Na prvu europsku utrku u ovoj sezoni Svjetskog prvenstva Formule 1 morali smo čekati do sredine petog mjeseca. Od 17. do 19. svibnja održava se prva od dvije ovogodišnje utrke u Italiji, Velika nagrada Emilije-Romagne na stazi Enza i Dina Ferrarija u Imoli. Red Bull je opet favorit broj 1, ali izazivači stižu s nadograđenim bolidima.

Sezona Formule 1 počela je na Bliskom Istoku, zatim se otisnula do Australije i Dalekog Istoka, da bi prije dva tjedna svratila do Floride. Konačno, došao je red i na prvu europsku utrku u 2024. godini, a nju će ugostiti legendarna Imola.

Na stazi Enza i Dina Ferrarija prvi se put jedna utrka Formule 1 održala 1980. godine, tada za Veliku nagradu Italije. Onda se od 1981. do 2006. na toj lokaciji održavala Velika nagrada San Marina, a nakon duge stanke, Imola je opet ugostila Formulu 1 zahvaljujući kaosu uzrokovanom pandemijom koronavirusa, 2020. godine. Službeni naziv ovosezonske utrke pomalo je nakaradan: Formula 1 MSC Cruises Gran Premio del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna 2024.

Iz prošlosti F1 utrkivanja u Imoli, izdvojiti možemo da je vlasnik rekordnog kruga Lewis Hamilton (1:15,484 u Mercedesu 2020.), vlasnik najviše najboljih startnih pozicija nikad prežaljeni Ayrton Senna (8), dok je najviše pobjeda na toj stazi proslavio Michael Schumacher (7). Od povratka Imole u kalendar, po jedan pole position upisali su Valtteri Bottas, Lewis Hamilton i Max Verstappen, dok su u utrkama pobjeđivali Lewis Hamilton jednom i Max Verstappen dva puta.

U Imoli su viđene neke najspektakularnije bitke u povijesti Formule 1, poput one između Michaela Schumachera u Ferrariju i Fernanda Alonsa u Renaultu 2005. i 2006. godine.

Krug stazom dugačak je 4909 metara i uključuje 18 zavoja. Tek je jedna DRS zona koja se proteže od startno-ciljnog pravca pa do zavoja broj 2 i tu se odvija najviše napada i pretjecanja. Tijekom prošlog izdanja utrke 2022. godine (lani je utrka odgođena zbog obilnih kiša i poplava) odrađeno je 55 pretjecanja.

Staza obiluje poviješću i nekakvim ‘old school’ štihom, a među vozačima je generalno itekako popularna i voljena. Njihovo vozačko umijeće u Imoli se stavlja na kušnju jer izletne zone nisu velike, oko staze su travnate ili makadamske površine, tako da se skoro svaka pogreška skupo plaća. Ono što će pozdraviti brojni fanovi Formule 1, uoči ovogodišnje utrke dodatno su izmijenjene određene izletne zone i umjesto asfaltnih površina postavljene su šljunčane klopke (npr. na izlazu iz zavoja Piratella, na vanjskoj strani zavoja Acqua Minerali, na izlazu iz Variante Alta).

Što se satnice tiče, nakon onih ranojutarnjih zbivanja po Aziji i onda kasnovečernjih u Miamiju, napokon će europska publika doći na svoje. Isto tako, nakon dva uzastopna sprint vikenda, vraćamo se klasičnom rasporedu. U petak su dva slobodna treninga, u 13:30 i u 17 sati. U subotu će treći trening početi u 12:30, a kvalifikacije u 16 sati. Nedjeljna utrka na rasporedu je u 15 sati.

Vremenski uvjeti uglavnom bi trebali biti stabilni. Oborina ne bi trebalo biti, a najviša dnevna temperatura zraka bit će oko 25 stupnjeva Celzija. Ipak, nije sasvim isključena mogućnost kakvog pljuska, a prognoze sugeriraju da su najveće šanse za tako nešto u nedjelju. Tko zna, možda utrka dobije kišni začin.

Naravno, bude li kakvih kišnih iznenađenja, vozači će koristiti Pirellijeve gume sa zelenim ili plavim oznakama. U suprotnom, za suhu podlogu imat će najmekše gume iz spektra talijanskog proizvođača. Smjesa C3 bit će u ovom slučaju hard, C4 medium i C5 soft. Ista je to raspodjela kao u Australiji ranije ove godine. Svaki vozač za vikend dobije dva seta tvrđih, tri seta srednjih i osam setova mekših guma. U kontekstu strategije za utrku, očekuje se većinom primjena strategije s jednim zaustavljanjem u boksu.

Sezonu je do sada obilježila dominacija Red Bulla i Maxa Verstappena, s četiri ostvarene pobjede i maksimalnih šest najboljih startnih pozicija. No, pokazalo se da ipak i drugi imaju šansu pobijediti u utrkama s vremena na vrijeme, o čemu svjedoče pobjede Carlosa Sainza s Ferrarijem u Australiji te Landa Norrisa u McLarenu na prošloj utrci u Miamiju. Britanac je tada burno proslavio svoju prvu pobjedu u F1 karijeri.

U poretku vozača Verstappen ima 136 bodova, 33 više od momčadskog kolege Sergija Pereza. Treći je Charles Leclerc s 98 bodova, a ovosezonski pobjednici GP utrka, Sainz i Norris, poravnati su na učinku od 83 boda. Jasno, Red Bull vodi u poretku timova. Vodeća ekipa ima 239 bodova, Ferrari je na 187, a McLaren na 124.

Ono što će biti zanimljivo pratiti tijekom vikenda u Imoli su svakako učinci određenih nadogradnji na bolidima Ferrarija, Mercedesa i Aston Martina. McLaren je svoje nadogradnje predstavio u Miamiju, a rezultat je na kraju bio izvrstan. Naravno, tek treba vidjeti što će se događati na stazama drukčijih karakteristika. Napredak očekuje i Sauber, posebno u pogledu onih problematičnih zaustavljanja u boksu i promjena guma. Stižu nadogradnje, a hoće li omogućiti vozačima Saubera osvajanje prvih bodova, to tek trebamo vidjeti.

Charles Leclerc će od VN Emilije-Romagne imati novog trkaćeg inženjera. U Imoli ćemo u F1 bolidu opet vidjeti Olivera Bearmana. Nakon onog senzacionalnog nastupa u svojstvu zamjene za Carlosa Sainza na VN Saudijske Arabije, mladi će Britanac ovoga puta voziti bolid Haasa, ali samo na prvom slobodnom treningu. Možda će Bearman uskoro dobiti novu priliku za nastup u nekoj od utrka, ako Kevin Magnussen nastavi biti nestašan i kršiti pravila kao u dosadašnjim utrkama. Skupio je ove sezone deset kaznenih bodova, a zaradi li još dva, narednu utrku gledat će na malim ekranima.

Iz tjedna u tjedan očekuju se i novosti vezane uz ugovore vozača za iduću godinu. Još je puno onih koji ne znaju za koji će tim voziti u 2025. godini, ali među njima više nije Alex Albon, koji je potpisao novi ugovor s Williamsom.

Za kraj ove najave, kako ne spomenuti još jednom nedavno obilježenu 30. godišnjicu pogibije Rolanda Ratzenbergera i Ayrtona Senne. Sigurno će vikend pred nama imati i tu emotivnu notu, a tome će pridonijeti i Sebastian Vettel, koji će stazom voziti u Ayrtonovom bolidu McLaren MP4/8 iz 1993. godine.

Objava Najava trkaćeg vikenda u Imoli: Festival nadogradnji na prvoj europskoj utrci sezone pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak