Prva noćna utrka Formule 1 održana je u Singapuru 2008. godine. Jedna je od ekskluzivnijih destinacija u kalendaru Svjetskog prvenstva i mjesto dobre zabave. Utrka za Veliku nagradu Singapura uživa snažnu financijsku potporu lokalnih vlasti i bit će dio kalendara barem do 2028. godine, kad će se obilježiti i dvadeseta godišnjica ove utrke.
Kad je obližnja utrka za Veliku nagradu Malezije ispala iz kalendara zbog financijskih problema, Singapur je nastavio tradiciju održavanja utrke. Sama utrka dodatno doprinositi razvoju ove države-grada, te privuče oko 30.000 turista tijekom trkaćeg vikenda.
Prvo izdanje VN Singapura pohodilo je oko 300.000 gledatelja tijekom vikenda uz stazu Marina Bay, da bi se ove brojke nešto smanjile kako su godine odmicale. U vrijeme restrikcija zbog pandemije utrke 2020. i 2021. godine nisu održane, a prošle godine je oboren rekord u broju gledatelja tijekom trkaćeg vikenda.
Nakon prvog trkaćeg vikenda na stazi Marina Bay vozači su se dosta žalili na samu stazu, govoreći kako je asfalt prilično neravan, kako je ulaz u pit lane nesiguran i kako su rubnici dosta visoki. Ove primjedbe su rješavane u hodu, a FIA je 2013. godine odobrila veće izmjene i poboljšanja u konfiguraciji staze. Kroz godine, staza koja se zapravo sastoji od javnih ulica, doživjela je više manjih izmjena, uglavnom s ciljem poboljšanja mogućnosti pretjecanja.
Na 13 izdanja utrke za VN Singapura pobjeđivalo je samo pet vozača. Najuspješniji je Sebastian Vettel s pet pobjeda, a prati ga Lewis Hamilton s četiri. Fernando Alonso je pobijedio dva puta, a Nico Rosberg i Sergio Perez po jednom. Iako su pobjeđivali više od jednom, Alonso i Hamilton na svom kontu imaju i po tri odustajanja u Singapuru. Od momčadi najuspješniji su Red Bull i Mercedes s po četiri pobjede, s tim da Red Bull ima više pobjedničkih postolja. Na svih 13 izdanja nastupio je sigurnosni automobil, zbog čega nije neobično da ova utrka završi zbog vremenskog limita od dva sata umjesto broja odvezenih krugova.
Prva ikad noćna i kišna utrka Formule 1 održana je u Singapuru 2017. godine. Kiša je padala i 2022. godine, zbog čega je start utrke odgođen za više od sat vremena radi jake kiše praćene grmljavinom.
Prvo izdanje iz Singapura je izazvalo dosta kontroverzi i pamti se kao afera „Crashgate“. Povratnik u matičnu momčad Renault, Fernando Alonso ostvario je prvu pobjedu u sezoni, nakon što se njegov tadašnji momčadski kolega Nelson Piquet Jr. zabio u zid i omogućio izlazak sigurnosnog automobila. Sve je to bilo unaprijed isplanirano, a saznalo se tek godinu kasnije.
Pique je, nakon što je dobio otkaz iz momčadi naredne godine, priznao kako je pratio momčadske odredbe i namjerno se zabio u zid u 14. krugu nakon što je Alonso obavio ulazak u boks. Alonso je preuzeo vodstvo u utrci nakon što su ostali vozači otišli na zamjenu guma i dosipanje goriva zbog izlaska sigurnosnog automobila. Alonso je pobijedio nakon što je utrku startao s 15. mjesta i ostvario 20. pobjedu i 50. pobjedničko postolje u karijeri.
Po Piqueovim priznanjima o momčadskih odredbama FIA je pokrenula istragu, nakon koje su čelnici Renaulta Flavio Briatore i Pat Symonds napustili momčad. Momčad je dobila uvjetnu kaznu, Briatore je izgnan iz svih aktivnosti vezanih za Formulu 1, a Symonds kaznu od pet godina nebavljenja Formulom 1.
Kasnije je i Felipe Massa izjavio kako ga je Briatoreova prevara koštala naslova svjetskog prvaka, koji je za samo jedan bod izgubio u korist Lewisa Hamiltona u završnici sezone u Brazilu. Massa je u Singapuru prije izlaska sigurnosnog automobila bio u vodstvu u Singapuru.
Singapur je jedna od zemalja u kalendaru Formule 1 koja nema tradiciju u utrkivanju bolida Formule 1, pa tako još uvijek nije dala niti jednog profesionalnog vozača Formule 1. Od ostalih serija, kao najuspješniji vozač iz Singapura ističe se Denis Lian, koji je 2002. godine okrunjen naslovom prvaka Azijske Formule 2000 i tako postao prvi vozač iz Singapura koji je osvojio neko međunarodno automobilističko natjecanje. Lian je pokazao interes i za utrke izdržljivosti, te se trenutno natječe u Azijskoj Le Mans seriji. Naslov prvaka osvojio je u sezoni 2015/2016.
U Singapuru se u novije vrijeme razvijaju vozačke akademije za mlade, nadarene vozače, koji se nadaju da će s utrkom za VN Singapura i rasti popularnost ovog sporta i mogućnosti koje će se otvarati za njihove nastupe u Formuli 1. Nažalost, Singapuru nedostaju treneri i savjetnici koji bi pomogli razvoju mladih talenata za upravljačem jurećih bolida iz ove zemlje.
“Što se mene tiče, kad preživiš Singapur, spreman si za utrkivanje bilo gdje!”, svojevremeno je izjavio Carlos Sainz.
Objava Formula 1 u Singapuru: Noćni lav pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic