Velika nagrada Bahreina, službenog naziva Gulf Air Velika nagrada Bahreina, najvažniji je automobilistički događaj u ovoj državi. Prva pustinjska utrka održana je na stazi Bahrein International u travnju 2004. godine, a s kraćim prekidima održala se kao dio kalendara do danas. U povijest se upisala kao prva utrka održana na Bliskom istoku te je ponijela laskavu titulu jedne od najbolje organiziranih utrka Formule 1. Po potrebi je mijenjala Australiju kao prvu stanicu sezone, pa će tako i ove godine utrkivanje započeti baš u Bahreinu.
Stazu koja je poznata još pod nazivom Sakhir dizajnirao je Hermann Tilke, a izgrađena je u vremenskom roku od samo 16 mjeseci za vrijednost od oko 150 milijuna američkih dolara. Materijal za izradu asfalta kojim je presvučena staza uvezen je iz Shropshirea, iz Engleske.
Staza Sakhir ima više različitih konfiguracija od kojih su se tri koristile za utrkivanje bolida Formule 1. Najčešće korištena konfiguracija se naziva Grand Prix Circuit, dok se 2010. godine koristila „Endurance“ konfiguracija kako bi se proslavio dijamantni jubilej Svjetskog prvenstva Formule 1. Vozači nisu baš bili oduševljeni dugačkom konfiguracijom staze, pa se tako ista više nije ni koristila. Tijekom korona sezone, kad su mnoge zemlje odbijale organizirati utrke za veliku nagradu, Bahrein se na to odvažio dva puta, pa je uz Veliku nagradu Bahreina održana i utrka za Veliku nagradu Sakhira, na kratkoj, brzoj, vanjskoj konfiguraciji staze.
Tijekom svoje ne tako duge povijesti u kalendaru Formule 1, utrkivanje u Bahreinu nas je počastilo nizom zanimljivih trenutaka. U Bahreinu je Kimi Raikkonen po tko zna koji put pokazao svu raskoš svog talenta, Robert Kubica je osvojio svoj jedini pole position u karijeri, a Fernando Alonso je prvi put pobijedio za crvenu momčad iz Maranella. O pustinjskom dvoboju srebrnih strijela se pisalo nadugo i naširoko kad su Rosberg i Hamilton postupili protiv najvažnije momčadske odredbe, a to je bilo dovesti oba bolida do kraja utrke. Međutim, obje utrke održane 2020. godine će se još dugo pamtiti. Jedna po čudesnom bijegu iz vatre Romaina Grosjeana, a druga po prvoj pobijedi u karijeri Sergija Pereza.
Velika nagrada Sakhira 2020.
Sezona 2020. bila je po mnogočemu posebna. Radi pandemije je kasno počela, mnoge zemlje su odustajale od organiziranja utrka, dok su ih one koje su se odlučile organizirati, održavale iza zatvorenih vrata. Mnoge staze su ušle u kombinaciju kako bi se popunio kalendar, pa je tako za zimski dio sezone uvrštena još jedna utrka na stazi u Bahreinu, pod nazivom Velika nagrada Sakhira. Ulaznica za utrku nije bilo u prodaji, no vlasti su počastile lokalne zdravstvene radnike i njihove obitelji prisustvom utrci kao zahvalu za njihov predan rad u borbi protiv pandemije. Utrka za VN Sakhira održana je na vanjskoj konfiguraciji staze dužine samo 3,543 kilometara, na kojoj su se krugovi „okretali“ za manje od jedne minute. Jedini trkaći vikend tijekom kojeg smo mogli vidjeti krugove ispod minute u povijesti Formule 1, bio je vikend za VN Francuske 1974. godine na stazi Dijon-Prenois.
Kao zamjena stalnim postava momčadi nastupili su Pietro Fittipaldi u Haasu umjesto ozlijeđenog Romaina Grosjeana, George Russell u Mercedesu umjesto Covid-pozitivnog Lewisa Hamiltona i Jack Aitken u Williamsu umjesto Russella koji je promoviran u Mercedes. Na najbolji startnu poziciju se kvalificirao Valtteri Bottas ispred privremenog momčadskog kolege Russella i Maxa Verstappena u bolidu Red Bull momčadi. Utrka je bila kaotična i okrenula se kako smo najmanje očekivali. Russell se dostojanstveno uvukao u cipele vladajućeg svjetskog prvaka i svi smo mislili kako je došlo vrijeme za prvu pobjedu mladog Britanca. Sreća je htjela drugačije, pa je prvu pobjedu svoje karijere odnio ne baš tako mladi Meksikanac Sergio Perez koji je tada branio boje momčadi Racing Point.
Na samom startu Russell je preuzeo vodeću poziciju ispred Bottasa,a Bottas se našao pod prijetnjom vozača iza sebe, Pereza, Verstappena i Leclerca. Upravo je ova trojka imala međusobni okršaji kojeg je Leclerc završio u šljunku, Verstappen u zidu, a Perez nastavio svoj put prema kraju utrke. Sigurnosni automobil je očekivano preuzeo vodeću poziciju u utrci, a po njegovom izlasku sa staze, Russell je nastavio vožnju na čelu kolone. Situacija u poretku se mijenjala kako su vozači ulazili u boks, no nakon što je bolid Nicolasa Latifija u 55. krugu otkazao na ulasku u treći sektor, virtualni sigurnosni automobil je nekolicinu vozača počastio jeftinijim ulaskom u boksu. Russell je i dalje držao vodeću poziciju, ispred Bottasa, Pereza, Ocona i Strolla.
Cirkus je nastao kad je Jack Aitken na izlasku iz zadnjeg zavoja zaplesao i izgubio bolid, a sigurnosni automobil morao izaći na stazu kako bi se očistili ostaci uništenog bolida. Mercedesi su na opće iznenađenje svih prisutnih povukli oba vozača u boks u isto vrijeme, pomiješali setove guma za svoje vozače, što je, naravno, protiv pravila. Bottasu, koji je bio drugi pri ulasku u boks su uspjeli poredati gume kako treba, a Russell se već u idućem krugu morao vratiti na popravni ulazak o boks, po „svoje“ gume.
Zbrka u boksevima u režiji Mercedesa donijela je neočekivano vodstvo vozaču Racing Pointa, Sergiju Perezu. Nakon nekoliko krugova Russell se uspio probiti do Pereza, a Bottas se borio s Lanceom Strollom, također u Racing Pointu. Borba za treće mjesto vodila se između Ocona, Strolla, Bottasa, Sainza i Ricciarda kako smo se približavali kraju utrke. Perez je malo odahnuo kad su Russellu javili kako ima puknuće gume i kako mora još jednom posjetiti boks, a Russellove nade za prvu pobjedu pale su u vodu kad se nakon još jednog ulaska u boks vratio n 14. mjesto u poretku.
Perez je utrku mirno doveo do kraja i po prvi put u karijeri podigao pobjednički pehar. Umjesto šampanjcem, nazdravio je ružinom vodom u obliku šampanjca, ali zasigurno mu to nije smetalo. Kako bi ružičasta momčad imala gotovo savršen vikend pobrinuo se Lance Stroll koji je momčadskom kolegi pravio društvo na najnižoj stepenici pobjedničkog postolja. Drugo mjesto zauzeo je Esteban Ocon u bolidu Renaulta.
Bahrein još uvijek bez vozača najviše klase
Iako se princ Salman osobno potrudio da dovede Formulu 1 u Bahrein, ova zemlja do dolaska Formule 1 nije imala tradiciju u utrkivanju. Dosad ova zemlja nije iznjedrila nijednog vozača koji je uspio nastupiti u Formuli 1, no nekolicina ih se natjecala u drugim automobilističkim natjecanjima. Jassim Al-Muammari je prvi vozač iz Bahreina koji se natjecao na nekoj od međunarodnih utrka. On je nastupio u Porsche GT3 kupu za Srednji istok i FIA GT prvenstvu. Hamad Al Khalifa se natjecao u Formula BMW Asia seriji i bio je prvi vozač iz Bahreina koji je pobijedio u ovom prvenstvu.
Od aktualnih vozača, mnogi će se složiti kako je staza u Sakhiru zahtjevna i brza, no i kako uživaju voziti na istoj. Ni svjetla nisu loš dodatak dobroj atmosferi. S obzirom na to kako je Bahrain tu da ostane, još dugi niz godina će i vozači i gledatelji uživati u utrkama na ovoj pustinjskoj stazi.
„Bahrein je jedinstvena staza s nizom različitih izazova. Vrućina i pijesak dodatno otežavaju, no ovdje je uvijek uzbudljivo utrkivati se,“ o stazi Sakhir svojevremeno je rekao Fernando Alonso.
Objava Formula 1 u Bahreinu: Pijesak, bogatstvo i trenuci za pamćenje pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic