Slatka pobjeda Ferrarijevog Charlesa Leclerca u Monzi zatvorila je europski dio sezone Formule 1. Ovog vikenda utrka se vozi na teritoriju interkontinentalnog Azerbajdžana, a nakon toga putuje se dalje na istok. Baku se malo pomaknuo u rasporedu utrka, ali je opet poprište diskusija savitljivosti krila bolida koje očito pruža koračanje duboko u sivoj zoni pravila.

Izvor: Ferari Media Center

Ferrari 2/2

U Maranellu kao da su ove sezone odlučili pobijediti samo na njima dvije važne utrke – Monte Carlo i Monza. Protekla Monza doduše daje nadu Tifosima za “krađu” još koje pobjede McLarenu. Nije to bila samo taktička pobjeda radi strategije jednog ulaska u boks, nego je i Charles Leclerc uspješno odradio stint od preko 30 krugova na jednom setu guma. Posljednje nadogradnje, a s kojima se Ferrari muči još od Imole, očito su opet počele davati željene rezultate.

“Prilično je teško razumjeti utjecaj nadogradnje na stazi kao što je Monza jer je to dosta različita konfiguracija uvjeta u usporedbi s ostatkom sezone.”

Fred Vasseur

“U Bakuu nema skoro niti jednog zavoja velike ili srednje brzine, sve su spori zavoji, vrlo specifično kao i Singapur. Mislim da nećemo vidjeti koliko smo poboljšali bolid za konfiguraciju zavoja kojih nema ni u Bakuu.”

Charles Leclerc

Dakle, momčad još uvijek nije sigurna jesu li posljednje nadogradnje podnice riješile probleme sa zloglasnim poskakivanjem pri velikim brzinama, unatoč pobjedi u Monzi. Preslikavanje tempa u ovotjedni Baku donosi Ferrariju minimalno najnižu stepenicu podija, a tu su naravno i nespretnosti McLarena koje opet mogu pokloniti nekome pobjedu.

U Mercedesu također postoje nejasnoće oko tempa, ponajviše onog neočekivano lošeg iz Monze, a male nadogradnje stižu i na nadolazeće utrke.

FLEXI WING SAGA

I 2021. Baku je početkom lipnja bio poprište debate oko savitljivosti krila na bolidima. U fokusu je tada bio Red Bullov RB16b, a sve naravno pod palicom ljutog konkurenta Totoja Wolffa. Testovi su se postrožili nekoliko tjedana uoči ljetnog dijela sezone nakon raznih optužbi, a vrag u detalju bilo je tempiranje početka važenja novih pravila.

Upravo je staza u Bakuu, čija konfiguracija itekako nagrađuje savitljivost krila, bila posljednja utrka na kojoj se još uvijek moglo “provući” sa krilima stare konfiguracije. Izgledalo je to tada kao lagano puštanje Red Bullu da maksimalno iskoriste prednosti RB16b bolida, ali Lewis Hamilton je zajedno s momčadi prokockao čistu pobjedu nakon odličnog ponovljenog starta na samom kraju utrke.

Lando Norris, McLaren MCL38
Izvor: McLaren Media Center

Ove godine, Red Bull je s “druge strane” rasprave (zajedno s Ferrarijem), te su oni primorani tužakati i kopirati druge momčadi. A momčadi u prednosti su upravo Mercedes i očito najviše – McLaren. FIA je izjavila uoči ove utrke kako su trenutno sva prednja krila na gridu legalna. Jesu li u McLarenu zaista u sivoj zoni ili su se samo više od ostalih približili granici savitljivosti, ove godine vjerojatno nećemo saznati.

Naime, FIA je također pomalo šarlatanski objavila kako bi stroža pravila oko savitljivosti krila natjerala neke momčadi da mijenjaju mnogo ostalih komponenata bolida te da sukladno s tim nema namjeru mijenjati pravila ove godine. Zvuči to pomalo kao da se McLarenu ipak malo progledalo kroz prste, ne radi njih samih, nego radi zanimljivosti sezone.

NAJLOŠIJE ČUVANA TAJNA NAPOKON OTKRIVENA

U utorak je i službeno potvrđeno kako Adrian Newey prelazi u redove momčadi Aston Martin. Lawrence Stroll bio je jedini ozbiljni kandidat pored Ferrarija za dovođenje ovog čarobnjaka, a iz Maranella su poručili kako su se odlučili povući iz daljnjeg rata licitacijama prije nego što cifre postanu besmislene.

Izvor: Aston Martin F1 Team Media Center

Newey je u momčadi Aston Martin zauzeo dosta visoku poziciju koja će vrlo vjerojatno varirati, a dobio je i solidan dioničarski dio. U Silverstoneu počinje raditi na proljeće 2025., vrlo vjerojatno posvećen iznimno bolidu za 2026. Nadamo se da će Fernando Alonso doživjeti tu (r)evoluciju, ako je uopće i bude, a nažalost ostaje jasno da i Lance Stroll do daljnjega ostaje u momčadi.

O stazi…

Kao što je uobičajeno za ulične staze, Pirelli je odabrao tri najmekše komponente guma za suhe uvjete, a to su C3 kao tvrda, C4 kao srednja i C5 kao meka komponenta. Staza je uglavnom ostala nepromijenjena od 2016. godine, s 20 zavoja. Neki od tih zavoja, poput prvih sedam, praktički su pravi kutovi, dok su drugi, kroz stari dio grada, vrlo spori, a neki se prolaze punim gasom. Širina staze znatno varira, od samo sedam metara u zavoju 8 do dovoljno širine na glavnoj ravnici koja može primiti tri bolida u paralelnoj vožnji.

Budući da je staza inače otvorena za gradski promet, evolucija podloge bit će važan faktor performansi, a vremenski uvjeti također mogu igrati ulogu. Obično je u rujnu prilično vruće, s temperaturama znatno višima nego u travnju, kada se utrka inače održavala. Osim toga, temperatura staze može znatno varirati ovisno o tome koji su dijelovi na suncu, a koji u sjeni okolnih zgrada, posebno u dijelu koji prolazi kroz stari dio grada. Na kraju, vjetar može ometati upravljanje bolidom, a zbog različitih smjerova iz kojih dolazi, može iznenaditi vozače jer ga okolne zgrade grada usmjeravaju na nepredvidive načine.

Kada je riječ o strategiji, Baku je tipična utrka s jednim zaustavljanjem, pri čemu najtvrđa komponenta gume odrađuje većinu posla. Iako bi se na prvi pogled zbog konfiguracije staze moglo pomisliti da je pretjecanje relativno jednostavno, to ipak nije slučaj. S obzirom na performanse bolida ove godine, teško realizirajuća prednost DRS-a mogla bi igrati važnu ulogu kao i u Monzi. Prošle godine, gotovo svi vozači su započeli utrku na srednjoj komponenti, a zatim su prešli na hard kada je u 11. krugu na stazu izašao sigurnosni automobil.

Sergio Perez je jedini aktivni vozač koji je ovdje pobijedio više puta. Meksikanac je pobijedio u Bakuu 2021. i 2023. godine, a prošle godine je također pobijedio i u Sprint utrci. Ako je Checo kralj Bakua, Charles Leclerc može se nazvati njegovim princom jer je Monegašanin osigurao prvo startno mjesto posljednje tri godine, od 2021. do 2023., a prošle godine bio je najbrži i u Sprint kvalifikacijama.

Kada su u pitanju momčadi, uloge su obrnute – Red Bull ima najviše pobjeda (četiri), ali nijedan pole position, dok Ferrari ima četiri pole positiona, od kojih jedan zahvaljujući Sebastianu Vettelu, ali nikada nisu pobijedili. Talijanska momčad je samo četiri puta bila na postolju, dok su Mercedes i Red Bull to učinili šest puta.

Objava Najava VN Azerbajdžana: Baku opet fronta savitljivih krila pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Vukajlovic