Parafrazirajući najavu nekad poznate televizijske emisije: “U Zemlji Izlazećeg Sunca, dvadeset odlučnih vozača prihvatilo je izazov postati najbrži čovjek Suzuke.” Uvijek zanimljiva i vrijedna pažnje, utrka za Veliku nagradu Japana vodi nas na stari klasik Formule 1. Staza Suzuka na jugu otoka Honshua i nadomak zaljeva Ise ovotjedno je mjesto radnje, a nakon što je Singapur zbio bodove u poretku vozača, nastavljaju se uzbuđenja u auri Dalekog istoka.
Svemu dođe kraj pa bio to rekordni slavljenički niz Red Bulla ili turneja po krajnjem istoku azijskog kontinenta. Prije desetak godina ovaj dio svijeta bio je kudikamo zastupljeniji u kalendaru svjetskog prvenstva. Južna Koreja, Indija, Malezija, Kina, Singapur i Japan bile su stanice kalendara i mjesta na koja su nudila zanimljive okršaje u neizvjesnim F1 sezonama s početka prošle dekade.
Turneja po dalekoj Aziji stanjila se pa, dok se Kina ne vrati, nakon prošlotjednog Singapura došli smo do Japana koji zaključuje izlet na istok.
Ali bila je to turistička ponuda koja se ne zaobilazi. City break po ulicama Singapura i super-neizvjesni posljednji krugovi dostavili su pobjedu Carlosa Sainza i vrlo zanimljivo postolje na kojemu, po prvi put ove sezone, nisu prisustvovale perjanice Red Bulla.
Velika nagrada Japana dolazi kao šesnaesta utrka sezone nakon koje do kraja prvenstva ostaje još šest stanica. Suzuka je s 32 utrke, koliko ih je dosad ugostila, trinaesta najkorištenija staza otkako je Formule 1. Mnogi značajni trenuci urezani su na ovu stazu, a jedan od takvih je i kišom natopljena prošlogodišnja VN Japana nakon koje je Max Verstappen, doduše na pomalo na konfuzan način, drugi put u karijeri postao svjetski prvak.
Potpuno je razumno reći da Max i Red Bull, unatoč slabijem rezultatu u Singapuru, i ove sezone suvereno koračaju svatko prema svojoj tituli, Max prema trećoj vozačkoj, a Red Bull prema šestoj konstruktorskoj. Red Bull vozi furioznu sezonu, no Singapur je učinio da Christian Horner rezervirano gleda prema tvrdnji da će njegova momčad s lakoćom eliminirati konkurenciju u Japanu.
Šef austrijske momčad pojasnio je da nedavne tehničke mjere od strane FIA-e nisu razlog pada performansi njegove momčadi u Singapuru.
“Znam da biste voljeli kriviti tehničke direktive, ali nažalost ne možemo to kriviti jer one nisu promijenile niti jednu komponentu na našem bolidu. Karakteristike staze u Singapuru drugačije su i mislim da nismo optimizirali bolid na pravi način kako bismo izvukli najviše.”
“Vidjet ćemo jesu li nedaće Red Bulla uvjetovane određenom stazom. Ako Ferrari u Japanu bude prvi i drugi na treninzima, vidjet ćemo hoće li dođi do značajnog skoka. No, vidjeli smo da je forma momčadi toliko nestabilna ove godine. Prošlog vikenda mi smo bili ti koji su otišli van forme, no općenito smo momčad koja je najdosljednija dobroj formi”, kazao je Horner.
Bogata bodovna razlika na momčadskom kontu dovela je Red Bull do toga da pod određenim uvjetima već ovog vikenda može postati konstruktorski prvak. Za potvrdu bodovne nedostižnosti Red Bullu je potrebno da na VN Japana ostvari više bodova od Mercedesa te da pritom Ferrari ne ostvari 24 ili više bodova od Red Bulla.
Dominacija Red Bulla skriva neizvjesnost u ostatku gornjeg dijela poretka. Kao što reče Horner, forme momčadi mijenjaju se iz vikenda u vikend pa svako toliko netko zabljesne.
Ferrari kao pobjednik prošlog vikenda motivirano kreće u japanski vikend. Carlos Sainz pobjedom si je priskrbio prednost od 19 bodova ispred momčadskog kolege, a vozači talijanske momčadi združenim su rezultatom smanjili bodovni jaz za Mercedesom, a on sada iznosi 34 boda.
S druge strane, Lewis Hamilton je trećim mjestom u Singapuru izvio na treće mjesto ukupnog poretka vozača te njegova prednost pred rivalom Alonsom iznosi dvoznamenkastih deset bodova. Gorak okus za Georgea Russella bit će još gorči uz saznanje da mu Charles LeClerc bježi 14 bodova, a da mu je Lando Norris uz poboljšanja na svojemu McLarenu stigao na 12 bodova razmaka.
Šefovi druge i treće snage prvenstva svjesni su važnosti uspjeha u nadolazećim utrka. I Toto i Fred zazivaju drugo mjesto poretka.
“Japan je uvijek jedinstveni događaj s vrlo strastvenim navijačima. Staza je nevjerojatno zahtjevna, a vozači se vole utrkivati na njoj. Razmaci su u Singapuru bili tako mali, stoga ćemo na Suzuki ciljati na još jedan natjecateljski nastup. U svjetlu poretka konstruktora, Ferrari je na prošloj utrci bio bolji od nas, no mi uvijek gledamo naprijed. Naš fokus sada je na maksimiziranju paketa kojeg imamo i na osvajanju što više bodova. Ako to učinimo, uvjeren sam da možemo povećati svoju prednost“, kazao je Wolff.
“Nakon Singapura, usredotočujemo se na VN Japana kao jednu od najzanimljivijih utrka za timove i vozače. Suzuka je vrlo različita od Monze i Marina Baya te nam pruža priliku vidjeti kako se SF-23 ponaša u brzim zavojima sa meduim-low aerodinamičnom postavkom.“
“Ovog ćemo se vikenda uhvatit u koštac s pristupom koji smo usvojili na prethodnih nekoliko utrka, na kojima smo dodatno napredovali u načinu na koji funkcioniramo na stazi. Očekujemo da ćemo još jednom kući ponijeti mnogo bodova i nastaviti se boriti za drugo mjesto konstruktora“, dodao je Vasseur.
Gornji dio poretka popunjavaju Aston Martin i McLaren. Ove dvije momčadi gotovo da obrnutim putem brode kroz sezonu. Aston Martin je na samom početku sezone pokazao da se odlijepio od dna poretka, no zavidni rezultati jenjavali su iz utrke u utrku. Lance Stroll ne vozi sezonu na zadovoljavajućoj razini, a ta slaba forma kao da je kulminirala u Singapuru.
Mladoliki veteran Fernando Alonso vozi vrlo dobru sezonu. U aktivnoj je borbi za treće mjesto ukupnog poretka, a nakon slabog rezultata i lošeg dojma u Singapuru, bolje kilometre nastojat će nizati na stazi na kojoj je u prošlosti dva puta slavio.
Alonsa se po dolasku u Japan dojmilo nasljeđe samuraja, a u intervjuu, kojeg možete pročitati na stranici Aston Martina, Španjolac se poistovjetio s drevnim japanskim ratnicima.
„Mislim da su vozač utrka i samuraj vrlo povezani. Disciplina, samopouzdanje i neustrašivost. Borimo se za jedan cilj, a to je pobjeda. Za samuraje je čak i smrt privilegija, a ne strah. Kao vozač utrka, u bilo kojem trenutku, krugu ili zavoju postoji opasnost. Morate biti spremni na sve što se može dogoditi. Mislim da su i samuraji koristili isti taj duh i kroz disciplinu postajali bolja verzija sebe. Bilo to utrka ili borba, disciplina je ključna da budete spremniji nego što ste bili dan ranije.“, slikovit je Fernando Alonso.
Tjedan na odlasku obilježila je vijest McLarena koji je svome rookiju Oscaru Piastriju produžio ugovor do 2026. godine. Australac će se, nakon produženja mandata, ovog vikenda prvi put utrkivati na japanskoj stazi. Poput kolege Norrisa, Oscarov bolid bit će nadograđen, stoga se Piastri nada bodovima.
„Staza izgleda vrlo cool. Suzuka je definitivno staza na kojoj svi žele voziti, tako da se veselim što ću je ovog vikenda doživjeti po prvi put. Moj će bolid ovoga puta dobiti neke nadogradnje, što je uzbudljivo. U Singapuru sam imao dobar tempo i napredovao deset pozicija, stoga se nadam da ću svoju izvedbu graditi na onoj prethodnoj i ponovno završiti u bodovima.“, navodi Piastri.
Citirani i necitirani vozači Ferrarija, Mercedesa, Astona i McLarena u aktivnoj će borbi do kraja sezone razdijeliti važne pozicije.
Bitne utrke predstoje i timovima donjeg dijela tablice. Na dnu se tablice trenutno nalazi AlphaTauri sa svega pet bodova, jednako koliko mu nedostaje do Alfa Romea.
Skoru od pet bodova svoj je obol dao i Liam Lawson. Ono što je značajno, pridošlica iz Novog Zelanda vrlo dobro poznaje japansku stazu. Lawson se ove sezone utrkuje u japanskom prvenstvu Super Formule. U sklopu tog natjecanja ove je sezone već vozio utrku na toj stazi; isto će napraviti i u listopadu u utrci koja odlučuje o pobjedniku u Super Formule, a Lawson je trenutno drugi u poretku.
Pored Lawsona kojemu Suzuka nije nepoznanica, ovog će vikenda imati što za reći i Yuki Tsunoda. Domaći predstavnik imao je puno peha na posljednje dvije utrke, koje zapravo nije niti odvozio. Yukiju ne nedostaje motiva uoči utrke u svome dvorištu, a glavni mu je cilj osvojiti bodove te tako pomoći momčadi.
“U posljednje dvije utrke nisam prošao prvi krug i to ne svojom krivicom. Resetirao sam svoj um i spremno se vraćam na Suzuku. Otkako smo u Japanu, naišli smo na sjajnu dobrodošlicu od obožavatelja. Veselim se ovom vikendu, a osjećaj kojeg tamo imam drugačiji je od ostalih utrka.”
“U Suzuki se utrkujem od 2016. godine i natjecanja u Formuli 4. Dobro je i za momčad da Liam ima iskustva u Suzuki, možda čak i više iskustva od mene što se tiče natjecanja u višim kategorijama. Liam je već odradio tri vikenda i očekujemo dobar timski nastup. Čini se da nadogradnje iz Singapura funkcioniraju pa ćemo možda ciljati na prvih deset ili osam. Moramo osvojiti više bodova i cijela momčad radi prema tom cilju”, jasan je Tsunoda.
Pirelli je za ovu utrku pripremio tri najtvrđe gume iz svoga raspona. Hard guma ona je smjese C1, medium će biti C2 guma, dok će C3 smjesa poprimiti epitet softa. Valja napomenuti i to kako će se ovog vikenda testirati poboljšana C2 smjesa guma. Dio je to razvojnog programa Pirellija za iduću godina, osvrnuo se šef Pirellija Mario Isola.
„U petak će sve momčadi dobiti priliku testirati novu verziju C2 smjese s ciljam homologacije za sljedeću sezonu. Ta posljednja evolucija guma trebala bi pružati bolje prianjanje od trenutne C2 smjese te se tako koherentnije uklopiti između C1 i C3. Umjesto uobičajenih 13 setova guma, timovi će za prva dva slobodna treninga imati dva seta više. Ovaj test dio je nedavno definiranog razvojnog programa za 2024. godinu i nastavit će se testiranjem nove C4 smjese koja će se testirati tijekom vikenda za VN Mexico Cityja.“, rekao je Pirellijev Mario Isola.
Cijenjena japanska staza dugačka je 5,8 kilometara, a nedjeljna će se utrka sastojati od 53 kruga. Prva F1 utrka na stazi Suzuka vožena je 1987. godine. Bilo je to ujedno treće izdanje Formula 1 Velike nagrade Japana. U toj je utrci slavio Ferrarijev Gerhard Berger, a mjesta na postolju upotpunili su McLarenov Alain Prost te Thierry Boutsen u Benettonu.
Prvi sektor staze čine cijela startno-ciljna ravnina, a nakon prva dva desna zavoja, prvi sektor zatvara zmijoliki sustav zavoja. Drugi sektor je najsveobuhvatniji jer kombinira brze i spore, kratke i druge zavoje, a između zavoja 14 i 15 smješten je dugi pravac.
Treći sektor „zatvara osmicu“ po kojoj je Suzuka poznata, a nakon još jednog pravca, vozači kroz šikanu i dugi desni zavoj dolaze na startno-ciljni pravac na kojemu je smještena jedina DRS zona.
Rekordno vrijeme najbržeg kruga u utrci drži Lewis Hamilton koji je 2019. godine krug odvezao za 1:30.983.
Formulu 1 s drugog kraja svijeta pratit će oni urednih i ranoranilačkih rasporeda spavanja. Akcija na stazi počinje sutrašnjim prvim slobodnim treningom koji je na rasporedu u 4.30 prema našem vremenu, dok se drugi trening vozi s početkom u 8.00 sati. Subota donosi treći slobodni trening u 4.30, a kvalifikacije su na rasporedu u 8.00 sati. Nedjeljna utrka za Veliku nagradu Japana na stazi Suzuka počinje u 7.00 sati. Uz sesije utrkivanja u terminu jutarnjih matineja, nadamo se da će nam zanimljive sesije nagovijestiti lijep ostatak vikenda.
Objava Najava VN Japana: Samuraji i matineje pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Marko Dobrecovic