Pedeset godina je utrka za Veliku nagradu Brazila dio Svjetskog prvenstva Formule 1, no neizvjesnost oko novih investicija u ovaj projekt, u posljednje vrijeme baca sjenu na budućnost Formule 1 u Brazilu. Staza na kojoj se održava utrka za VN Brazila izgrađena je 1940. godine, no utrke Formule 1 tu nisu organizirane do 1973. godine.

Staza se nalazi u predgrađu Sao Paula Interlagos, po kome staza i nosi naziv, a u prijevodu s portugalskog znači “između jezera“. Iako staza zvanično nosi naziv Autodromo Jose Carlos Pace u čast vozača iz Sao Paola koji je jedinu pobjedu svoje karijere ostvario upravo na ovoj stazi 1975. godine, a nedugo zatim tragično poginuo 1977. godine, mnogi ljubitelji Formule 1 ovu stazu poznaju pod nazivom Interlagos.

Pogled na Interlagos iz zraka

Krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, neravna Interlagos staza dužine gotovo osam kilometara je zbog nedostatka sigurnosnih barijera uz staza uklonjena iz kalendara. Formula 1 je novi brazilski dom našla na stazi Jacarepaguá u Rio de Janeiru, gdje su se utrke održavale u periodu od 1978. do 1989. godine. Nakon niza poboljšanja i renoviranja, Interlagos se 1990. godine vratio na scenu, sada u kraćoj izvedbi od oko 4,3 kilometra. Od tad je Interlagos redovna stanica kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1, gdje su održane neke od nezaboravnih i fenomenalnih utrka, mahom u teškim uvjetima na stazi pogođenoj kišom.

Staza je još jednom dobila novu podlogu 2014. godine, što je trebao biti dio većih planiranih poboljšanja, koja se ipak do danas još nisu do kraja odradila. Posebno je potrebno renovirati sadržaje za gledateljstvo koje polako trpe zbog zuba vremena. Staza ima osigurano mjesto u kalendaru do 2025. godine, no njena dalja budućnost još nije riješena. Kao i mnoge druge utrke 2020. godine ni ova utrka nije održana zbog problema uzrokovanih pandemijom koronavirusa. Godinu kasnije Brazil se vratio u igru, no ovaj put pod novim imenom.

Od 2021. godine utrka na Interlagosu nosi naziv Sao Paulo Grand Prix. Bez obzira na to što Brazil već neko vrijeme nema svog predstavnika na gridu, posjećenost utrkama kroz godine se povećava. Tako je prošlogodišnje izdanje tijekom trkaćeg vikenda privuklo oko 236.000 ljubitelja ovog sporta, oko 55.000 više nego 2021. godine. Povećanju prisutnosti pomogao je dodatak novog dijela za gledatelje, takozvanog “Heineken sela” smještenog uz posljednje zavoje ove staze.

2021 Sao Paulo Grand Prix (Foto: LAT Images)

Najviše pobjeda na VN Brazila ima Alain Prost, njih šest, dok je na stazi Interlagos najuspješniji Michael Schumacher s četiri pobjede. Prost je pet puta pobjeđivao na stazi Jacarepaguá. Od konstruktora je najuspješniji McLaren s dvanaest pobjeda, a prati ih Ferrari s jednom manje. Na stazi Interlagos Ferrari ima bolji ishod od devet pobjeda.

Pet Brazilaca je pobjeđivalo na domaćem terenu otkako Svjetsko prvenstvo dolazi u ovu zemlju. To su Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Felipe Massa i Carlos Pace po kome se staza u Interlagosu i zove. Pace ima samo jednu pobjedu, dok su ostala četvorica pobjeđivala po dva puta. Deset puta su Brazilci utrku u svojoj zemlji započinjali s najbolje startne pozicije.

Od svog povratka u Formulu 1 2010. godine pa sve do 2019. godine oba vozača momčadi Mercedes su završavala utrke u Brazilu. Prvo odustajanje imali smo 2019. godine kad Valtteri Bottas nije završio utrku. Svoje prvo iskustvo na pobjedničkom postolju u karijeru u Brazilu su imali Pierre Gasly i Carlos Sainz 2019. godine. Kevin Magnussen je prvi pole position svoje karijere ostvario na VN Sao Paula 2022. godine, dok je istog vikenda George Russell upisao svoju prvu pobjedu. Sličnu situaciju kad su dva različita vozača istog trkaćeg vikenda ostvarili svoj prvi pole position i prvu pobjedu imali smo 2003. godine na VN Malezije.

Kevin Magnussen na VN Sao Paula 2022. (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

Od niza zanimljivih, kaotičnih i nepredvidivih utrka iz Brazila teško je odabrati samo jednu za prisjetiti se. Ipak jedna se izdvaja od ostalih. Utrka za VN Brazila 1991. godine posebna je po mnogočemu. Možda je dovoljno reći da je te godine zauvijek miljenik domaće publike, a tako i gotovo cijelog svijeta, Ayrton Senna pobijedio na domaćem terenu. No, nije to bila obična pobjeda Ayrtona Senne, bila je to još jedna od utrka na kojim je pokazao nadljudske vještine upravljanja jurećim bolidom u nemilosrdnim vremenskim uvjetima iznad Interlagosa.

Bila je to ujedno i prva Sennina pobjeda u Brazilu, a koja se u povijest upisala kao posebno emotivna, osvojena nakon teške borbe s uvjetima na stazi i neposlušnim bolidom. Utrku je Senna startao s najbolje startne pozicije, ispred Mansella, Patresea i Alesija. Senna je prvih 50 krugova ove utrke vodio s malom prednošću, a sve se okrenulo naglavačke kad je mjenjač njegovog McLarena počeo otkazivati poslušnost, a nebo iznad Brazila se odlučilo otvoriti. Mansell je Sennu pratio do 60. kruga, kad je njegov mjenjač odlučio prvi odustati, Mansell se izvrtio na stazi i bio prisiljen odustati iz utrke. Sennin McLaren je lagano gubio brzine i u konačnici mu na raspolaganju ostavio samo šestu, što je upravljanje bolidom na skliskoj stazi činilo gotovo nemogućim.

No, Senna nije bio obični vozač.

Nadljudskim naporima Senna je zadržao prednost ispred Ricarda Patresea i s nešto manje od tri sekunde prvi je prošao kroz cilj. Fizička bol koju je osjećao bila je ogromna, trebalo je kroz spore zavoje iskontrolirati bolid zaglavljen u šestoj brzini i pri tome zadržati vodstvo. Senna je svu svoju veličinu demonstrirao tog kišnog dana na svojoj stazi. Po prolasku kroz cilj, Senni je trebala pomoć za izlazak iz bolida radi bolova i iscrpljenosti, no to ga nije spriječilo da visoko iznad glave podigne pobjednički pehar. Samo dva dana prije svoje prve pobjede u Brazilu Senna je napunio 31 godinu. Jedini poklon koji je želio je pobjeda na stazi u čijim je renoviranjima sudjelovao i koja danas ima zavoj koji nosi njegovo ime.

Osim Ayrtona Senne koji je sinonim za Formulu 1 iz Brazila još 31 vozač je pod brazilskom zastavom vozio utrke Formule 1. Osim tri naslova svjetskog prvaka koje je svojoj domovini donio Senna, naslovima svjetskog prvaka okitili su se još Emerson Fittipaldi i Nelson Piquet. Sva tri brazilska prvaka imaju više od po jednog naslova. Uz Sennu, tri naslova ima i Piquet, dok je Fittipaldi osvojio dva.

Šest Brazilaca je ostvarivalo po barem jednu pobjedu, te su kroz godine skupili njih 101. Senna ih ima najviše, 41, a Piquet je pobijedio 23 puta u 204 utrke na kojima je nastupio. Fittipaldi, Rubens Barrichello i Felipe Massa su svaki ostvarivali po više od deset pobjeda. Fittipaldi je prvi Brazilac koji je pobijedio u utrci Formule 1, na VN Sjedinjenih Američkih Država 1970. godine. Posljednji put kad smo Brazilca imaju na pobjedničkom postolju, bio je to Rubens Barrichello na VN Italije 2009. godine.

Posljednji Brazilac na gridu bio je Pietro Fittipaldi, Emersonov unuk, koji je nastupio 2020. godine umjesto ozlijeđenog Romaina Grosjeana. Bez većih uspjeha, proteklih godina su boje Brazila branili između ostalih Nelsinho Piquet, Bruno Senna i već spomenuti Pietro Fittipaldi, svi članovi obitelji slavnih prezimenjaka.

“U stvarnost sam se vratio kad sam prošao kroz liniju cilja. Tad sam se osjetio sretnim što sam živ, što sam na Interlagosu, u svojoj domovini, sa svojim sretnih sunarodnjacima. Nije to najveća pobjeda moje karijere, ali tad sam dao sve što sam imao. Ako je to cijena koju sam morao platiti da pobijedim u Brazilu, nije bila skupa!”, nakon svoje prve pobjede na domaćem terenu rekao je Ayrton Senna.

Objava Formula 1 u Brazilu: Na zalasku sezone pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic