Već okrunjeni prvak među vozačima, Max Verstappen, došao je do pobjede na vrlo zanimljivoj Velikoj nagradi Sjedinjenih Američkih Država. Tako je pomogao svom Red Bull Racingu na putu do potvrde naslova prvaka u konkurenciji konstruktora.
Put do pobjede za Verstappena nije bio jednostavan. Vodio je veći dio utrke, ali prilikom drugog ulaska u boks izgubio je jako puno vremena i pao na treće mjesto. Ipak, u završnoj fazi utrke uspio je prestići na stazi Charlesa Leclerca i Lewisa Hamiltona te upisati 13. pobjedu u sezoni.
Mercedes je prvi put ove sezone došao blizu pobjede, no Hamilton je ipak osvojio drugo mjesto. Leclerc je dovezao svoj Ferrari do treće pozicije, nakon što je u utrku krenuo s 12. pozicije. Njegov momčadski kolega, Carlos Sainz, startao je prvi, ali utrku završio već u prvom krugu nakon sudara s Georgeom Russellom.
Četvrti je bio Sergio Perez, peti Russell, a šesti Fernando Alonso, koji je tijekom utrke imao sudar s Lanceom Strollom.
Tijek utrke:
Vikend na Circuit of the Americas ponovno su obilježile brojne kazne za vozače, zbog korištenja dodatnih komponenata pogonskih jedinica ili pak dodatnih mjenjača. Tako je Charles Leclerc imao kaznu od deset mjesta unatrag na startnom gridu, a po pet mjesta unatrag u odnosu na rezultat svojih kvalifikacija morali su Sergio Perez, Fernando Alonso i Guanyu Zhou. To je sve bilo poznato već u subotu, a onda su neposredno prije utrke stigle kazne za Yukija Tsunodu (pet mjesta) te za Estebana Ocona, koji je morao startati iz boksa nakon što je momčad Alpine radila na bolidu za vrijeme Parc Fermea.
Iz prvog reda u utrku su kretali Carlos Sainz, osvajač prvog pole positiona za Ferrari na VN SAD-a u Austinu, te već okrunjeni prvak za ovu sezonu, Max Verstappen u bolidu Red Bulla. Drugi red bio je rezerviran za vozače Mercedesa, a kao ugodno iznenađenje na petom se startnom mjestu našao Lance Stroll u bolidu Aston Martina. Interes su, dakako, izazivali Perez na devetom i Leclerc na 12. mjestu, budući da njih dvojica u preostalim utrkama moraju odlučiti o viceprvaku svijeta za 2022.
Također, u igri je konstruktorsko prvenstvo. Ferrari je trebao osvojiti 19 bodova više od Red Bulla da bi odgodio odluku o prvaku barem do Velike nagrade Meksika. Potvrdom naslova na ovoj utrci Red Bull bi na najbolji mogući način odao počast preminulom vlasniku momčadi, Dietrichu Mateschitzu.
Vremenski uvjeti uoči starta bili su povoljni, a meteorolozi su procijenili da šansa za kišu tijekom utrke ne postoji. Temperatura zraka bila je 29° Celzija, a temperatura staze još pet stupnjeva viša. Vozače su jedino mogli brinuti povremeni naleti vjetra, koji na ovoj stazi znaju dosta remetiti stabilnost bolida. Za start utrke vozači su većinom izabrali srednje tvrdu komponentu guma. Soft nije bio opcija ni za koga, a hard su uzeli vozači Haasa i Alpinea.
Carlos Sainz dugo je čekao pole position koji je osvojio u subotu. Kvalifikacije će pamtiti po dobrom, no utrku definitivno neće. Nije dobro startao i Max Verstappen je odmah preuzeo vodstvo, a da stvar bude još puno gora, u prvom zavoju ga je pogodio George Russell. Španjolac je pao na začelje pa na kraju prvog kruga ušao u boks i njegovi mehaničari ustanovili su da bolid ne može dalje. Kraj utrke za Sainza, a Russell je dobio vremensku kaznu od pet sekundi.
Verstappen je poveo utrku ispred Lewisa Hamiltona, a odlično su krenuli piloti Aston Martina. Lance Stroll probio se na treće, a Sebastian Vettel s desetog na peto mjesto. Sergio Perez i Charles Leclerc u prvom su krugu zaradili po dvije pozicije, ali Meksikanac je zaradio i oštećenje prednjeg krila u kontaktu s Valtterijem Bottasom.
Kandidati za viceprvaka svijeta dobro su napredovali. Perez se u prvih šest krugova probio do četvrtog mjesta, prošavši Norrisa, Vettela i Strolla. Leclerc je imao više posla, do sedmog kruga uspio je proći Albona, Gaslyja i Norrisa za sedmo mjesto. Vozačima AlphaTaurija i McLarena pridružio se Bottas u Alfi te se vodila zanimljiva borba za pozicije osam, devet i deset. Nicholas Latifi imao je manji incident u šestom krugu, nakon kojeg je išao u boks po nove gume.
U prvih deset krugova Verstappen je izgradio prednost od tri i pol sekunde u odnosu na Hamiltona. Pritom se Nizozemac dosta žalio na jaki vjetar, koji je otežavao kontrolu bolida. Russell je vozio na trećem mjestu, preko šest sekundi iza momčadskog kolege, a sekundu ispred Pereza. Leclerc je zapeo na sedmom mjestu i dosta se mučio iza dva Aston Martina. Od 11. kruga krenuli su ulasci u boksove kod ekipa iz središnjeg dijela poretka.
Jedini preostali vozač Ferrarija konačno se dočepao šestog mjesta u 12. krugu, no do tada je već imao dvadesetak sekundi zaostatka za vodećim u utrci. Krug kasnije u boks je ušao prvi vozač iz vodeće skupine, Lewis Hamilton. Vratio se na sedmo mjesto, iza Vettela, a krug kasnije prvo zaustavljanje u boksu odradili su Verstappen i Russell. Britanac je tom prilikom odradio i zarađenu kaznu, nakon čega je pao iza Pereza. Meksikancu nisu mijenjali oštećeno prednje krilo.
Vodeća četvorka tako je do kraja 15. kruga odradila prve boksove, a na peto mjesto napokon se uspio probiti Leclerc, prošavši Strolla. Monegaški vozač nije išao u boks kad i vodeća skupina, već je sa svojim inženjerom opet razmatrao planove od B do E. Onda mu se ukazala božica Fortuna u vidu Bottasove Alfe zakopane u šljunak pored staze pa je Leclerc dobio besplatno zaustavljanje u boksu i vratio se na stazu na četvrtom mjestu, iza Verstappena, Hamiltona i Pereza. Peti je bio Russell, a šesti Vettel, koji je također iskoristio SC za odlazak po nove gume. U prvih deset u toj fazi utrke bili su još Stroll, Gasly, Alonso i Norris.
Kad je sigurnosni automobil izašao na stazu, više nije bilo vozača koji nisu bili na promjeni guma. Odradili su svoja prva zaustavljanja i svi oni koji su startali na tvrđoj smjesi.
Utrka je nastavljena u 22. od 56. krugova. U prvom zavoju Alonso je prošao Gaslyja, a Tsunoda Norrisa. No, onda se dogodila nova nesreća, vrlo teška. Sigurnosni automobil momentalno je morao u novu akciju.
U incidentu su sudjelovali Stroll i Alonso. Alpineov vozač na dugačkom je pravcu pokušavao proći Aston Martin ispred sebe, ali Stroll je malo trznuo u lijevu stranu i došlo je do kontakta pri velikoj brzini. Strollov se bolid okrenuo na stazi, Alonsov zakratko “poletio”. Ipak, Alonso se uspio dočepati boksa i nastaviti utrku, a Strollova je utrka završila tim udesom. Bez posljedica po vozača.
Iako se na prvu činilo da bi takva nesreća mogla dovesti i do crvene zastave, sve je sređeno relativno brzo i u 26. krugu imali smo novi restart. Verstappen, Hamilton, Perez, Leclerc, Russell i Vettel zadržali su prvih šest pozicija. Odjednom su stvari jako dobro izgledale za AlphaTauri jer su Gasly i Tsunoda bili sedmi i osmi, ispred Norrisa i Schumachera.
Nakon nekoliko mirnih krugova, u 29. krugu vidjeli smo napad Leclerca na Pereza – neuspješan. Na jakom kočenju za zavoj broj 12 Perez je blokirao kotače, Leclerc kočio malo prekasno i otišao izvan staze, a poredak se nije mijenjao. Do idučeg dolaska na isto mjesto. Drugi pokušaj Ferrarijevog vozača bio je bolji, napao je s unutarnje strane i došao do trećeg mjesta.
Ona dobra situacija za AlphaTauri dosta se pokvarila jer je Gasly dobio pet sekundi kazne jer je u periodu sigurnosnog automobila ostavljao preveliki razmak u odnosu na bolid ispred.
Vodeći dvojac bio je relativno blizu. Dvadeset krugova do kraja Hamilton je za Verstappenom zaostajao manje od dvije sekunde, a čekalo se druge ulaske u boks. U Mercedesu su prvi povukli potez i pozvali Hamiltona na promjenu guma, a Red Bull je morao odgovoriti krug kasnije. Netipično za momčad svjetskog prvaka, drastično su zabrljali promjenu guma i poklonili Hamiltonu prvo mjesto. Zbog sporog zaustavljanja, Verstappen je čak pao iza Leclerca. Hamilton je za završnicu utrke izabrao tvrđu smjesu, Leclerc i Verstappen srednje tvrdu.
Borba se vodila i između drugih bolida Red Bulla i Mercedesa. Russell je pokušavao proći Pereza, no nikako u tome nije uspijevao, čak niti ranijim ulaskom u boks. U vodstvu se tada našao Sebastian Vettel, ali samo zato što još nije odradio drugu promjenu guma. Iza njega bio je Hamilton, a u 39. krugu Verstappen je iz drugog pokušaj uspio proći Leclerca.
Još je 15 krugova bilo do kraja kad je Hamilton prestigao Vettela i došao do prve pozicije, a Verstappen je u tim trenucima za Mercedesom zaostajao nešto manje od četiri sekunde. Leclerc se uspio držati blizu Verstappena, unutar DRS zone. Vettel je otišao u boks i onda ga je zadesila totalna katastrofa. Mehaničari su imali velikih problema s promjenom guma i Nijemac se našao tek na 13. mjestu. Šteta, vozio je do tada doista dobru utrku.
Dok jednom ne smrkne, drugom ne svane. Situacija među osvajačima bodova sasvim se okrenula pa je Magnussen u tim trenucima bio šesti, ispred Alonsa, Ocona, Albona i Norrisa. McLarenov vozač radio je dobar posao, probijao se u toj fazi utrke, a ubrzo je prestigao Albona i Ocona. Latifi je, za promjenu, izazvao još jednu problematičnu situaciju. Kažnjen je s pet sekundi za guranje Schumachera sa staze.
Zadnjih deset krugova: Hamilton dvije i pol sekunde ispred Verstappena, Leclerc još dvije i pol sekunde iza Nizozemca. Perez četvrti, Russell peti. Kao i tijekom cijele sezone, vozači Red Bull Racinga ipak su bili najbrži u tom društvu. Max se približavao Lewisu, a Perez Leclercu.
Doista nevjerojatno nakon one teške nesreće ranije u utrci, iako su dijelovi s bolida još uvijek letjeli okolo po stazi, Alonso je u 49. krugu prošao Magnussena za šesto mjesto. U isto vrijeme, Verstappen je došao unutar jedne sekunde zaostatka za Hamiltonom i mogao je koristiti DRS. Od tog trenutka, pretjecanje za pobjedu bilo je samo pitanje trenutka. Dogodilo se u 50. krugu i Verstappen se izvukao iz kaše koju su mu skuhali u boksu te se vratio na vodeću poziciju. Hamilton je pokušao pružiti otpor, no nije imao odgovor.
U samoj završnici promjena među prvih pet više nije bilo. Verstappen je osigurao 13. pobjedu u sezoni, a na postolju su mu se pridružili Hamilton i Leclerc. Perez četvrti, Russell peti, a takvim raspletom Red Bull Racing osvaja konstruktorski naslov za 2022.
Objava Verstappenu pobjeda u Austinu, Red Bull Racing konstruktorski prvak za 2022! pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak