Sezona Svjetskog prvenstva Formule 1 ušla je u svoju najintenzivniju fazu pa vozači i timovi neće imati previše vremena za odmor sve do tradicionalne ljetne stanke. Samo tjedan dana nakon interesantnog Grand Prixa u Imoli, na rasporedu je novi klasik – Velika nagrada Monaka na spektakularnim ulicama Monte Carla.

Pred nama je posebna Velika nagrada. Bez obzira pripadate li onima koji vole tradiciju i nekakav starinski štih ili ste pak od onih koji bi nadolazeću utrku izbacili iz kalendara Formule 1, složiti se vjerojatno možete/morate sa sljedećom tvrdnjom – Velika nagrada Monaka jedinstvena je utrka u kalendaru i ne može se mjeriti niti s jednom. Brojni su razlozi.

Neki će reći da s modernim F1 bolidima utrkivanje po uskim ulicama Monte Carla više nema smisla jer je praktički nemoguće izvesti bilo kakav oblik pretjecanja tijekom utrke, no u isto vrijeme je doista impresivno vidjeti kako vozači manevriraju tim bolidima, odnosno kako generiraju samopouzdanje za volanima svojih jurilica dok se vikend bliži onom najvažnijem dijelu – subotnjim kvalifikacijama. U Monaku su kvalifikacije definitivno važnije od utrke i to je jedini takav vikend u sezoni, a s jedne strane je pozitivno da još uvijek postoje takve raznolikosti.

Nema staze koja tako grubo kažnjava i najmanju pogrešku jer dovoljno je da vozač za nekoliko centimetara promaši idealnu putanju i završi u nekoj od zaštitnih barijera, nakon čega nastavka i popravka nema. Pa oni koji ne vole Monako mogu govoriti kako su utrke tamo dosadne, no nitko ne može reći da nisu izazovne, teške, na svoj način i spektakularne.

Prvi Grand Prix Svjetskog prvenstva Formule 1 na ulicama Monte Carla vozio se davne 1950. Bila je to prva sezona službenog Svjetskog prvenstva, a sastojala se od samo sedam utrka. U bogatoj povijesti Velike nagrade Monaka pobjeđivali su brojni velikani ovog sporta, a oni koje se često ubraja među najveće svih vremena, briljirali su u Kneževini. Četiri pobjede ima Alain Prost, po pet imaju Michael Schumacher i Graham Hill, a na vrhu je Ayrton Senna sa šest slavlja na ovoj glamuroznoj pozornici. Gledajući pak konstruktore, najviše pobjeda ima McLaren, čak 15, Ferrari je na deset, a Mercedes na osam.

Upravo će veza McLarena i Ayrtona Senne biti značajna i za vikend koji je pred nama. Naime, momčad iz Wokinga odlučila je ove godine u Monaku nastupiti s posebnim dizajnom svojih bolida, upravo u bojama kacige legendarnog Ayrtona Senne, koji je pet od svojih šest monegaških pobjeda ostvario u bolidu McLarena.

Forma britanske momčadi jako je dobra pa se može očekivati novi dobar rezultat. Nakon pobjede Landa Norrisa u Miamiju, na prošloj utrci u Imoli ostvareno je drugo i četvrto mjesto, pri čemu je Norris “gonio” pobjednika Maxa Verstappena do posljednjeg zavoja posljednjeg kruga utrke. Pobjeda u Monaku s bolidom obojenim u Sennine boje, to bi bilo nešto ogromno za ekipu iz Wokinga.

“Bilo bi izvanredno. Monako je uvijek jedna utrka na kojoj svaki vozač želi pobijediti u nekom trenutku, jednostavno zbog povijesti koju ovo mjesto ima, kako je jedinstveno i puno prestiža. Mi smo fokusirani i dobrog smo duha. Motivacija i energija na visokoj su razini u ekipi jer smo imali odličnih rezultata u zadnje vrijeme. Nastavimo li tako, šansa uvijek postoji.”

Lando Norris, McLaren

No, prvi favoriti ipak su aktualni prvaci Formule 1. Iako su u zadnje vrijeme pokazali određene slabosti, Max Verstappen i njegov Red Bull imaju pet pobjeda u sedam ovosezonskih utrka, a što je za Monako još važnije, u kvalifikacijama imaju maksimalnih sedam od sedam. Osim toga, Red Bull je u zadnje tri godine ostvario tri pobjede na ulicama Monte Carla. Verstappen je slavio 2021. i 2023., a 2022. se pobjedničkim šampanjcem osladio Sergio Perez.

Max Verstappen, Red Bull (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

U poretku konstruktora Red Bull ima lijepu bodovnu zalihu od 56 bodova ispred Ferrarija i 114 bodova ispred McLarena, dok je u redoslijedu vozača Verstappen vodeći sa 161 bodom. Drugi je Charles Leclerc sa 113, Perez ima 107, a Norris 101.

“Nakon Miamija, bilo je jasno uoči Imole da se društvo pri vrhu dosta ujednačilo. Stoga, sve će ovisiti o tome tko će izvući performanse iz svog bolida, tko će savršeno pogoditi set-up. Ne mislim da će ovo biti lagan vikend, nikad nije u Monaku. Teško je dovesti gume na radnu temperaturu, tu su crvene zastave… Puno se toga može odigrati kako treba, ali i puno toga može poći po zlu.”

Max Verstappen, Red Bull

Pobjedu u Monaku želi svaki vozač Formule 1, to uopće nije sporno, ali ako postoji jedan vozač koji je ipak želi malo više, onda je to sasvim sigurno Charles Leclerc. Monte Carlo je grad u kojem je odrastao, a utrka se vozi po ulicama kojima je kao dijete hodao do škole. Do sada nije imao previše sreće na domaćem tlu i obično bi za njega po zlu pošlo sve što je moglo poći, no možda i toj lošoj sreći za Leclerca jednom dođe kraj.

Dovoljno je sjetiti se one 2021. kad je bio najbrži u kvalifikacijama pa nije mogao startati zbog oštećenja na bolidu. Prije dvije godine bio je četvrti, prošli put šesti, je li vrijeme barem za prvo postolje?

“Osjećam se dobro. Jasno, poseban je osjećaj biti ovdje u Monaku. Uvijek smo bili kompetitivni ovdje i nadam se da će ovaj vikend biti dobar za nas. Drugo ili treće mjesto me ne privlače, pobjeda je ono na što trebamo ciljati. Ako smo na pole positionu, to će nam dati dobru šansu za pobjedu. To je ono što zaista želimo.

Charles Leclerc, Ferrari

Pretendenata na to postolje je puno. Osim spomenutih glavnih protagonista s prošle dvije utrke – Verstappena, Norrisa i Leclerca, svoju će priliku tražiti njihovi timski kolege: Perez, Piastri i Sainz. U Mercedesu ove sezone još uvijek nemaju niti jedan trofej, forma nije dobra, ali iznenađenja su uvijek moguća. Lani je iznenađujuće do postolja došao Esteban Ocon u bolidu Alpinea, baš ispred Mercedesovog dvojca, Lewisa Hamiltona i Georgea Russella.

“Nosimo odlične uspomene iz prošle godine. Trebamo izvući maksimum iz svog nastupa, ali ne, ne očekujemo biti na postolju ovog vikenda.”

Esteban Ocon, Alpine

Hamilton je na mnogim stazama rekorder po broju pobjeda i(li) pole positiona, no Monte Carlo nije jedna od tih staza. Pobijedio je “samo” triput, posljednji slučaj zbio se 2019. Jedan rekord ipak drži – onaj za najbrži krug, 1:12,909 iz 2021. godine.

Od aktivnih vozača koji još nisu spomenuti, u Monaku su pobjeđivali Fernando Alonso 2006. i 2007. te Daniel Ricciardo 2018. Forma Alonsa i njegovog Aston Martina nije posebno dobra i teško će ponoviti drugo mjesto iz prošle godine, a Ricciardo također ne briljira, već tijekom ove sezone uglavnom gleda u leđa svom momčadskom kolegi Yukiju Tsunodi. Japanac je osvajao bodove na četiri od zadnjih pet utrka, a Australac jedino u sprint utrci u Miamiju.

“Iako sezona sada izgleda bolje nego nakon prvih nekoliko utrka, znam da od mene možete očekivati više. U Miamiju sam imao izuzetnu polovicu vikenda i nakon toga znam da mogu, ali moram to činiti češće. Voziti na visokoj razini u kontinuitetu, to je ono što želim pokazati, a još nisam dovoljno pokazao. Fokusirat ću se na ono što ja trebam činiti, a onda ćemo vidjeti gdje će nas vjetar odnijeti.”

Daniel Ricciardo, RB

Što se ostalih timova tiče – Haasa, Williamsa i Saubera, svaki bi bod bio vrijedan poput pobjede. Vjerojatno najveće šanse za takvo ostvarenje ima Nico Hülkenberg, koji je ove sezone četiri puta ušao u završnu rundu kvalifikacija. Trenutačno je u nizu od tri uzastopna plasmana u Q3.

Paralelno se zanimljive stvari događaju i izvan trkaćih staza jer timovi Formule 1 aktivno rješavaju vozačku križaljku za nadolazeću sezonu. Još je uvijek puno upitnika i puno slobodnih mjesta, a zbog toga su mnogi vozači u dodatnom stresu oko potvrđivanja svog statusa za 2025.

“Mislim da svi o svima ovise, Formula 1 je zatvoreni krug. Nisam još donio svoju odluku i ne znam za koga ću se utrkivati iduće godine. Nisam si postavio nikakve rokove. Važna je to odluka u ovoj fazi moje karijere i želim imati sve opcije na stolu pa onda ispravno odabrati. Navršit ću 30 ove godine i idući projekt je onaj s kojim stvarno želim uspjeti. Zato ću si dati vremena koliko god će trebati.”

Carlos Sainz, Ferrari

Sama staza ne predstavlja veliki stres za gume, tako da Pirelli timovima daje najmekše gume iz svog spektra: smjesu C5 kao mekšu (osam setova), C4 kao srednju (tri seta) i C3 kao tvrđu (dva seta). Gume nisu pod velikim opterećenjem jer se neke zavoje prolazi brzinom manjom od 50 km/h, a samo 30 posto kruga vozi se punim gasom. Ono što vozači moraju imati u mislima je nedostatak gripa te evolucija podloge tijekom trkaćeg vikenda.

Vremenska prognoza za vikend u Monte Carlu također će vozačima remetiti san. Naime, vrijeme neće biti sasvim stabilno. U petak ujutro bi trebalo biti sunčano, ali poslijepodne su mogući pljuskovi. Prognoze kažu 40 posto šanse za kišu, a jednako je i za subotu. Ako ćemo imati kišne kvalifikacije, to će biti vrlo dramatično. Nedjelja bi trebala biti najstabilnija te je mogućnost za kišu vrlo mala. Maksimalna temperatura zraka u petak i subotu trebala bi biti oko 20 stupnjeva Celzija, a u nedjelju nekoliko stupnjeva viša.

Raspored sesija standardan je za europske utrke, otkad više nema onih monegaških treninga četvrtkom. U petak su treninzi u 13:30 i 17 sati, u subotu treći trening počinje u 12:30, a kvalifikacije u 16 sati. Start utrke je u 15 sati u nedjelju, a izvještaji svih sesija očekuju vas na GP1 portalu.

Objava Najava VN Monaka: Max dolazi sa ‘sedam od sedam’ u kvalifikacijama, može li dobiti i najvažnije? pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak