Sezona 2023. po mnogočemu je bila najdominantnija sezona u povijesti za jednog vozača i njegovu momčad. Max Verstappen i Red Bull porušili su brojne rekorde na putu do novog individualnog i momčadskog naslova prvaka, a ovom ćemo se prilikom podsjetiti najdominantnijih individualnih sezona pojedinih vozača u povijesti Formule 1.
Prva sezona Formule 1 održala se 1950. godine i od tada je prošla kroz brojne veće i manje promjene i kontinuirano se razvijala prema sportu kakvog danas poznajemo, stoga nije jednostavno uspoređivati vozačke dosege kroz cijelu povijest najjačeg razreda svjetskog automobilizma. Prije svega, broj utrka danas je drastično veći nego u samim počecima, pa se tako u prvoj sezoni vozilo samo sedam utrka, dok ćemo sljedeće sezone po prvi puta gledati čak 24 utrke. Bolidi su danas neusporedivo pouzdaniji nego na početku utrkivanja, a na matematički učinak vozača utječu i pravila bodovanja. Nekada je pobjeda vrijedila osam bodova, dok danas vrijedi čak 25, dvostruko više vozača osvaja bodove u jednoj utrci, a veća je i razlika između broja osvojenih bodova za prvo i drugo mjesto.
Do početka devedesetih godina nisu se sve utrke računale u konačnom zbroju bodova, nego unaprijed određeni broj najboljih rezultata pojedinog vozača. Tako su se znale događati i situacije da su svjetskim prvacima postajali vozači koji to ne bi uspjeli da su se u konačnom zbroju računali rezultati u svim utrkama. Za određivanje najdominantnijih sezona pojedinih vozača za ovu su priliku korišteni sljedeći kriteriji: najveći postotak pobjeda u ukupnom broju utrka u sezoni, najveći postotak osvojenih od maksimalnog mogućeg broja bodova te najveća relativna razlika u broju osvojenih bodova između prvoplasiranog i drugoplasiranog vozača.
On the occasion of his birthday, we would like to remember the great Alberto Ascari.
Tap if you would have liked to have seen his victories with #ScuderiaFerrari in 1952 and 1953.#MuseiFerrari #Ferrari @ScuderiaFerrari pic.twitter.com/7Pu1DLRq6s
— Musei Ferrari (@MuseiFerrari) July 13, 2023
Prvi vozač za kojeg bismo mogli reći da je apsolutno dominirao u jednoj sezoni svjetskog prvenstva bio je Alberto Ascari u Ferrariju 1952. godine. On je slavio u 6 od 8 mogućih utrka sezone te je sa 75% pobjeda sve do prošle sezone držao rekord. U preostale dvije utrke nije osvajao bodove. S obzirom da su se za ukupan plasman računala četiri najbolja rezultata, ostvario je najveći mogući broj bodova, njih 36 (uz osam bodova za pobjedu, tu su uračunata i četiri boda za najbrži krug). Računamo li sve utrke, osvojio je 74% mogućih bodova. Osvojio je 50% bodova više od drugoplasiranog Nina Farine, a računamo li sve utrke, gotovo dvostruko više.
Juan Manuel Fangio osvojio je naslov prvaka četiri sezone zaredom, a najdominantnija je bila sezona 1954. u kojoj je slavio u 6 od 9 utrka, odnosno imao je 67% pobjeda, a vozio je za Maserati i Mercedes. Računalo se najboljih pet rezultata, a osvojio je 93% mogućih bodova te 67% bodova više od drugoplasiranog Josea Froilana Gonzaleza.
Sljedeći dominantan vozač bio je Jim Clark u Lotusu 1963. godine. Slavio je u 7 od 10 utrka, a samo jednu nije završio na postolju. Računalo se najboljih šest rezultata, pa je ostvario maksimalna 54 boda (devet bodova za pobjedu), a gledamo li sve utrke osvojio je 81% bodova. U konačnom je zbroju osvojio 86% mogućih bodova više od drugoplasiranog Graham Hilla. Dvije sezone kasnije također je bio uvjerljiv, a ostvario je jednu pobjedu manje.
Jim Clark on his Lotus 25 racing at Spa Francorchamps. Belgian Grand Prix, 1963.
Tumblr#formulawednesday #wednesday #thundermotorsports pic.twitter.com/afyrN1u7ir— Thunder Motorsports (@thundermsports) June 7, 2023
Jackie Stewart je 1969. godine u Matri slavio u 6 od 11 utrka, ostvarivši učinak od 55% pobjeda. Osvojio je 78% mogućih bodova te prikupio 70% više bodova od drugoplasiranog Jackyja Ickxa. Dvije sezone kasnije ostvario je identičan učinak pobjeda, osvojio 77% mogućih bodova te zabilježio 88% više bodova nego drugoplasirani Ronnie Peterson. Između ove dvije sezone svjetskim je prvakom posthumno postao Jochen Rindt, a razlog osvojenog naslova unatoč pogibiji četiri utrke prije kraja, bila je i činjenica da je u prvih devet utrka ostvario pet pobjeda.
U iduća dva desetljeća nismo vidjeli izrazitu dominaciju jednog vozača, iako su u tome razdoblju naslove redom osvajali velikani Formule 1, kao što su: Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Nelson Piquet, Alain Prost i Ayrton Senna. To je upravo posljedica jake i stabilne konkurencije koja je vladala u to vrijeme, no znalo se dogoditi da se dvojica vozača izdvoje iznad ostalih te se do posljednje utrke bore za naslov, kao što je to često bio slučaj sa Sennom i Prostom.
Dominantan je, pomalo iznenađujuće, bio Nigel Mansell u Williamsu 1992. godine. Slavio je u prvih pet utrka sezone, ukupno rekordnih 9 puta u 16 utrka, što je učinak od 56% pobjeda. Ostvario je i rekordnih 14 najboljih startnih pozicija. U svim utrkama u kojima je došao do cilja, završio je na postolju. Osvojio je 93% bodova više od drugoplasiranog momčadskog kolege Riccarda Patresea.
1992 Monaco GP: Ayrton Senna vs Nigel Mansell. #F1
A great race between two of the greatest drivers in F1’s history! @culture_f1 @F1_AyrtonSenna @F1#Formula1 #FormulaOne #Senna pic.twitter.com/9Ts96IoTHn
— Paul McGinnes (@PaulMcG92) December 16, 2023
Michael Schumacher svoj prvi naslov svjetskog prvaka osvojio je s Benettonom 1994. godine, a sezonu kasnije obranio je naslov prilično dominantno. Slavio je u 9 od 17 utrka, uz učinak od 53% pobjeda. Za razliku od prethodne sezone, kada je naslov osvojio sa samo bodom više od drugoplasiranog Damona Hilla, ovoga je puta prikupio gotovo 50% više bodova od Britanca. Sinonim za Schumacherovu dominaciju u Formuli 1 ipak je njegovo vrijeme provedeno u Ferrariju. U suradnji s Jeanom Todtom i Rossom Brawnom između 2000. i 2004. osvojio je pet naslova svjetskog prvaka zaredom i usput porušio brojne rekorde. Pritom se posebno ističu tri sezone.
U sezoni 2001. po treći put u karijeri je slavio u 9 od 17 utrka, ostvario 72% mogućih bodova te osvojio 89% više bodova od drugoplasiranog Davida Coultharda. U sljedećoj sezoni bio je još uvjerljiviji. Slavio je u rekordnih jedanaest utrka, uz učinak od 65% pobjeda, a svih sedamnaest utrka završio je na postolju. Osvojio je 85% mogućih bodova te 87% bodova više od drugoplasiranog momčadskog kolege Rubensa Barrichella. U osvajanju svog posljednjeg naslova svjetskog prvaka ponovno je srušio rekord po broju pobjeda u jednoj sezoni. Slavio je u 13 od 18 utrka, što je učinak od 72% pobjeda, osvojivši 82% mogućih bodova. Ostvario je i rekordnih sedam pobjeda zaredom unutar jedne sezone.
Sljedeću veliku dominaciju u Formuli 1 ostvario je Sebastian Vettel u Red Bullu s četiri naslova prvaka između 2010. i 2013. godine, a posebno su uvjerljive bile druga i četvrta sezona, dok se u preostale dvije sezone vodila napeta borba do posljednje utrke. Nijemac je 2011. godine postao najmlađi vozač koji je obranio naslov prvaka, preuzevši taj rekord od Fernanda Alonsa. Slavio je u 11 od 19 utrka u sezoni, što je učinak od 58% pobjeda. Osvojio je 83% mogućih bodova, odnosno 45% bodova više od drugoplasiranog Jensona Buttona.
OTD 2010: “You just wait Sunshine, you just wait…”
Sebastian Vettel becomes youngest ever F1 world champion.
Seb won at Abu Dhabi for his fifth victory of the season, taking the title by four points from Alonso.
He remains the youngest champion at 23 years, 134 days. pic.twitter.com/MHTX2GQT0n
— Dan – EngineMode11 (@EngineMode11) November 14, 2023
Svoj posljednji naslov prvaka osvojio je na još impresivniji način. Slavio je u 13 od 19 utrka, što je učinak od 68% pobjeda. Izjednačio je Schumacherov rekord po broju pobjeda u jednoj sezoni, a srušio je rekord po broju uzastopnih pobjeda, ostvarivši pobjedu u posljednjih devet utrka sezone. Osvojio je 84% mogućih bodova, odnosno 64% bodova više od drugoplasiranog Fernanda Alonsa, uz tada rekordnu razliku od 155 bodova.
Razdoblje između 2014. i 2020. godine obilježila je dominacija Lewisa Hamiltona i Mercedesa. Britanac je u pet od svojih šest pobjedničkih sezona s njemačkom momčadi slavio u više od 50% utrka, a najbolji učinak imao je u skraćenoj pandemijskoj 2020. godini, kada je najbolji bio u 11 od 17 utrka. U istoj je sezoni ostvario i najveću relativnu razliku ispred drugoplasiranog vozača, odnosno 56% više bodova od Valtterija Bottasa. Najbolji bodovni učinak imao je 2014. godine, kada je osvojio 81% mogućih bodova, dok je najbolji apsolutni rezultat ostvario 2019. godine, kada je osvojio 413 bodova. U većini sezona nije imao pretjerano izraženu dominaciju ispred drugoplasiranog vozača, s obzirom na to da su i njegovi momčadski kolege često bili superiorni u odnosu na ostale suparnike, a u najneizvjesnijoj 2016. godini do naslova je došao Nico Rosberg.
Lewis Hamilton is a SEVEN time WORLD CHAMPION!
2008
2014
2015
2017
2018
2019
2020 pic.twitter.com/HopuYCTGTd— ESPN F1 (@ESPNF1) November 15, 2020
Momčad Red Bulla dočekala je novu dominaciju u Formuli 1, a ovoga puta u glavnoj je ulozi aktualni trostruki svjetski prvak Max Verstappen. Nakon prvog naslova osvojenog na dramatičan način u posljednjem krugu sezone, preostala dva naslova osvojena su prilično impresivno. U sezoni 2022. slavio je u rekordnih 15 od 22 utrke, što je učinak od 68% pobjeda. Osvojio je 76% mogućih bodova, odnosno 47% bodova više od drugoplasiranog Charlesa Leclerca.
O dominaciji Max Verstappena i svim rekordima koje je srušio u prošloj sezoni već smo imali prilike čitati u ranijem tekstu. Ostvario je nestvarnih 19 pobjeda u 22 utrke i s učinkom od 86% pobjeda u sezoni srušio 71 godinu star rekord Alberta Ascarija. U preostale tri utrke osvojio je dva druga i jedno peto mjesto. Slavio je u rekordnih deset uzastopnih utrka. Osvojio je 93% mogućih bodova i više nego dvostruko više bodova od drugoplasiranog momčadskog kolege Sergia Pereza. U apsolutnim brojkama, to su rekordnih 575 osvojenih bodova te razlika od 290 bodova u odnosu na drugoplasiranog vozača. Sve navedene dosege bit će gotovo nemoguće nadmašiti u budućnosti, no sljedeća sezona donosi nam rekordne 24 utrke pa uz preduvjet nastavka forme Nizozemca i austrijske momčadi nije nemoguće da neka od tih ostvarenja već u ovoj godini budu dodatno poboljšana.
Objava Od Ascarija do Verstappena – dominantno osvojene titule u Formuli 1 pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Domagoj Vogrinc