Prošla sezona bila je pravo razočaranje za Srebrne strijele, nakon osam uzastopnih godina dominacije došlo je bolno prizemljenje. Nova vozačka postava koju su činili Lewis Hamilton i George Russell upisala je samo jednu pobjedu i to na Velikoj nagradi Brazila, dok su sezonu završili na trećem mjestu s 515 bodova.

Nakon takvog rezultata ova 2023. najavljivala se kao godina povratka za osmerostrukog konstruktorskog prvaka. No, nažalost od one poznate izjave Tota Wolffa iz 2021. kako će svi imati metu na leđima, ništa se posebno dobro nije dogodilo za njegovu momčad, koja drugu godinu zaredom ima ulogu lovca na one najbrže u prvenstvu. Nakon prvog dijela sezone Mercedes i dalje nema pobjedu, a neka skorašnja nije baš na vidiku.

Hamilton na VN Saudijske Arabije u početnoj verziji ovogodišnjeg bolida Mercedesa (Foto: Jiri Krenek)

Iako je većina momčadi krenula putem Red Bullova dizajna bolida, to nije bio slučaj sa Srebrnim strijelama. Oni su nastavili svojim putem koji je, pokazat će se, ipak bio pogrešan. Tijekom predsezonskih testiranja boljka Mercedesa je bila riješena, bolid više nije poskakivao, ali tempo je i dalje bio nešto slabiji od Red Bullovog. Kad se pogledaju rezultati, u prosjeku je Mercedes zaostajao za austrijskom momčadi 0,5 sekundi, no ništa nije ukazivalo na to da bolidu Srebrnih strijela nešto fali.

Dok se Ferrari patio s poskakivanjem, Mercedes je izgledao prilično dobro, simulacijske vožnje pokazivale su da je bolid prilično dosljedan. Ipak, iako je izgledao dobro u simulacijskom dijelu testiranja, bolid Mercedesa bio je poprilično nestabilan tijekom prelaska preko pasica u odnosu na Red Bull i Ferrari.

2023.   Mercedes AMG Petronas F1 Team 
Najbolja startna pozicija:  1. ( Lewis Hamilton, VN Mađarske ) 
Broj plasmana u Top 10:  22 
Broj plasmana na pobjedničko postolje: 
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci:  2. mjesto ( Hamilton, VN Australije i VN Španjolske ) 
Najbolji momčadski rezultat u utrci:  VN Španjolske, 2. i 3. mjesto 
Najbolji momčadski rezultat u sprint utrci:  VN Belgije, 4. i 6. mjesto
Broj osvojenih bodova u prvenstvu:  247 
Pozicija u poretku konstruktora:  2. 

Ako već na predsezonskim testiranjima nisu shvatili da se nalaze na pogrešnom putu onda im je prva utrka sezone bila pravo otrježnjenje. Russell i Hamilton su završili na petom i sedmom mjestu, čak 51 sekundu iza Bikova koji su uzeli prvo i drugo mjesto. No, nije to bilo najveće iznenađenje, za njega su se pobrinuli dvojac iz Aston Martina, Fernando Alonso koji je zauzeo 3. mjesto i Lance Stroll koji je zauzeo 6. mjesto u utrci. Tako su zapravo bili ”poraženi” od ekipe koja nabavlja motore od njih.

“Ne vjerujem da će ovaj bolid na kraju biti konkurentan. cijelu zimu smo se maksimalno potrudili, a sada se moramo svi okupiti i sjesti s inženjerima, koji nisu u potpunosti dogmatični u vezi bilo čega. Nema svetih krava i trebamo odlučiti kojim smjerom razvoja želimo krenuti, kako bismo bili konkurentni i pobijedili na utrkama. To nije kao prošle godine, gdje ste postizali mnogo podija i na kraju došli do cilja. Siguran sam da možemo pobijediti na utrkama ove sezone, ali stvarno trebamo pogledati srednji i dugoročni plan te donijeti odluke”, izjavio je tada Wolff.

Prvo ovosezonsko postolje za Mercedes, drugo mjesto Hamiltona u Australiji (Photo by Quinn Rooney/Getty Images)

Iako je u Saudijskoj Arabiji zaostatak bio manji, on se može najviše prepisati kasnom sigurnosnom vozilu. Ipak, činilo se da nije sve tako crno, u kvalifikacijama za Veliku nagradu Australije dvojac iz Mercedesa zauzeo je drugo i treće startno mjesto, da bi na samom startu utrke obojica pretekli Verstappena. Russell je morao odustati u toj utrci nakon što je požar zahvatio pogonsku jedinicu, izazvavši tako prvo odustajanje sezone za momčad Mercedesa.

Nakon kaosa u režiji FIA-e i čak dvije (ukupno ih je bilo tri) crvene zastave i nekoliko pokušaja da se napravi kvalitetan restart utrke, na kraju je ta utrka završena procesijom do ciljne zastave, gdje je Hamilton zauzeo drugo mjesto i prvi podij za momčad Mercedesa ove godine.

Tijekom travanjske pauze momčad Mercedesa mukotrpno je radila kako bi donijela taj ‘game changer’ koji će im pomoći u povratku na vrh. Uz radnje na nadogradnjama bilo je i promjena u organizacijskoj strukturi, James Allison i Mike Elliott zamijenili su svoja radna mjesta, dok je zamjenik Johna Owena, Giacomo Tortora, postao glavni direktor inženjeringa. Plan je bio donijeti nadogradnje na Veliku nagradu Emilije Romagne, no apokaliptično nevrijeme koje je sa sobom donijelo ogromne poplave značilo je da će morati odgoditi barem do Španjolske.

Russell na VN Monaka u redizajniranom bolidu Mercedesa (Foto: Sebastian Kawka)

Međutim, momčad Mercedesa odlučila je nadogradnje staviti već na utrci u Monte Carlu, gdje ruku na srce, nisu mogli iskoristiti njihov puni potencijal. Zatim je došao vikend u Kataloniji gdje su potpuno zablistali. Srebrne strijele krenule su putem Red Bulla i uklonili su svoj zloglasni ‘no sidepods’ dizajn. I sav trud urodio je plodom. Mercedes je uzeo dvostruko postolje i prvi puta od početka sezone pretekao Aston Martin u poretku konstruktora.

Mercedes 2023.  Hamilton vs. Russell 
Međusobni omjer u kvalifikacijama:  7 – 5 
Međusobni omjer u utrkama:  9 – 3 
Osvojeni bodovi:  148 – 99 
Odustajanja:  0 – 2 

Kanada je bila mješovita za dvojicu Britanaca. Dok je jedan morao odustati zbog nesreće, drugi je imao veliku borbu s Fernandom Alonsom za drugo mjesto koje je na kraju izgubio, te se morao zadovoljiti trećim mjestom.

Na domaćem terenu u Velikoj Britaniji početak tjedna za Mercedes nije bio obećavajući, u prva dva treninga nisu ušli niti u top 10, te je Hamilton po svom običaju izjavio da je očito kako s bolidom nešto ne štima. Ipak, unatoč početnim problemima uspio je uzeti zadnje mjesto na postolju u svojoj domaćoj utrci. Na posljednje dvije utrke uoči ljetne stanke, Hamilton i Russell upisali su identične rezultate. Lewis dva četvrta, a Russell dva šesta mjesta.

I dok je prošle godine George Russell u svojoj inauguracijskoj sezoni za Mercedes pobijedio Lewisa Hamiltona i tako postao tek treći momčadski kolega kojemu je to uspjelo i prvi od 2016. godine, ova sezona priča neku drugu priču. Sedmerostruki svjetski prvak je daleko uvjerljiviji i bolji ove sezone, ipak mora se priznati da je nekoliko puta, barem po pitanju utrka, imao sreće. Russell je imao dva odustajanja, jednom zbog nepouzdanosti bolida, dok je drugi put morao odustati vlastitom krivicom.

Na VN Španjolske Russell i Hamilton su upisali najbolji ovosezonski rezultat Mercedesa (Foto: LAT Images)

Međutim, od Monaca i nadogradnji koje su došle na W14 bolid Hamiltonovo iskustvo došlo je do izražaja, od preostalih utrka samo je jednom bio izvan top 4 plasmana i tako se približio Fernandu Alonsu na samo bod zaostatka. Iako nema nikakve sumnje u Russellove vozačke sposobnosti, ”Gospodin subota” čak četiri puta nije uspio ući u Q3, stoga morat će naći snage i vrati tu konzistentnost kakvu je imao prošle godine u ostatku dijela sezone ako se želi približiti Hamiltonu.

Činjenica je da su stalno u top 10, no to nije ono što bi zadovoljilo apetite momčadi i vozača. S obzirom na to da je ugovor Hamiltona pri kraju, a potpis novog nikako da dobije službenu potvrdu, postavlja se pitanje kako će Toto Wolff nagovoriti Britanca za nastavak suradnje. Možda im upravo konkurent koji im toliko bježi pomogne u tome. Naime, Christian Horner je nedavno izjavio kako je što se tiče nadogradnji Red Bulla “to više manje to” i da se okreću bolidu za sljedeću godinu, pa je možda tu prilika da uz neke nadogradnje uhvate momčad iz Milton Keynesa ”na spavanju” i ukradu koju pobjedu te tako imaju nešto za ponuditi Hamiltonu kako bi se suradnja nastavila.

Objava Mercedes od lovine postao lovac, a niti zaokret s konceptom bolida (još) nije donio veliki pomak pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Stjepan Feketija