Nadolazećeg vikenda na legendarnoj stazi Silverstone održava se Velika nagrada Velike Britanije. Posljednja je to utrka u ovom nizu od tri Grand Prixa u isto toliko vikenda, odnosno kako bi to Englezi nazvali – posljednja utrka triple headera. Također, utrka je to koja će nas dovesti točno do središnje točke ove sezone Svjetskog prvenstva.

O tradiciji staze Silverstone nepotrebno je previše pričati. Dovoljno je reći da je 13. svibnja 1950. na toj lokaciji započelo prvo izdanje Svjetskog prvenstva Formule 1 i da je od tada pa do danas na toj stazi održano 57 Velikih nagrada Velike Britanije.

U prošlosti se vozilo na stazama Aintree i Brands Hatch, no od 1987. Silverstone je stalni britanski dom Formule 1, a to će i ostati sve do 2034. godine.

Za mnoge vozače ta staza predstavlja posebno mjesto. Naravno, prije svega za Britance, o kojima je u svom tekstu pisala naša autorica Mia. Lewis Hamilton rekorder je s osam pobjeda na VN Velike Britanije. Jim Clark skupio ih je pet, koliko ima i ‘uljez’ iz Francuske, Alain Prost. Još je jedan Britanac postigao izvrsne stvari na domaćem terenu – Nigel Mansell s četiri trijumfa.

Što se pak konstruktora tiče, tu nisu Britanci na vrhu. Statistiku im kvari Ferrari s čak 18 pobjeda. McLaren ima 14, a Williams 10. Mercedes je utrku osvajao devet puta, od toga osam u periodu od 2013. do 2021., a osam pobjeda u razdoblju između 1962. i 1972. ima Lotus.

Prošle godine Silverstone je, kao i cijela sezona, protekao u znaku Maxa Verstappena. Nizozemac je sa svojim Red Bullom osvojio pole position, koji je dan kasnije pretvorio u pobjedu u utrci, svoju prvu na britanskom tlu. Međutim, nisu Britanci bili previše tužni jer su s Verstappenom na postolju stajali McLarenov Lando Norris i Mercedesov Lewis Hamilton.

Upravo su Verstappen i Norris u prvom planu u svijetu Formule 1 zadnjih tjedana. Na Velikim nagradama Kanade i Španjolske završavali su utrke na prvom (Verstappen) i drugom (Norris) mjestu, a posebno intrigantna bila je prošlotjedna utrka na Red Bull Ringu. U Austriji su Max i Lando vodili žestoku bitku koja je završila na loš način za obojicu. Došlo je do kontakta prilikom kojeg su stradala oba bolida, Norris je nakon toga odustao, a Verstappen osvojio peto mjesto.

Puno se zadnjih dana pisalo o toj borbi i vozačkim stilovima, kažnjavanju, ali i o međusobnom odnosu dvojice vozača, koji su se do sada jako dobro slagali. Uoči nastupa na Silverstoneu, rekli su sljedeće:

“Mislim da je i dalje vrlo jasno što se događalo. Nezgodno je. Max se neće željeti razbiti i uništiti svoje utrke i svoje šanse. Da, definitivno ima stvari koje trebam raditi malo drukčije, ali na kraju svega, ne mislim da će se on previše mijenjati. Ne mislim da se ja trebam previše mijenjati. Jesmo li mogli izbjeći sudar? Definitivno. Ja sam lako mogao koristiti malo više pasice, ali postoje stvari s obje strane koje, siguran sam, obojica želimo odraditi bolje. Iskreno, ne mislim da se trebao ispričati. Stvari koje sam rekao nakon utre bile su plod frustracije u tom trenutku.”

Lando Norris, McLaren

“Uopće ne marim za kritike. Idem kući, živim svoj život. Jedina stvar do koje mi je stalo je moj odnos s Landom. Razgovarali smo i mislim da smo obojica došli do zaključka da smo zapravo uživali u borbi. Pogledali smo incident i bio je to tako glupi lagani dodir, ali naravno, imao je velike posljedice za obojicu. No volimo se žestoko utrkivati. Činili smo to godinama, ne samo u Formuli 1, nego i u online utrkama u kojima se često zajedno zabavljamo. Te stvari se trebaju nastaviti jer to je ono što volimo raditi. A mislim da je to odlično i za Formulu 1, također.”

Max Verstappen, Red Bull Racing

Sudar Norrisa i Verstappena najbolje je iskoristio George Russell, koji je upisao svoju drugu pobjedu u karijeri. Svi ti austrijski događaji išli su na ruku organizatorima VN Velike Britanije jer je u tjednu prije utrke itekako porastao interes za kupnju ulaznica. George će pokušati nastaviti dobar niz rezultata. Zadnje četiri utrke završio je među pet najboljih, a dvaput je stajao na postolju.

“Kao što mnogi vozači kažu, pričati treba na stazi. Ja mislim da je ova sezona vjerojatno jedna od najboljih koje sam imao u pogledu mojih nastupa i ostvarivanja željenih rezultata kad se pruži prilika. Mislim da rezultati govore za sebe i da ne trebam ja govoriti o njima. Odlično je da smo sada u prilici boriti se u vrhu, boriti se za postolja i da smo spremni iskoristiti prilike koje se pružaju.”

George Russell, Mercedes

Kad govorimo o favoritima za pobjedu, naravno da je suludo tražiti dalje od Maxa Verstappena, ali McLaren je postao konstantna prijetnja. Momčad iz Wokinga u odličnoj je formi i ima pravo snivati svoju prvu domaću pobjedu od sad već prilično davne 2008. godine, kad je Hamilton prvi put slavio na Silverstoneu.

Pohvale za trenutnu formu zaslužuju svakako i Hamilton (dva četvrta i jedno treće mjesto u zadnje tri utrke) i Oscar Piastri s dvama drugim mjestima u zadnja četiri nastupa. S druge strane, u prilično lošoj formi je Ferrari. Nakon pobjede u Monaku, Charles Leclerc je nanizao odustajanje, peto pa 11. mjesto. Carlos Sainz je malo popravio sliku osvajanjem trećeg mjesta u Austriji.

Posebna je priča Sergio Perez. Meksikanac je nedavno dobio novi ugovor od Red Bulla, a fanovi diljem svijeta pitaju se što je bilo u glavi Christianu Horneru i njegovim kolegama. Perez je u zadnjih pet trkaćih vikenda osvojio mizernih 15 bodova.

Još u kontekstu forme vozača možemo pohvaliti odličan nastup Haasovih pilota na Red Bull Ringu (Hülkenberg šesti, Magnussen osmi), niz Pierrea Gaslyja od četiri plasmana među osvajače bodova i kakvo-takvo buđenje Daniela Ricciarda, koji je bio u prvih deset dva puta u zadnja tri trkaća vikenda.

Od drugih novosti uoči vikenda na Silverstoneu, svakako je najvažnija da će Ollie Bearman biti vozač Haasa u 2025. godini. Mladi vozač vozit će za američku momčad i ovoga vikenda na prvom slobodnom treningu. Također, Williams će prvi trening povjeriti Francu Colapintu, Red Bull Isacku Hadjaru, a Alpine Jacku Doohanu.

Jedan važan ‘transfer’ dogodio se i izvan vozačke tržnice. Aston Martin je objavio kako će bivši Mercedesov stručnjak za pogonske jedinice, Andy Cowell, postati glavni izvršni operativac umjesto Martina Whitmarsha.

A sad povratak na stazu. Brzi krug po Silverstoneu Hamilton je usporedio s letom u borbenom zrakoplovu. Krug je dugačak 5891 metar i ima 18 zavoja, a rekord kruga je 1:27,097 (Max Verstappen, 2020.). Utrka za Veliku nagradu Velike Britanije dugačka je 52 kruga.

U pogledu opterećenja za gume, Silverstone je jedna od najzahtjevnijih staza u kalendaru. Stoga, Pirelli je pripremio najtvrđe gume iz svog spektra – smjesu C1 kao tvrđu, smjesu C2 kao srednju i C3 kao mekšu. Gume najviše pate u onom spektakularnom nizu zavoja Maggots, Becketts i Chapel. Što se strategije tiče, prošle godine su vozači u velikoj većini odrađivali samo jedno zaustavljanje u boksu tijekom utrke.

Naravno, na to će opet utjecati brojni faktori, poput primjerice eventualnog perioda sigurnosnog automobila ili VSC-a, kao i vremenski uvjeti. Poznato je da se u Engleskoj u pola sata mogu promijeniti sva četiri godišnja doba. Vremenske prognoze najveću mogućnost za kišu najavljuju za petak (60 posto). U subotu i nedjelju padaline su također moguće s vremena na vrijeme, ali prema procjeni, šansa za kišu je 40 posto. Temperature će biti dosta niske za ovaj dio godine pa će dnevni maksimum biti 17-18 stupnjeva Celzija.

Williams će nastupiti sa specijalnim dizajnom svojih bolida na domaćoj utrci. Red Bull je dodao nove detalje na svoj bolid, a Sauberov Guanyu Zhou pohvalio se novim dizajnom kacige…

Vikend na Silverstoneu je onaj ‘starog formata’ s tri treninga. Prvi je u petak u 13:30, a drugi počinje u 17 sati. U subotu se u 12:30 vozi treći trening, a kvalifikacije su u 16 sati. Utrka također starta u 16 sati, naravno u nedjelju.

Naslovna fotografija: Zak Mauger / LAT Images

Objava Najava VN Velike Britanije: McLaren sanja prvu domaću pobjedu još od Hamiltonove u 2008. pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.

Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Igor Šestak