmane na pobjednička postolja te je svaku od prvih 12 utrka sezone završio u bodovima. S druge strane, Lance Stroll ne uspijeva držati korak s iskusnijim i uspješnijim kolegom, ali i dalje bilježi za svoje standarde vrlo solidne rezultate. Forma momčadi pala je u drugoj polovici polusezone, no kontinuirani plasmani obojice vozača među deset najboljih, uz samo dva odustajanja, pomogli su momčadi da sredinu sezone dočeka u aktivnoj borbi za treće mjesto konstruktorskog poretka. Ukupna bodovna zaliha prikupljena u dosadašnjem dijelu sezone uvjerljivo nadmašuje zbrojeni učinak momčadi u cijele prethodne dvije sezone, koje je završavala na sedmom mjestu konstruktorskog poretka.

2023. Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
Najbolja startna pozicija: 2. (Alonso: 4 utrke)
Broj plasmana u Top 10: 20
Broj plasmana na pobjedničko postolje: 6
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci: 2. mjesto (Alonso: VN Monaka i VN Kanade)
Najbolji momčadski rezultat u utrci: VN Australije – 3. i 4. mjesto
Najbolji momčadski rezultat u sprint utrci: VN Austrije – 4. i 5. mjesto
Broj osvojenih bodova u prvenstvu: 196
Pozicija u poretku konstruktora: 3.

Aston Martin jedna je od pozitivnih priča ove sezone Formule 1. Momčad koja je prethodne dvije sezone provela u donjem dijelu poretka sada se na krilima Fernanda Alonsa nalazi vrlo blizu samome vrhu. Već je sami početak sezone pokazao kako je ovogodišnji bolid konkurentniji od prethodnih, kako u kvalifikacijama, tako i u utrkama. Fernando Alonso u prve je tri utrke sezone nanizao tri plasmana na pobjedničko postolje, a u prvih osam utrka samo se dva puta nije penjao na pobjedničko postolje. Lance Stroll ne vozi na toj razini, no može se reći kako ima iznadprosječnu sezonu u usporedbi sa svojim dosadašnjim učinkom u Formuli 1. Ponajviše zahvaljujući iskusnom Španjolcu, koji izvlači maksimum iz svog bolida, Aston Martin se u jednom dijelu sezone nalazio na drugom mjestu poretka konstruktora, tek iza nedodirljivog Red Bulla.

U drugom dijelu polusezone uslijedio je određeni pad te momčad ne bilježi niti jedno postolje u posljednje četiri utrke polusezone, što je dovelo do pada na treće mjesto konstruktorskog poretka. Bez obzira na to, momčad je svakako nadmašila očekivanja uoči sezone. Slabiji rezultati još uvijek ne zabrinjavaju šefove momčadi. Mike Krack smatra kako oni nisu posljedica pada forme momčadi, već su posljedica nadogradnji i poboljšanja bolida ostalih momčadi, zbog čega su se Mercedes, Ferrari i McLaren pokazali bržima u posljednjih nekoliko utrka.

Na brojnim su utrkama vozači Ferrarija i Mercedesa gledali u leđa Alonsovom Aston Martinu

Najbolji nastup u dosadašnjem dijelu sezone momčad Aston Martina imala je na VN Australije, trećoj utrci sezone. Alonso je u utrku startao kao četvrti, a Stroll kao šesti. Kanađanin je na samome startu imao kontakt sa Charlesom Leclercom, što je dovelo do odustajanja vozača Ferrarija. Ubrzo smo vidjeli i crvenu zastavu, nakon izlijetanja Alexa Albona. u nastavku utrke borbu za prvo mjesto vodili su Max Verstappen i Lewis Hamilton, dok je Carlos Sainz prestigao Strolla, a svoju utrku vrlo je brzo završio i George Russell. Nova crvena zastava uslijedila je nakon što se Kevin Magnussen zabio u zid tri kruga prije kraja utrke.

Ponovni start utrke bio je kaotičan, s još četiri odustajanja. Alonso se izvrtio u kontaktu sa Sainzom, a Stroll je završio u šljunku, no obojica su uspjela nastaviti utrku. Pokazana je i treća crvena zastava, a nakon novog starta vozio se tek jedan krug. Slavio je Verstappen ispred Hamiltona i Alonsa, a Stroll je utrku završio na četvrtom mjestu. Zabilježena su dva incidenta s gledateljima. Krhotine nakon Magnussenovog sudara uzrokovale su ozljedu jednog navijača, dok se skupina navijača našla na stazi prije samog kraja utrke, što je uzrokovalo i četvrtu crvenu zastavu. Organizatori utrke i FIA naišli su na brojne kritike zbog načina na koji su upravljali utrkom tijekom crvenih zastava i ponovnih startova.

Lance Stroll na VN Australije (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

U Aston Martinu se nadaju kako će uz nove nadogradnje na bolidu u nastavku sezone ponovno doći bliže vrhu i bilježiti rezultate s početka sezone. Mike Krack očekuje još veću i neizvjesniju borbu u utrkama koje slijede, a dodao je i kako je uvjeren da će Alonso u nekoj od preostalih utrka ostvariti i toliko čekanu pobjedu. Iako su u Aston Martinu sigurni da mogu vratiti mjesto prvog pratitelja Red Bulla, čini se kako je Mercedes ipak ostvario preveliku prednost, iako ne nedostižnu, a velika borba mogla bi se voditi između Aston Martina i Ferrarija za treće mjesto u poretku konstruktora.

Aston Martin Aramco-Mercedes Fernando Alonso vs Lance Stroll
Međusobni omjer u kvalifikacijama: 10 – 2
Međusobni omjer u utrkama: 11 – 1
Osvojeni bodovi: 149 – 47
Pozicija u prvenstvu: 3. – 9.

Već sami pogled na statistiku vozača upućuje na veliku razliku u kvaliteti. Alonso je uvjerljiv i u kvalifikacijama i u utrkama, a zanimljivo je da je Kanađanin jedini plasman u utrci ispred Španjolca ostvario na njegovoj domaćoj VN Španjolske. Alonso na pobjedu u Formuli 1 čeka još od te iste VN Španjolske 2013. godine, a iako je ostvario šest plasmana na pobjedničko postolje te se njegova 33. pobjeda iščekuje od početka sezone, ona se još nije dogodila. Najbolji rezultati su mu dva druga mjesta na VN Monaka i VN Kanade, a zabilježio je i četiri starta iz prvog startnog reda, no niti jedan pole position. Stroll je svoj najbolji plasman, odnosno četvrto mjesto, ostvario na već ranije spomenutoj kaotičnoj VN Australije, a upisao je i jedina dva odustajanja Aston Martina ove sezone: na VN Saudijske Arabije zbog kvara motora i na VN Monaka zbog kvara na kočnicama.

U prvom dijelu sezone Stroll i Alonso jako su dobro surađivali

Ne uslijedi li značajan porast forme, Fernanda Alonsa u nastavku sezone očekuje borba s Lewisom Hamiltonom za treće mjesto u poretku vozača, dok bi Lanceu Strollu dohvatljivo moglo biti osmo mjesto Landa Norrisa. Što se tiče njihove budućnosti u momčadi, Španjolac ima potpisan višegodišnji ugovor, kakav mu Alpine nije htio ponuditi, te je njegov ostanak izgledan. S druge strana, prilično je izvjesno kako Kanađanin ima zajamčeno mjesto u momčadi dokle god je njegov otac vlasnik momčadi.

Objava Aston Martin: Najugodnije iznenađenje prvog dijela sezone pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Domagoj Vogrinc