Nadolazeći vikend za nas ima pravu poslasticu: devetu utrku sezone Svjetskog prvenstva Formule 1, ukupno 53. Veliku nagradu Kanade u povijesi Formule 1, a od toga 38. koja će biti održana na stazi u Montrealu, nazvanoj po legendarnom Gillesu Villeneuveu.

Od 7. do 9. lipnja Montreal će biti domaćin devete postaje u kalendaru Svjetskog prvenstva Formule 1 2024. Velika nagrada Kanade na stazi Gilles Villeneuve dolazi nam dva tjedna nakon trkaćeg vikenda u Monte Carlu i dva tjedna prije utrke u Španjolskoj na stazi Catalunya kraj Barcelone.

U posljednjih desetak godina Veliku nagradu Kanade uglavnom su osvajale momčadi koje su dominirale u tim sezonama. Tako je 2013. i 2014. u Montrealu slavio Red Bull, Mercedes je skupio četiri kanadske pobjede u periodu od 2015. do 2019., a zadnje dvije godine opet su na štih došli ‘Bikovi’. Iznimka u toj priči je pobjeda Sebastiana Vettela s Ferrarijem 2018. godine, a 2020. i 2021. nije se vozilo zbog pandemije virusa Covid-19.

Spomenuta pobjeda Vettela bila je 14. u povijesti za Ferrari na kanadskom tlu, što talijansku momčad čini najuspješnijim konstruktorom, ali za samo jednu pobjedu ispred McLarena. Posljednju od 13 kanadskih pobjeda momčadi iz Wokinga donio je Lewis Hamilton 2012. On je kasnije došao do sjajnih sedam pobjeda u Montrealu, koliko ih je za karijere skupio i Michael Schumacher. Iza njih na vječnoj listi dugo nema nikoga, a tek onda dolazi Nelson Piquet s tri pobjede.

Od aktivnih F1 vozača, pobjednički šampanjac u Montrealu ispijali su Hamilton sedam puta, Verstappen dva puta i po jednom Ricciardo i Alonso. Španjolac prije 18 godina s Renaultom. Aktualni prvak svijeta ove će godine loviti svoju treću uzastopnu pobjedu u Kanadi, a lani je slavio baš ispred Alonsa na drugom i Hamiltona na trećem mjestu.

Ove godine Max Verstappen dolazi u Montreal ne baš sjajnog raspoloženja. Iako je i dalje vodeći u prvenstvu, vikend u Monaku nije mu donio dobre rezultate. Završio je prošlu utrku na frustrirajućem šestom mjestu nakon problema s ponašanjem bolida na uskim ulicama Monte Carla, tako da će u Kanadi biti željan dobrog rezultata i povratka na pobjedničku stazu.

“I dalje mi imamo brz bolid, ali neke staze su jednostavno malo bolje za nas nego za druge. Mislim da ovdje nije stvar samo u konfiguraciji, nego i u vremenu, ovisno o tome koliko će biti mokro. Moramo pričekati pa vidjeti, ali prirodno je da su se razlike malo smanjile i to je u redu.”

Max Verstappen, Red Bull Racing

Pobjedom Charlesa Leclerca i Ferrarija u Kneževini situacija u prvenstvu poprimila je nešto interesantniji izgled, tako da se prema bodovnom stanju dominacija Red Bulla i ne čini tako naglašenom, kao što je izgledalo na većini ovosezonskih utrka. Iako ove godine ima sedam od mogućih osam pole positiona i pet od mogućih osam pobjeda, Verstappen ispred Leclerca ima 31 bod prednosti. Još je manja razlika kod konstruktora jer je Ferrari na ‘samo’ minus 24.

U periodu između utrka u Monaku i Kanadi, Red Bull je donio jednu jako važnu odluku. Definitivno je riješeno pitanje drugog vozača za 2025. godinu, potpisom novog ugovora sa Sergiom Perezom. Prilično nepopularan potez za ljubitelje F1 koji su priželjkivali da u taj Red Bull sjedne netko tko će biti konkurentniji protiv Verstappena, ali Horner i ekipa odlučili su zadržati postojeće stanje u kojem je status vozača kristalno jasan.

“Na kraju dana, kad moja karijera završi, rezultati će biti jedino što će meni biti važno. Ljudi mogu govoriti što god žele, ali ja sam sretan s onim što sam postigao. Red Bull je momčad koja uzima od vas sve što imate, toliko je sve intenzivno na stazi i van nje. To je izazov koji nemate nigdje drugdje. Prema tome, kad sam potpisao, bio sam stvarno za to i spreman dati sto posto od sebe.”

Sergio Perez, Red Bull Racing

Time je još jedan komadić vozačke slagalice za 2025. stavljen na svoje mjesto, ali bit će zanimljivo i u nastavku sezone po tom pitanju, budući da još uvijek ima jako puno neodgovorenih pitanja. Doznali smo nakon Monaka da Esteban Ocon više neće voziti za Alpine nakon ove sezone, ali još ne znamo tko hoće. Trenutno je za iduću sezonu deset popunjenih i deset još uvijek slobodnih mjesta.

Još jedna važna tema uoči Velike nagrade Kanade: U četvrtak su objavljene informacije vezane uz pravila Svjetskog prvenstva Formule 1 koja će stupiti na snagu 2026. godine. Gledat ćemo nešto manje bolide, što bi trebalo dovesti i do kvalitetnijeg utrkivanja. Više na ovom linku:

Vratimo se još malo trenutnoj formi vozača i ekipa. Osokoljeni pobjedom na ulicama Monte Carla, Charles Leclerc i Ferrari tražit će novi uspjeh u Kanadi, a sigurno će motiviran biti i Carlos Sainz, koji je u Monaku bio treći. Slično vrijedi i za McLaren, koji je u pozitivnom nizu od utrke u Miamiju. Lando Norris bio je pobjednik na Floridi pa drugi u Imoli, a onda je u Monaku drugo mjesto zgrabio Oscar Piastri. Ferrari i McLaren, uz naravno Red Bull, ekipe su koje imaju pravo očekivati najviša ostvarenja nadolazećeg vikenda.

“Koliko god je bio stvarno dobar osjećaj u Monaku, sada trebamo okrenuti stranicu i gledati ono što je pred nama. Mi želimo osvojiti Svjetsko prvenstvo, to je cilj, a za to nam i dalje trebaju koraci prema naprijed.”

Charles Leclerc, Ferrari

Onda dolazimo do Mercedesa koji i dalje muku muči sa svojim bolidom i nikako ne uspijeva uhvatiti korak s ranije spomenutim ekipama. George Russell i Lewis Hamilton u poretku vozača su sedmi i osmi, Mercedes je u poretku ekipa četvrti, a ove sezone još uvijek nema plasman na postolje (osim onog drugog mjesta Hamiltona u sprintu na VN Kine). Vidjet ćemo hoće li Srebrne strijele biti u nešto boljem izdanju na kanadskom asfaltu.

“Ovo je staza koja odgovara onima koji kasno koče i imaju agresivan stil vožnje. Bolid nastavljamo poboljšavati, a svi su korak bliže Red Bullu. Izuzetno sam ponosan na sve u tvornici i na to kako naporno rade. Nadam se da ćemo se početi natjecati s ovim ljudima iz vrha.” Lewis Hamilton, Mercedes

Lewis Hamilton, Mercedes

Slična je situacija s Aston Martinom, koji ove sezone nije ni blizu prošlogodišnjim uspjesima. Na prošloj utrci britansko zeleni nisu uzeli niti bod, prvi put ove sezone. Alonso sa zadnje tri utrke ima samo dva osvojena boda, a Stroll isti učinak u zadnjih pet utrka. Možda ga domaći teren pogura prema nekom boljem rezultatu.

“Uvijek je posebno vratiti se ovdje. Sjećam se Schumacherovih dana u ranim 2000-im, koji su me uvelike inspirirali da danas budem ovdje. Staza je zabavna i nema puno prostora na izlasku iz zavoja jer su zidovi tako blizu.”

Lance Stroll, Aston Martin

Relativno zadovoljni u zadnje vrijeme mogu biti članovi i navijači Visa Cash App RB-a jer je ta momčad na zadnjih šest utrka imala jedan bolid među osvajačima bodova, onaj Yukija Tsunode. Daniel Ricciardo bljesnuo je u sprintu na VN Miamija, ali još čeka Top 10 rezultat u Grand Prix utrkama ove sezone. U Monaku su svoje prve ovosezonske bodove osvojili Alexander Albon u Williamsu i Pierre Gasly u Alpineu, što će i njima biti određeni poticaj za nastavak sezone.

Bit će zanimljivo vidjeti dinamiku odnosa u francuskoj momčadi nakon Oconovog incidenta u Monte Carlu i objave da na kraju sezone odlazi iz ekipe. Napomenimo još da će na prvom treningu umjesto Ocona voziti Jack Doohan. U lošem raspoloženju su definitivno Haas, nakon tri utrke bez osvojenog boda i dvostrukog odustajanja u prvom krugu VN Monaka, te Sauber, koji je zasad jedina momčad bez osvojenog boda u 2024.

Staza Gilles Villeneuve generalno je popularna i voljena među vozačima. Predstavlja određenu mješavinu ulične i standardne trkaće staze jer su na mjestima zaštitne ograde jako blizu i kažnjavaju svaku pogrešku. Krug je dugačak 4,361 metar, ima tri DRS zone i nudi određene prilike za pretjecanje (46 pretjecanja u utrci 2023.). Rekord kruga je 1:13,078 – postavljen od strane Valtterija Bottasa u Mercedesu 2019.

Budući da se staza u Montrealu kroz godinu ne koristi za utrkivanje, treba očekivati značajnu evoluciju podloge tijekom trkaćeg vikenda, kako će se sve više gume polagati na asfalt. Inače, cijela staza je reasfaltirana za ovogodišnju utrku, a promijenjene su i pasice. Razina gripa nije baš visoka, ali isto tako ni razina potrošnje guma. Pirelli donosi C3 kao tvrđu opciju, C4 kao srednje tvrdu i C5 kao mekšu opciju za vikend.

Lani je u utrci bilo onih koji su se odlučili za strategiju jednog ulaska u boks, ali uspješni su bili vozači s dva zaustavljanja. Verstappen, Alonso i Hamilton dvaput su mijenjali gume tijekom utrke. Također, u Kanadi uvijek treba računati na dosta veliku mogućnost izlaska sigurnosnog automobila na stazu (vjerojatnost se procjenjuje na 67 posto), a posebna priča su vremenski uvjeti.

Svi se dobro sjećamo najduže utrke u povijesti Formule 1. Bilo je to baš u Kanadi 2011. godine, kad je Jenson Button pobijedio u McLarenu nakon četiri sata, četiri minute i 39 sekundi. Na trajanje je utjecala jaka kiša, a gledat će se prema nebu i ove godine. Kiše bi moglo/trebalo biti tijekom sva tri dana trkaćeg vikenda. Očekuju se česti pljuskovi, a maksimalna temperatura zraka kretat će se oko 20 stupnjeva Celzija.

Što se satnice tiče, ljubitelji Formule 1 u Hrvatskoj uživat će u gledanju omiljenog sporta u večernjim satima. U petak su slobodni treninzi u 19:30 te u 23 sata. U subotu treći trening počinje u 18:30, a kvalifikacije u 22 sata, dok je start nedjeljne utrke zakazan za 20 sati.

Objava Najava VN Kanade: Devetom poglavlju sezone prijete kišni oblaci pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak