Williams je ekipa koja ove sezone ima veliku korist od ogromne razlike između gornjeg i donjeg dijela grida. Daleko je 2017. godina, kada je Williams bio jedan od najkonkurentnijih konstruktora na gridu i završio peti u poretku konstruktora s 83 boda. Na početku V6 turbo-hibridne ere Williams je bio perspektivni konstruktor, koji je nakon desetljeća konačno pokazao potencijal i vidio svijetlo na kraju tunela.

Međutim, kako su godine odmicale, tako je slavni konstruktor tonuo. Nije imao financijske uvjete, a ni adekvatno stručno osoblje koje bi razvijalo bolid koji će nastaviti konkurirati za postolja, pa čak i pobjede, što je ultimativni cilj svakome u Formuli 1. Tako je Williams pao na dno poretka i na žalost brojnih navijača slavne britanske momčadi u tri uzastopne sezone (2018, 2019, 2020.) završio na samom dnu poretka konstruktora. I to sa samo osam osvojenih bodova u te tri sezone.

Ipak, kako je u Formuli 1 ove sezone ogromna razlika između najboljih (Red Bull, Mercedes, Ferrari, Aston Martin, McLaren i Alpine) i najgorih (AlphaTauri, Haas, Alfa Romeo, Williams), tako i Williams ponekad može iznenaditi i izboriti se za koji bod.

2023. Williams
Najbolja startna pozicija: 8. (Albon, VN Australije i VN Velike Britanije)
Broj plasmana u Top 10: 3
Broj plasmana na pobjedničko postolje: 0
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci: 7. (Albon, VN Kanade)
Najbolji momčadski rezultat u utrci: VN Velike Britanije – 8. i 11. mjesto
Najbolji momčadski rezultat u sprint utrci: VN Belgije – 9. i 20. mjesto
Broj osvojenih bodova u prvenstvu: 11
Pozicija u poretku konstruktora: 7.

Williams je odlično iskoristio veliku nadmoć šest najboljih konstruktora. Kada bude koja ‘mrvica’ u krugu osvajača bodova, redovito je Williams taj koji uzme ‘najveći plijen’. Tako je Williams nakon 12 utrka izjednačen s Haasom, iako se Alexander Albon doslovno sam bori s konkurencijom.

Naime, Williams je lani odlučio konačno prekinuti suradnju s Nicholasom Latifijem, koji se u nekoliko sezona s momčadi nije pokazao kao odličan F1 vozač. Umjesto njega došao je Logan Sargeant, perspektivni 22-godišnji Amerikanac koji je lani završio četvrti u F2 prvenstvu.

Photo by Mark Sutton / LAT Images)

Williams je dobro otvorio sezonu. Alex Albon osvojio je bod na uvodnoj utrci u Bahreinu, a Sargeant se pokazao u dobrom svijetlu, završivši utrku na 12. mjestu. Ipak, sljedeće utrke nisu bile toliko pozitivne za Williams. Albon je u sljedeće dvije utrke (Saudijska Arabija, Australija) završio na 16. mjestu, a Sargeant je odustao u obje.

Williams se nije usrećio ni u utrkama koje su slijedile. Niz bez osvojenog boda nastavio se u Azerbajdžanu, Miamiju, Španjolskoj i Monaku. Tek je VN Kanada vratila osmijeh na lica u Williamsu, gdje je Albon oduševio sedmim mjestom i time ulovio važan bodovni plijen koji je Williamsu pružio potrebni vjetar u leđa u poretku konstruktora.

Albon je u Kanadi za sedmo mjesto i šest bodova iza sebe ostavio oba McLarena, Lancea Strolla i Estebana Ocona.

“Bili smo na pravoj strategiji, a Alex je obavio nevjerojatan posao. Rekao sam mu da je vozio poput prvaka. Nije napravio ni pogrešku s kolonom bolida koji su daleko brži iza sebe. Odlazile su mu gume, ali on je odvozio nevjerojatno,” oduševljen je tom vožnjom bio šef Williamsa, James Vowles.

Bila je to junačka vožnja, a bivšem vozaču Red Bulla malo je nedostajalo da osvoji bodove i na sljedećoj utrci u Austriji. Ipak, tamo je završio 11. Zato se u Velikoj Britaniji Albon ponovno našao među osvajačima bodova. Bio je konkurentan tijekom čitavog vikenda na Silverstoneu i zapravo rutinski osvojio još četiri boda, a iza sebe ostavio je oba Ferrarija i Fernanda Alonsa!

Williams 2023. Albon vs Sargeant
Međusobni omjer u kvalifikacijama: 12-0
Međusobni omjer u utrkama: 10-1
Osvojeni bodovi: 11 – 0

Sargeant je ove sezone možda i najslabiji na gridu kada gledamo konkurentnost u odnosu na momčadskog kolegu. Albon je uvjerljivo bolji u svim statističkim parametrima, što i nije veliko iznenađenje jer je i iskusniji vozač. Međutim, u primjeru McLarena vidimo kako je Oscar Piastri prilično konkurentan u odnosu na Landa Norrisa.

Stoga Amerikanac ima daleko više toga za dokazati do kraja sezone. Sargeant je potpisao jednogodišnji ugovor i itekako ima pune ruke posla. Njegovi dosadašnji nastupi vjerojatno nisu dovoljno uvjerljivi i čelnici Williamsa sigurno gledaju i druge opcije na tržištu vozača.

Na kraju dana, lani je Haas demonstrirao kako neće oklijevati s mladim vozačem koji je sklon greškama. Micka Schumachera zamijenili su iskusnijim i pouzdanijim Nicom Hülkenbergomu vjeri da će Hulk pomoći u osvajanju bodova. Što će spriječiti Williams u istom pokušaju?

Albon trenutno vuče sav teret na svojim leđima i njegovo mjesto u Williamsu već je garantirano. Dapače, sigurno ‘veliki’ konstruktori s povećalom prate njegove nastupe i pitanje je vremena kada će Albon sjesti u bolji bolid. Ako Sargeant košta Williams u borbi za sedmo mjesto u poretku konstruktora, lako bi mogao završiti ‘na klupi’ nakon samo jedne sezone u Williamsu.

Prijelazno razdoblje u Williamsu

Inače, u Williamsu traje i važno prijelazno razdoblje u strukturi tehničkog osoblja. Momčad iz Grovea nema popunjenu poziciju šefa tehničkog odjela još od odlaska Paddyja Lowea 2019. godine, a nema niti osobu zaposlenu u svojstvu tehničkog direktora, nakon što je ekipu na kraju prošle godine napustio FX Demaison. Tada je otišao i šef momčadi Jost Capito, kojeg je naslijedio James Vowles, bivši direktor strategije u Mercedesu.

Vowles ima ambiciju vratiti staru slavu Williamsu, a ne žuri mu se u pronalasku pravih ljudi koji će mu pomoći u ostvarivanju zadanih ciljeva. Tako će se Williamsu vratiti Pat Fry, dobro poznato lice u paddocku Formule 1. U svojoj bogatoj karijeri Fry je radio za Benetton (1987.-1993.), McLaren (1993-2010.), Ferrari (2010-2014.), Manor (2016-2017.), McLaren (2018-2019.), Renault/Alpine (2020-2023.).

“U ime svih u Williamsu, oduševljen sam što mogu poželjeti dobrodošlicu Patu. Njegovo znanje i iskustvo dodatno će ojačati tehničke sposobnosti momčadi i naglasiti potragu za izvrsnošću u ispisivanju novog poglavlja Williamsove povijesti. Pat je tijekom svoje karijere bio u srži pobjedničkih timova, jedan je od najcjenjenijih stručnjaka u našoj industriji i uzbuđen sam zbog početka suradnje s njim kad nam se pridruži u studenom,” rekao je Vowles kada je najavio veliku suradnju.

Moy / XPB Images

Vowles ima ozbiljne planove za Williams. Ali povratak do vrha neće biti lagan. Naime, Vowles je svojim dolaskom otkrio pravo stanje u Williamsu. U njihovim tvornicama nedostaje infrastruktura za razvoj bolida, a Vowles tvrdi da će njihova izgradnja trajati 36 mjeseci, odnosno tri godine. I to u najboljem slučaju.

Zato novi poglavar Williamsa ističe kako će biti potrebno barem pet godina dok Williams uhvati priključak za rivalima. A to je u sportskom svijetu nevjerojatno puno vremena. Pogledajmo samo situaciju u Alpineu, koji je u posljednjih tri godine promijenio čak tri šefa momčadi u pokušaju da se priključe u borbu za redovita postolja, pa kasnije i za pobjede.

Formula 1 nemilosrdan je sport, ali Williams je nakon dugo vremena pokazao inicijativu da se pomakne s dna. Ovakav div sporta nema što raditi na dnu poretka. Vowles je odlučio vratiti ambiciju u redove Williamsa, ali put će biti trnovit i težak. Sve će to vrijedi ako će u Williamsu za koju godinu opet ispijati pobjednički šampanjac.

Objava Williams je daleko od povratka na vrh, ali konačno se vidi svijetlo na kraju tunela pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Luka Tunjić