Godišnji odmor zvijezda Formule 1 je završen. Nakon četverodnevne stanke, vrijeme je za povratak utrkivanju. Akcija se nastavlja 15. utrkom sezone, Velikom nagradom Nizozemske na stazi Zandvoort, a samo tjedan dana kasnije bolidi će juriti legendarnom Monzom u Italiji.

Za Maxa Verstappena ovo će biti 200. Grand Prix utrka u karijeri, a pokušat će i četvrti put zaredom pobijediti pred svojom publikom te se izjednačiti s Jimom Clarkom po broju pobjeda na VN Nizozemske.

Verstappen na VN Nizozemske 2022. (Photo by Clive Mason/Getty Images)

Ljetna stanka u Formuli 1 ove je godine bila upravo to – stanka. Mogli bismo reći kako se u F1 cirkusu od onog ponedjeljka nakon Velike nagrade Belgije, kad je objavljeno da Carlos Sainz iduće godine prelazi u Williams i da Sergio Perez ipak neće (još) ostati bez posla u Red Bullu, nije bilo nekih spektakularnih novosti. Mogli bismo još izdvojiti da Alpine ima novog šefa momčadi Olivera Oakesa, da će Jonathan Wheatley u budućnosti biti šef Audijeve F1 momčadi te da je Andrea Stella potpisao novi ugovor s McLarenom.

Ostala goruća pitanja na vozačkoj tržnici još nisu riješena. Za iduću sezonu još su četiri slobodna vozačka mjesta – po jedno u Mercedesu, Alpineu, Sauberu i RB-u. Od Mercedesa se očekuje promocija mladog Antonellija, od Alpinea guranje u prvi plan Doohana, u RB-u se važe između Ricciarda i Lawsona, a vjerojatno je najzamršenija situacija kod Saubera jer se kao kandidati spominju Bottas, Schumacher, Bortoleto… Idućih tjedana vidjet ćemo kako će se posložiti ti posljednji dijelovi vozačke slagalice.

Godišnji odmor sigurno je dobro došao svima u Formuli 1, nakon što su u periodu od 21. lipnja pa do 28. srpnja odradili čak pet trkaćih vikenda. Prije nego je taj intenzivni period počeo, nitko nije mogao predvidjeti da će od pet utrka (Španjolska, Austrija, Velika Britanija, Mađarska i Belgija) Max Verstappen dobiti samo jednu, a da će tri pobjede proslaviti Mercedesovi vozači (Lewis Hamilton dvije, George Russell jednu) i jednu McLarenov Oscar Piastri.

McLaren je u Mađarskoj slavio dvostruku pobjedu

Taj veliki zaokret nije se previše odrazio na situaciju trostrukog svjetskog prvaka i trenutno vodećeg u ovogodišnjem prvenstvu. Max Verstappen, iako već četiri utrke ne zna za pobjedu, u ukupnom poretku ima lijepih 78 bodova prednosti pred najbližim pratiteljima. Na ruku mu je išlo, dok on nije pobjeđivao, što su se na vrhu stalno izmjenjivala lica iz drugih ekipa pa nitko nije uhvatio potrebni kontinuitet dobrih rezultata kako bi se približio Nizozemcu.

No, znajući kakav je on i koliku želju za pobjedama ima, sigurno mu aktualna situacija nije nimalo simpatična. Još je manje simpatična vodstvu Red Bulla jer se u konstruktorskom poretku njihova prednost pred McLarenom smanjila na tek 42 boda, čemu je uvelike kumovala katastrofalna forma Sergija Pereza. Meksikanac na postolju nije bio od VN Kine sredinom travnja, a na zadnjih osam GP vikenda osvojio je samo 27 bodova. Zato se u Red Bullu i razgovaralo o otkazu za Meksikanca, ne bi bilo prvi put da ta momčad mijenja vozača tijekom ljetne stanke, ali ipak su odustali od toga.

“Vjerujemo da se stvari mogu okrenuti i da mogu postati stabilnije za Pereza. Biti momčadski kolega Maxu nije najljepša stvar u Formuli 1. Checo ima svoje vrijednosti, pobjeđivao je u utrkama. Naši razgovori nisu bili samo o vozačima, već smo razgovarali o tome što možemo napraviti kako bismo popravili situaciju. Moramo pokušati učiniti bolid lakšim za vožnju. Što je bolid teže voziti, to je razlika u odnosu na Maxa vidljivija jer on je izvanredan talent”, objasnio je savjetnik Red Bulla Helmut Marko.

Može li se Perez barem približiti rezultatima svog momčadskog kolege?
(Photo by Clive Mason/Getty Images)

Mercedes je prvi dio sezone završio skoro pa savršeno. Barem je na stazi izgledalo savršeno kad su Russell i Hamilton prošli ciljem prvi i drugi na stazi Spa, ali naknadno je Russell diskvalificiran zbog prelaganog bolida i to je donekle pokvarilo raspoloženje u redovima Srebrnih strijela. Ipak, mogu biti više nego zadovoljni svojim naglim usponom forme i pobjedama u Austriji, Velikoj Britaniji i Belgiji.

“Drastično se popravljamo, ali se to ne reflektira precizno na rezultatima. McLaren je brz, a Red Bull ima dosta oscilacija. Te amplitude u performansama Red Bulla prilično su iznenađujuće svima nama, nitko to ne bi predvidio nakon prve četiri utrke. Ja sam uzbuđen i jako motiviran, želim pokušati doći do još neke pobjede, a prioritet mi je pobrinuti se da imamo najbolji mogući bolid za iduću sezonu, kako bismo konkurirali za prvenstvo”, rekao je Russell.

I za McLaren bismo mogli reći da su stvari išle skoro pa savršeno. Brzina bolida je tu, vozači su odlični u obavljanju svog posla, no na nekim je utrkama ‘štekala’ strategija i tu su izgubljeni određeni bodovi, a stvorene određene frustracije. Međutim, kad se uzme u obzir da je McLaren na posljednjih deset utrka svaki put imao barem jednog vozača na pobjedničkom postolju, onda nema previše mjesta za kritike. Norris je slavio u Miamiju, a Piastri na Hungaroringu, baš ispred momčadskog kolege u dvostrukoj pobjedi.

U prvom dijelu sezone pobjeđivao je i Ferrari, dva puta kao i McLaren. Carlos Sainz osvojio je utrku u Australiji, a Charles Leclerc konačno odvozio pobjednički krug svojim rodnim Monte Carlom. Nakon te pobjede u Monaku sve je izgledalo jako dobro za Propete konjiće, ali počevši od iduće utrke u Kanadi dogodio se veliki pad Ferrarijeve forme. Promašilo se s nekim nadogradnjama bolida, otišlo se u krivom smjeru i Ferrariju su dva treća mjesta najbolje što je ostvario kroz posljednjih šest utrka.

Sezonu s četiri različita konstruktorska pobjednika utrka zadnji smo put imali 2021., no tada su Alpine i McLaren imali po jednu pobjedu. Može se reći da su to bili neki izolirani slučajevi. Ove godine četiri momčadi imaju barem po dvije pobjede, što je jako dobra stvar za natjecanje, a daje nadu da će i u drugom dijelu prvenstva biti tako zanimljivo na vrhu.

Što se ostalih timova tiče, Aston Martin je na petom mjestu u ‘ničijoj zemlji’. Daleko iza vodećih, dosta ispred ostatka društva. RB i Haas u borbi su za šesto mjesto konstruktorskog poretka, pri čemu je RB nešto češći gost u Top 10, dok je Haas najveći dio svojih bodova skupio onim šestim mjestima Nica Hülkenberga u Austriji i Engleskoj. Na ulasku u drugi dio sezone RB ima sedam bodova prednosti.

O svojoj budućnosti, Daniel Ricciardo kaže: “Imam ispred sebe priliku i u tome je ljepota. Ovisi o meni i znam da uvijek ima pritiska u tom Red Bullovom sustavu, ali znam i to da ću imati sjedalo ako obavim posao. Imat ću se gdje utrkivati. O Liamu, vidio sam ga u natjecanju s tim bolidom dok sam bio ozlijeđen i mislim da je napravio odličan posao te da zaslužuje sjedalo. U kontekstu natjecateljskog respekta, mislim da zaslužuje mjesto i ako bude dio našeg sporta iduće godine, mislim da će to biti dobra stvar.”

Inače, Ricciardo je baš na Zandvoortu doživio onu nezgodu i zaradio ozljedu šake. Nizozemska mu nije ostala u lijepom sjećanju, ali možda ove godine kreira neke bolje uspomene.

Alpine proživljava jako tešku sezonu, a u nastavak prvenstva kreće s novim šefom, nakon tko zna koje promjene u vodstvu. S 11 bodova na kontu, Francuzi su zasad u prednosti u odnosu na Williams, koji nastavlja svoj proces obnove, ali ove sezone rijetko osvaja bodove. Rijetko je još uvijek bolje nego nikad, kao u slučaju Saubera, koji je u prvom dijelu godine bio daleko najlošija momčad Formule 1.

“U pogledu rezultata, tu smo gdje jesmo, ali propustili smo neke prilike na početku sezone zbog problema koje smo imali u boksu, sa sporim izmjenama guma. Veselim se što ću raditi s Binottom i veselim se učenju od njega”, izjavio je vozač Saubera Guanyu Zhou.

Povratnička VN Nizozemske 2021. godine (Photo by Dan Mullan/Getty Images)

Deset utrka ostalo je do kraja sezone, a prva će se voziti na stazi Zandvoort. Velika nagrada Nizozemske prvi se put pojavila u kalendaru Formule 1 davne 1952. godine i uglavnom je imala svoje mjesto sve do 1985. Kad je izgubio F1 utrku, Zandvoort je više od tri desetljeća čekao na obnovu i ponovni ulazak u elitu. Jasno, kumovao je toj revitalizaciji Zandvoorta uspon Maxa Verstappena koji je potaknuo veliki entuzijazam nizozemskih navijača, tako da je Nizozemska 2021. opet dobila svoj Grand Prix.

Na oduševljenje tih istih navijača, njihov je ljubimac dobio sve tri utrke u ovoj modernoj eri. Po tom se pitanju izjednačio s Nikijem Laudom i Jackiejem Stewartom, koji su također po tri puta slavili na Zandvoortu, dok je rekorder četverostruki pobjednik Jim Clark. Konstruktorski gledano, osam pobjeda ima Ferrari, šest Lotus, a po tri Red Bull i McLaren.

Lani je Max suvereno osvojio pole position, ali utrka je zbog lošeg vremena bila poprilično kaotična i put do pobjede nije mu bio lagan. Na kraju je slavio s 3,7 sekundi prednosti pred Fernandom Alonsom u Aston Martinu, dok je na trećem mjestu završio Pierre Gasly u Alpineu.

Četiri utrke bez pobjede – to je nešto što se Verstappenu nije dogodilo još od 2020. godine. Nema sumnje da će loš niz željeti prekinuti četvrtom uzastopnom pobjedom na domaćem terenu. Inače, ovo će mu biti jubilarni 200. Grand Prix vikend.

Upitan hoće li biti u Formuli 1 još 200 utrka, kao iz topa je odgovorio: “Ne. Dakle, već sam prošao polovicu moje karijere.”

Staza Zandvoort, smještena među dinama na obali Sjevernog mora, obnovljena je prije samo nekoliko godina kako bi ugostila Formulu 1 nakon odsustva od 36 godina. Zadržala je svoje izvorne karakteristike, uključujući zavojitu konfiguraciju s 14 zavoja, četiri lijeva i deset desnih, na dužini kruga od 4,259 kilometara. Ali ono što ovu stazu čini zaista jedinstvenom u prvenstvu su nagnuti zavoji 3 i 14, s nagibom od 19 odnosno 18 stupnjeva, što je za referentnu točku strmije od onog u Indianapolisu.

“Sjajno sam se proveo tijekom ljetnih praznika. Uvijek je dobro uzeti malo slobodnog vremena i usredotočiti se na provođenje vremena s obitelji i prijateljima. Osjećam se osvježeno i spremno za zadnjih 10 utrka u godini. Veselim se Velikoj nagradi Nizozemske. Dobra je utrka za početak druge polovice sezone. U publici je uvijek puno navijača koji stvaraju sjajnu atmosferu. Također je zabavna staza za vožnju. Nadamo se da možemo nastaviti tamo gdje smo stali i nastaviti voditi borbu za pobjede i postolja”, rekao je u najavi utrke Lando Norris.

Pirelli je za VN Nizozemske pripremio najtvrđe smjese guma iz svog spektra: C1 kao tvrdu, C2 kao srednju i C3 kao mekšu. Opterećenja za gume na ovoj su stazi vrlo velika, između ostalog i zbog spomenutih zavoja s nagibom. Također, vremenski uvjeti u velikoj mjeri mogu krojiti razvoj trkaćeg vikenda, što se najbolje vidjelo prošle godine, kad smo tijekom utrke u akciji vidjeli svih pet raspoloživih vrsta guma.

Ove godine vjerojatno nećemo gledati ništa slično u nedjelju jer je baš za dan utrke vremenska prognoza najpovoljnija. U petak bi trebalo biti uglavnom oblačno s mogućnošću manjih pljuskova tijekom poslijepodneva. I dok je šansa za kišu u petak procijenjena na 40 posto, u subotu taj postotak ide na 60 posto. Mogle bi padaline utjecati na kvalifikacije. U nedjelju se očekuje pretežno sunčano, uz manje od 20 posto šanse za kišu. Temperature neće biti visoke, najviše dnevne oko 20 stupnjeva Celzija.

Akcija na stazi počinje u petak prvim treningom u 12:30, a drugi je u 16 sati. U subotu se treći trening održava u 11:30, a kvalifikacije počinju u 15 sati. Također u 15 sati, u nedjelju, startat će utrka za VN Nizozemske.

Objava Najava VN Nizozemske: Max pred svojom publikom slavi 200. Grand Prix pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak