U našem trkaćem kontekstu sintagma “vatrene ulice” ne označava naslov filma sa sredine osamdesetih s Diane Lane i Willemom Dafoeom, već ovaj izraz zorno prikazuje sva zbivanja na uvijek nepredvidivoj utrci za Veliku nagradu Azerbajdžana. Budući da jedna utrka ne čini proljeće, ispred nas, u svega pet tjedana, dolaze četiri trkaća vikenda. Niz započinjemo ovog tjedna i to u ‘Zemlji vatre’, kako glasi slogan Azerbajdžana. Proljetni odmor prekidaju ulice Bakua i novi format vikenda Formule 1.

Svaki dolazak u Azerbajdžan podsjeti koliko je neobična, nepredvidiva i uzbudljiva staza u Bakuu. Ulična staza u kalendar Formule 1 ušla je 2016. godine i to kao utrka za Veliku nagradu Europe. Već iduće godine upoznali smo Veliku nagradu Azerbajdžana koja je otada sastavni dio kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1, izuzev pandemijske sezone 2020.

Poznata je stvar kako nijedan vozač nije upisao više od jedne pobjede na utrci po Bakuu. Redom su slavili Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Bottas, Perez i Verstappen.

Azerbajdžan je četvrta ovogodišnja stanica kalendara, a, zanimljivo, prošle je godine ova utrka bila vožena početkom lipnja i to kao osma u sezoni.

Vrativši se s proljetne stanke, bolidi će ponovno na gradske prometnice. Nakon utrke po ulicama Saudijske Arabije, a zatim i utrke na stazi Albert Park, koja, iako nema karakteristike klasične ulične staze, spada u gradske utrke, sezona se nastavlja po uskim zavojima i dugim pravcima Bakua.  

Baku, glavni grad Azerbajdžana

Poznata je stvar da se Red Bullov Sergio Perez jako dobro snalazi po gradskim utrkama, no popularni Checo vozač je koji se najviše puta dizao na postolje utrke u Azerbajdžanu. Checo je na spomenutoj VN Europe za volanom Force Indije dosegnuo treću stepenicu postolja, a na VN Azerbajdžana 2018. godine s istom je momčadi postigao isti uspjeh.

Perez je na ovoj stazi bio uspješan i po prelasku u Red Bull. Pobjeda na VN Azerbajdžana 2021. godine prva mu je pobjeda u bojama austrijske momčadi, a tome je dodao i drugo mjesto s lanjske utrke u Bakuu.

Budući da znamo da su vozači Red Bulla jedini koji su ove sezone pobjeđivali u utrkama Formule 1, Perez će ovog vikenda tražiti svoje peto postolje na ovoj stazi, a visoko će ciljati i lider prvenstva Max Verstappen koji je ujedno i pobjednik lanjske utrke za Veliku nagradu Azerbajdžana.

Max i Sergio – mogu li do treće dvostruke pobjede u sezoni? (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Međutim, ni ovosezonska dominacija Red Bulla, ni Perezov sjajan skor na uličnim stazama, pa čak ni aura zavoja Bakua nisu glavna ovotjedna tema. Primat najveće novosti ovoga sporta ovih je dana zauzeo novi format trkaćeg vikenda Formule 1.

Čelništvo F1 nastojalo je razlučiti utjecaj sprinta na klasičnu nedjeljnu utrku, stoga ovog tjedna upoznajemo sprint shootout, format o kojemu smo već i pisali.

Revidirani format sprint vikenda Formule 1 kojeg ćemo upoznati kroz nadolazeće dane mnoge je naveo na razmišljanje. Svoje su rekli i oni koji su na poziciji da se njihov glas čuje. Svatko iz svoje perspektive i dajući raznovrsne argumente, direktori F1 momčadi nisu dali jednostran odgovor o novom formatu vikenda Formule 1, pogotovo ovako ‘naslijepo’, prije negoli se takav vikend uistinu i odvio.

No, jedno je sigurno. Kao i mnogi pratitelji zbivanja Formule 1, šefovi momčadi ovakav format vikenda interpretiraju kao vikend u kojima se, neovisno jedni o drugima, odvijaju dva zasebna para sesija kvalifikacija i utrka.

Pa tako, primjerice, šefovi Ferrarija, Haasa i McLarena pozitivno gledaju na format F1 vikenda koji sadrži samo jednu sesiju treninga. Šefovska trojka ističe da je dinamičniji i uzbudljiviji oblik vikenda sjajan za sport i za navijače, jer, kako bi rekao Vasseur, treninzi se televizijski ne prikazuju ni drugim sportovima.

“Možemo diskutirati o tome, ali na kraju dana, ako smo svi usklađeni, možemo gurati na tu stranu. Sviđa mi se novi format. Nisam veliki ljubitelj uobičajenog drugog slobodnog treninga koji je ponekad pomalo dosadan. Ne pritom za nas, nego za gledatelje. Ako ne znate o razinama goriva, načinima rada motora i tako dalje, onda je to za vas vjerojatno dosadno. Pokušaj da vikend učinimo dinamičnijim dobra je odluka. S druge strane, ako pratite nogometne utakmice vikendom, nećete gledati treninge srijedom. Mi smo vjerojatno jedini sport čiji se treninzi prikazuju na televiziji”, slikovito kaže Ferrarijev Fred Vasseur.

“Definitivno mi se više sviđa nova postavka vikenda. Subotnji jutarnji trening je poprilično besmislen, jer ne možeš ništa promijeniti na bolidu. Samo izađeš na stazu, voziš krugove i pokušavaš razumjeti gume. Mislim da to nije baš zanimljivo za navijače. Kvalifikacije za sprint utrku puno su bolje za navijače, ali i za nas, jer donose uzbuđenja. Ovog vikenda imamo puno stvari za napraviti. Dva izdanja kvalifikacija i dvije utrke, mislim da je to sjajno za sport”, optimistično je mišljenje Haasova Günthera Steinera.

“Podržavamo ono što F1 pokušava postići, podržavamo namjere da se subota učini još uzbudljivijom i s više trkaćih sadržaja. Ne mislimo da je jednostavna sesija drugog slobodnog treninga, gdje bolidi skupljaju krugove vozeći uokolo, vrlo korisna”, nadolazeći format F1 vikenda podržava McLarenov Andrea Stella.

Guenther Steiner, Haas (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

S druge strane spektra našli su se lideri dviju vodećih momčadi. Navodeći glavobolje zbog potencijalnih oštećenja bolida, Horner i Krack s rezervom uzimaju predstojeći oblik F1 vikenda.

“Stvarnost je da je apsolutno smiješno voziti prvi ovogodišnji sprint na uličnoj stazi kao što je Baku. Mislim da će, s gledišta spektakla i sa stajališta navijača, to vjerojatno biti jedna od najuzbudljivijih sprintova ove godine, no iz perspektive ograničenja troškova, sve što možete učiniti je uništiti svoj automobil. I to košta mnogo novca. Dovoljna je jedna utrka u Bakuu, a činjenica da imamo dvije kazuje da bi ovog vikenda moglo biti mnogo akcije.”

“To je dio izazova i dio zadatka s kojim se suočavamo. Nadamo se da format sprint utrka koje dolaze možemo učiniti boljima i dinamičnijima. Sprint u Azerbajdžanu nešto je ispred čega svakako valja biti oprezan“, rekao je Red Bullov Christian Horner.

“Nervozan sam zbog sprinta u Bakuu jer nemate dovoljno vremena za popravak, ako se suočite s velikom štetom. Ujutro nakon sprinta imate samo tri ili četiri sata za popravak potencijalno teško oštećenog bolida. Postoji veliki rizik. Ako preuzmete veći rizik u zavojima, rizik je utoliko veći, ali mislim da će to biti dobra predstava”, oprezan je Astonov Mike Krack.

Pirelli je za trkaći vikend izmijenjenog sadržaja ponudio tri najmekše komponente guma. Po prvi put ove sezone, guma C3 smjese imat će ulogu hard gume, smjesa C4 bit će medium, dok će se guma C5 smjese koristiti kao soft.

Pojašnjenje ovotjedne alokacije guma, kao i Pirellijev doprinos ovotjednom formatu trkaćeg vikenda dao je šef Pirellija Mario Isola.

“Ulična staza u Bakuu predstavlja jedinstven skup karakteristika u cjelokupnom kalendaru Formule 1. Staza ima vrlo sporu dionicu, tipičnu za uličnu stazu, ali i druge dijelove staze koji su vrlo brzi. Ovog vikenda donosimo tri najmekše smjese iz raspona, a takva je alokacija prikladna za ovakvo mjesto.”

“Jedan od najvažnijih aspekata ovog vikenda neće biti samo pronalaženje pravog kompromisa u pogledu postavki, već i balansiranje upravljanja gumama. Gume na prednjoj osovini moraju biti dovoljno tople kako bi se zajamčilo optimalno prianjanje, unatoč dugim pravcima koje ih hlade. Jednako je važno ne pregrijati stražnje gume tijekom faze trakcije. Ključ za dobar rezultat ovog vikenda je uspješno balansirati temperature prednjih i zadnjih guma.”

“Ovog će vikenda svoj debi u Formuli 1 imati i sprint shootout koji će odrediti startni grid za sprint utrku. Vozači će pri prvim dvjema sesijama sprint shootouta biti obavezni koristiti medium gume te set soft guma za samo finale sprint shootouta. To predstavlja dodatni izazov za timova, a također i za Pirelli jer će biti manje dostupnih podataka. No, uvjereni smo da ovakav format vikenda predstavlja dodatak spektakularnom šou vikenda Velike nagrade”, rekao je Pirellijev Mario Isola.

Satnica ovog vikenda sa samo jednim slobodnim treningom je sljedeća. Petak donosi spomenuti prvi (i zadnji) slobodni trening s početkom u 11:30 te kvalifikacije za nedjeljnu utrku u 15 sati. Subota donosi radosti sprinta. Takozvani sprint shootout počinje u 10:30, a sprint utrka na kojoj će se upisivati prvi ovotjedni bodovi počinje u 15:30 sati. Nedjeljna utrka za Veliku nagradu Azerbajdžana na uličnoj stazi u Bakuu počinje u 13:00 sati po našem vremenu. Meteorolozi najavljuju suho vrijeme za sve dane vikenda.

Objava Najava VN Azerbajdžana: Vatrene ulice pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic