Iako je Australija neizostavni dio Formule 1 već dugi niz godina, ne tako mnogo vozača branilo je boje ove zemlje na utrkama Svjetskog prvenstva. Kao domaćin utrke za Veliku nagradu, Australija se kalendaru Svjetskog prvenstva pridružila 1985. godine, a unutar neke vozačke postave prvi put se pojavila 1952. godine. Iako ne mnogobrojna, povijest Australije u Formuli 1 je itekako bogata.
Od svog pojavljivanja na stazi, Australci su svojoj zemlji donijeli niz automobilističkih uspjeha iz svijeta Formule 1. Od njih ukupno 18, neki su se uspjeli samo kvalificirati za nastupe u utrkama, neki su davno otplovili u zaborav, a neki su se upisali u vječne knjige velikim brojem osvojenih bodova, pobjedama i u konačnici, osvajanjem naslova svjetskog prvaka.
Treba znati i da se Formula 1 u mnogome promijenila od pedesetih godina prošlog stoljeća, utrkivanje je sve više stvar tehnike, bolidi su drugačiji, a i pravila su se promijenila. Kalendar broji više utrka nego ikad, a i na stolu je mnogo više bodova za podijeliti nego prije. Stoga, ne treba ni vozače promatrati samo kroz prizmu brojeva i puke statistike, jer stvari nisu baš jednostavno usporedive.
Ukupno je 18 vozača iz Australije nastupilo u Formuli 1, a njih 15 se uspjelo kvalificirati za neku od utrka Svjetskog prvenstva. Iako ne prednjače po broju osvojenih bodova, dvojica Australaca su svojoj zemlji donijela četiri naslova svjetskog prvaka. 132 puta se zastava Australije zavijorila na pobjedničkog postolju, od čega je 43 puta i svirana australska nacionalna himna u čast pobjednika utrke. S obzirom na to da se ovog vikenda vozi utrka za Veliku nagradu Australije, danas ćemo se prisjetiti vozača koji su utrke Formule 1 vozili u čast ove zemlje.
Prvi Australac na gridu bio je Frederick Anthony Owen Gaze, poznat kao Tony Gaze, borbeni pilot i automobilista. Gaze je bio član Kraljevskog zrakoplovstva tijekom Drugog svjetskog rata, a kasnije se počeo baviti automobilizmom, nastupajući u različitim serijama utrkivanja. Gazeova karijera u zrakoplovstvu bila je znatno uspješnija od one u Formuli 1. U Formuli 1 je prvi put nastupio na utrci za Veliku nagradu Belgije 1952. godine, koju je uspio i završiti na 15. mjestu. Uspio se kvalificirati još za utrke za VN Velike Britanije i Njemačke, a svoj posljednji pokušaj u Formuli 1 je imao u Italiji, na utrci za koju se nije uspio kvalificirati. Unatoč tomu što nije osvojio niti jedan jedini bod, Gaze ostaje upisan u povijesne knjige kao prvi Australac koji je nastupio u Svjetskom prvenstvu Formule 1.
#F1 #Formula1 #OnThisDay #OTD #TalDiaComoHoy
03 FEB
Frederick Anthony “Tony” Gaze (1920 – 2013 †) (Chassis Hersham and Walton Motors 1952) Born 98 years ago today.#HappyBirthday pic.twitter.com/7Jziy5Ss5Y— DriversAnniversaries (@Carhack89) February 3, 2018
No, nije Australija dugo čekala na svoje prve uspjehe u Formuli 1. Prve uspjehe, a i do danas najveće, za svoju zemlju ostvario je Jack Brabham, koji je u Formuli 1 nastupao sporadično 1955. i 1956. godine, da bi u konačnici dobio trajno mjesto u momčadi Cooper. I Brabham je u Formuli 1 došao iz Kraljevskog zrakoplovstva, no za razliku od svog prethodnika, nije bio pilot, već mehaničar.
Svoj prvi naslov Sir Jack Brabham je osvojio 1959. godine za Cooper-Climax momčad, ne samo kao vozač, već i kao aktivni sudionik u izgradnji pobjedničkog bolida. U istom sastavu osvojio je naslov i 1960. godine, kad je pobijedio na pet uzastopnih utrka. Te sezone pobijedio je još jednom, na otvaranju prvenstva u Argentini, a treba napomenuti da je njegovih šest pobjeda bilo na ukupno deset utrka te godine. Promjene pravila koje su uslijedile nisu dobro sjele momčadi Cooper, pa je Jack iskoristio svoja znanja i vještine i osnovao svoju momčad, Brabham.
Brabham se isprofilirao u značajnu momčad u Formuli 1, a kruga znanja, truda i vještina Sir Jacka Brabhama došla je 1966. godine, kad je postao jedini vozač u povijesti Formule 1 koji je osvojio naslov svjetskog prvaka vozeći bolid svoje vlastite momčadi. I vrlo je izvjesno da će ostati jedini takav u povijesti. Brabham je svoju vozačku karijeru završio 1970. godine s ukupno 126 nastupa na utrkama, 14 pobjeda, 13 najboljih startnih pozicija i tri naslova svjetskog prvaka.
Do narednih australskih uspjeha u Formuli 1 nastupit će nekoliko vozača, bez većih uspjeha. Jedine bodove osvajao je Tim Schenken koji je nastupio na 36 utrka kroz četiri godine, osvojivši ukupno sedam bodova s najboljim rezultatom trećim mjestom na Velikoj nagradi Austrije 1971. godine. Potom je, 1975. godine, na scenu stupio Alan Jones, kao zamjena za ozlijeđenog Rolfa Stommelen u momčadi Grahama Hilla. Svojim nastupima zaradio je poziciju na puno radno vrijeme u momčadi Surtees, no prvi uspjesi stigli su 1977. godine, kad je ostvario svoju prvu pobjedu, na utrci za VN Austrije.
Godinu kasnije se pridružio momčadi Franka Williamsa, gdje je 1980. godine osvojio svoj prvi naslov, prvi naslov momčadi Williams i posljednji naslov svjetskog prvaka koji će otići u Australiju. Jonesova, naslovom okrunjena karijera, završila konačno nakon tri razdoblja u Formuli 1 1986. godine, s 12 pobjeda, 24 pobjednička postolja i 199 osvojenih bodova.
Proći će više od 30 godina dok će Australija ponovo biti konkurentna u Formuli 1 i kad će ponovo ljubitelji Formule 1 na proglašenjima pobjednika slušati himnu ove zemlje. Od Jonesa do Marka Webbera boje Australije branilo je nekoliko vozača, uključujući i dvojicu sinova Jacka Brabhama, ali bez ikakvih uspjeha. Ponos naciji probudit će tek Mark Webber, koji je svoju karijeru započeo 2002. godine u momčadi Minardi, i koji je tri puta prvenstvo završavao na trećem mjestu. Webber je iz Minardija prešao u Jaguar, odbivši Williams i Renault. Možda bi se Renault pokazao kao bolji izbor, jer je u tom periodu imao bolid koji je osvajao naslove, a Webber je u svom Jaguaru sezone završavao u donjem dijelu poretka.
Kasnije, Jaguar će postati Red Bull, Webber će ostati i upravo će s Red Bullom ostvariti svoju prvu pobjedu, na VN Njemačke 2009. godine. Red Bull će početi ispisivati nove stranice povijesti Formule 1, no s Webberovim momčadskim kolegom u glavnoj ulozi. Sebastian Vettel okrunit će se s četiri uzastopna naslova svjetskog prvaka, dok će njegov momčadski kolega sezone završavati tri puta treći i jednom šesti. Vožnju bolida napustio je nakon sezone 2013. godine, ali Formulu 1 nije nikad, te ga danas često viđamo u komentatorskim ulogama.
Od Webberovog debitantskog nastupa, Formula 1 nije bila bez predstavnika Australije na gridu. U vrijeme zalaska Webberove karijere pojavio se nasmijani Daniel Ricciardo, za kojeg će mnogi reći da je i jedan od najsimpatičnijih vozača koji je ikad vozio Formulu 1. Ricciardo je prvi put nastupio na utrci za VN Velike Britanije 2011. godine, za momčad HRT, kao dio dogovora s Red Bullom. Već naredne godine imao je stalno mjesto u sestrinskoj momčadi Red Bulla, tad pod nazivom Scuderia Torro Rosso.
Po odlasku sunarodnjaka Webbera iz Red Bulla promoviran je u prvu momčad, i već je tijekom svoje prve sezone za Red Bull osvojio svoju prvu pobjedu. Prvu sezonu za Red Bull je završio na visokom trećem mjestu u ukupnom poretku vozača, pobijedivši tri puta, u Kanadi, Mađarskoj i Belgiji. Red Bull je napustio nakon sezone 2018., kad prelazi u Renault gdje ostaje dvije godine, bez većih uspjeha. Ni kombinacija s McLarenom, od koje se mnogo očekivalo, nije polučila željene uspjehe. Za dvije godine ovog braka, uspio je pobijediti samo na utrci za VN Italija 2021. godine, što je ujedno i njegova posljednja pobjeda i zadnje penjanje na pobjedničko postolje.
Bez mjesta u McLarenu ostao je u korist sunarodnjaka, mladog Oscara Piastrija, po završetku sezone 2022. i činilo se da će to biti kraj za medojednog jazavca s vječitim osmjehom na licu. 2023. godinu započeo je kao treći vozač svoje stare momčadi Red Bull, no nakon nezadovoljavajućih rezultata Nycka de Vriesa u momčadi AlphaTauri, što je također nekadašnja Danielova momčad samo sad s novim imenom, Ricciardo se vratio na stazu. Ove godine, Ricciardo vozi za momčad RB Formula One Team, što je zapravo ista momčad kao i prošle godine, samo ponovo s novim imenom.
Na ovogodišnjoj utrci za Veliku nagradu Australije, na domaćem terenu biće dvojica vozača, već spomenuti Daniel Ricciardo i Oscar Piastri. Nakon dramatičnog ulaska u svijet Formule 1, Oscar se isprofilirao u vrlo kvalitetnog vozača momčadi na uzlaznoj putanji. Naime, nakon teškog početka karijere u McLarenu koji se mučio, Oscar je ponovo vratio australsku zastavu na pobjedničko postolje, na utrkama za VN Japana i VN Katara prošle godine. U Kataru se upisao i kao pobjednik sprint utrke. Nakon više od deset godina dvojica Australaca nastupit će na utrci za VN Australije, za nadati se, uz što bolje rezultate.
Piastri and Ricciardo are the current Aussies on the grid, but there’s been many of their fellow countrymen who have started past Grands Prix…
Who is your favourite Australian F1 driver? #F1 #AusGP pic.twitter.com/bfEMyYe6WD
— Formula 1 (@F1) March 19, 2024
Objava Hometown Heroes: Australija pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic