U prvom dijelu sezone Svjetskog prvenstva 2023. nastavljen je strmoglavi pad druge Red Bullove momčadi. Iz 2020. godine pamti se sjajna pobjeda Pierrea Gaslyja na Velikoj nagradi Italije, a godinu kasnije AlphaTauri je osvojio 142 boda i vrlo dobro šesto mjesto u poretku konstruktora.
Međutim, dolaskom nove ere, društvo iz Faenze značajno je potonulo. Prošle sezone osvojeno je samo 35 bodova i slabo deveto mjesto u prvenstvu timova. Vjerovalo se nekako da će Red Bull pogurati tu svoju ‘B’ ekipu prema sredini poretka jer ‘A’ tim nezaustavljivo juri prema novoj dvostrukoj tituli, no umjesto toga, AlphaTauri je na ljetnu stanku otišao kao trenutno najlošiji tim u Formuli 1, a Faenzu nastavljaju potresati nagle i značajne promjene unutar momčadi.
2023. | AlphaTauri Honda RBPT |
Najbolja startna pozicija: | 8. (Tsunoda, VN Azerbajdžana) |
Broj plasmana u Top 10: | 3 |
Broj plasmana na pobjedničko postolje: | 0 |
Najbolji pojedinačni rezultat u utrci: | 10. mjesto (Australija, Azerbajdžan, Belgija) |
Najbolji momčadski rezultat u utrci: | VN Australije – 10. i 15. mjesto |
Najbolji momčadski rezultat u sprint utrci: | VN Belgije – 10. i 18. mjesto |
Broj osvojenih bodova u prvenstvu: | 3 |
Pozicija u poretku konstruktora: | 10. |
Kao što navedena statistika sugerira, u kontekstu AlphaTaurija malo je toga dobroga za izdvojiti iz prvih 12 trkaćih vikenda ove sezone.
Nakon što se dvije sezone vozačka postava ove momčadi nije mijenjala, na kraju 2022. Pierre Gasly se odlučio na odlazak iz Red Bullovog jata, razočaran što nije dobio još jednu priliku u garaži pored Verstappenove. Preselio je u Alpine, a Helmut Marko odlučio je u AlphaTauri AT04 posjesti Nycka de Vriesa. Debitanta, ali u isto vrijeme vozača s puno iskustva te osvojenim prvenstvima Formule 2 i Formule E. De Vries je oduševio u Monzi 2022. kad je zamijenio bolesnog Albona i osvojio bodove u bolidu Williamsa.
Predsezonska testiranja prošla su u redu, a AlphaTauri je prednjačio po broju odvoženih krugova. Dakle, pouzdanost je bila tu. Što se tiče brzine, nije se baš očekivao neki spektakularni skok u odnosu na prethodnu sezonu, ali isto tako se nije očekivalo niti posljednje mjesto u poretku na polovici sezone.
Prvi bod za momčad osvojio je Yuki Tsunoda koji je, nakon dvije godine učenja uz Gaslyja, sada trebao postati svojevrsni vođa momčadi. Bio je deseti na VN Australije, a onda se u momčadi dogodio prvi potres. Nakon samo tri utrke u sezoni objavljeno je da će Franz Tost napustiti mjesto šefa momčadi na kraju prvenstva, a da će na njegovo mjesto iz Ferrarija stići Laurent Mekies.
Tsunoda je bio jako dobar u Azerbajdžanu, gdje je ušao u Q3 i osvojio osmo startno mjesto, a onda u utrci još jednom bio deseti i donio drugi bod. Za Japanca je uslijedio niz od sedam utrka bez ulaska među deset, a De Vries se jednostavno nije uspio pomaknuti s mjesta.
Vrhuška Red Bulla ionako nije poznata po strpljenju kad su vozači u pitanju, tako da je nakon VN Velike Britanije došlo do novog potresa. De Vriesu je nakon samo deset nastupa uručen otkaz, a na njegovo mjesto postavljen je Daniel Ricciardo, koji je prvi dio sezone imao ulogu rezerve u Red Bullu. U svoje prve dvije utrke Australac nije uspio doći do bodova, ali Yuki je u Belgiji došao do još jednog desetog mjesta i donio barem dašak pozitive prije ljetne stanke.
Rezultatski gledano, AlphaTauri je definitivno podbacio u 2023. godini. Zapravo djeluje prilično nevjerojatno kako Red Bull u isto vrijeme ima vlasništvo nad daleko najboljom i najlošijom momčadi u prvenstvu. No, loši rezultati i kadrovske promjene nisu najgora stvar. Pričalo se da će ‘B’ momčad biti preseljena u Englesku, spominjala se čak i mogućnost prodaje. Ipak, odlučeno je da Red Bull zadržava tu svoju drugu ekipu, ali ona će za 2024. doživjeti novi rebranding i tko zna kakve još promjene. AlphaTauri više nije u modi.
Što možemo očekivati do kraja 2023.? Vjerojatno ne previše. Poneki bod tu i tamo, kao i u prvom dijelu sezone. Williams i Haas imaju po 11, Alfa Romeo devet bodova. Te posljednje četiri momčadi teško ulaze u Top 10 i trebat će AlphaTauriju pravi podvig za izbjegavanje posljednjeg mjesta na kraju sezone.
AlphaTauri 2023. | Tsunoda vs De Vries (10 utrka) |
Tsunoda vs Ricciardo (2 utrke) |
Međusobni omjer u kvalifikacijama: | 8 – 2 | 1 – 1 |
Međusobni omjer u utrkama: | 8 – 2 | 1 – 1 |
Osvojeni bodovi: | 2 – 0 | 1 – 0 |
Što su nam pokazali vozači AlphaTaurija ove sezone? Ne dovoljno.
U redu, možemo uzeti u obzir da u rukama nemaju posebno dobar bolid, ali opet pojedini rezultati sugeriraju da AT04 nije baš totalno nekonkurentan te da se u njemu može doći do bodova. S izuzetkom Red Bulla na čelu poretka, razlika između ostalih devet timova nije velika, a tome u prilog govore vrlo mali zaostaci u kvalifikacijama tijekom sezone.
Kao što sam ranije napisao, Tsunoda je trebao postati vođa momčadi, ali ne bih rekao da je on kapacitet za to. Ako ćemo realno, Japanac je u svoje prve dvije sezone imao jako puno grešaka, nesreća i odustajanja, a bodovnim učinkom nije bio ni blizu Gaslyju. Da nije iz Japana i da Red Bull nije surađivao s Hondom, vjerojatno bi Tsunoda davnih dana proživio De Vriesovu sudbinu. Nakon dvije i pol godine u F1, napredovao definitivno jest, ali i dalje ne djeluje kao vozač spreman za velike stvari.
De Vriesa vam na prvu mora biti žao. Čovjek je toliko dugo čekao na pravu priliku u Formuli 1, a onda mu je uručen otkaz nakon samo deset utrka. Ne mislim da je Nizozemac doista tako loš vozač jer u svojoj karijeri sigurno ne bi postigao stvari koje je postigao, da ne posjeduje kvalitetu. Jednostavno, očito stvari nisu kliknule između njega i bolida, momčadi… Možda se ključni trenutak dogodio u Azerbajdžanu. Baš kad je počeo stjecati samopouzdanje i kad je imao šesto vrijeme prvog treninga, Nyck se razbio u kvalifikacijama.
Činjenica je da Tsunoda u prethodne dvije sezone nije mogao pratiti tempo Gaslyja, a De Vries nije uspio biti niti na Yukijevom nivou. Kako je to objasnio Helmut Marko, stalno je kasnio tri desetinke po krugu i što su onda trebali čekati?
Daniel Ricciardo dobio je tako priliku vratiti se u trkaće sjedalo ranije nego što se nadao. Nije baš najpoželjnije trkaće sjedalo, ali Australac će pokušati dokazati da u njemu još ima vatre, odnosno potrebne brzine. Ne skriva da je njegov cilj pokušati izboriti povratak u Red Bull za 2025. godinu, kad završi aktualni ugovor Sergija Pereza. U Mađarskoj je izgledao dosta dobro i bio je bolji od Tsunode, dok mu je vikend u Belgiji pošao krivo već od prve runde kvalifikacija.
U preostalih deset utrka ove sezone Tsunoda i Ricciardo apsolutno moraju biti na najboljoj mogućoj razini. Ne samo da bi pokušali podići AlphaTauri s dna poretka, već da bi sebi osigurali budućnost u Formuli 1. Aktualni ugovori traju im samo do kraja 2023. i ne pokažu li se u dobrom svjetlu, lako je moguće da rebrandirani AlphaTauri u iduće prvenstvo uđe i sa sasvim novom vozačkom postavom.
Objava AlphaTauri nije u modi: Fenjer na polovici sezone i puno lutanja pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak