U Americi se oduvijek utrkivalo. Utrkivalo se i prije automobila i prije Svjetskog prvenstva Formule 1. Utrka za Veliku nagradu Sjedinjenih Američkih Država utemeljena je davne 1908. godine, a kao dio Svjetskog prvenstva Formule 1 održana je 51 puta na deset različitih lokacija. Od 2012. godine utrka za Veliku nagradu SAD-a se održava na stazi COTA u Teksasu, a ove godine će najbrži bolidi na svijetu Ameriku posjetiti još dva puta, na ulicama Miamija i Las Vegasa.
Upravo je u Miamiju prošle godine održana prva ikad utrka za Veliku nagradu Miamija. Godinama se šuškalo o tome, a prošle godine je postalo stvarnost. Još otkako je Liberty Media 2017. godine preuzela rukovođenje Formulom 1, cilj je bio Formulu 1 popularizirati u Americi i dovesti što više utrka na američko tlo. Ne treba biti iznenađen ako se ne zaustavimo na tri američke utrke u kalendaru. Prošla godina bila je prva nakon 1984. godine kad se Formula 1 dva puta zaustavila u Novom svijetu, a ove godine u Americi ćemo, kako je već rečeno, imati tri utrke.
SAD su prve u povijesti ugostile tri utrke tijekom jedne sezone Svjetskog prvenstva Formule 1, a tad su utrke 1982. godine bile održane u Long Beachu, Detroitu i Las Vegasu, na parkiralištu ispred Caesars Palacea. Još samo jednom je jedna zemlja imala tri utrke tijekom jedne sezone, a to je bila Italija tijekom pandemijske sezone 2020. Promatrajući smjer kakav zauzima rukovodstvo Formule 1, ovaj rekord bi mogao biti oboren. Formula 1 se polako seli u Ameriku. Cilj je to koji se ne krije, no je li Amerika spremna za takav pothvat i može li Formula 1 preživjeti taj projekt?
U posljednje vrijeme Formula 1 bilježi značajan rast popularnosti u Sjedinjenim Američkim Državama, a to je praćeno proporcionalnim nezadovoljstvom tradicionalista koji mahom dolaze iz Europe. Formula 1 je u svojoj srži europski proizvod koji njeni vlasnici sve više žele približiti gledateljstvu u Americi. Sve veća želja za popularizaciju u Americi započela je promjenom vlasničke strukture u Formuli 1 i ulaskom Liberty Medije u ovaj sport. Formula 1 se okrenula u dva pravca.
Prema istoku i prema zapadu i sve se više odmiče od svojeg gnijezda i originalne baze fanova. Prema istoku, vuku ju novci i naftne rezerve. To je želja istoka za otvaranjem prema zapadu, da se pokaže sjaj, glamur i sve prednosti koje oni sa sobom nose. Interes za inauguralnom utrkom u Miamiju bio je ogroman, ulaznice su se u samo nekoliko minuta rasprodale već u pretprodaji, a očekivalo se najviše high-profile imena. I organizatori nisu imali razloga na nezadovoljstvo, utrci su prisustvovali Michael Jordan, Michelle Obama, David Beckham i drugi. Miami je svojim gostima ponudio nezaboravnu zabavu, koncerte, vatromete i provod, no je li Formula 1 zaista bila u prvom planu?
Još jednom, možemo se zapitati, je li zaista vrijedno?
Formula 1 je najprestižnija serija utrkivanja u kojoj se natječu najbrži bolidi na svijetu. Formula 1 postala je sinonim za luksuz uz partnere poput Rolexa, Emirates Airlinesa, Aston Martina, Ferrarija i drugih. Od svojih začetaka, Svjetsko prvenstvo Formule 1 je uvijek uživalo veliku popularnost, ali mahom na području Europe, Australije i dijelom Azije. Formula 1 je teško pronalazila put do srca američkih obožavatelja. Americi, koja ima svoje popularne serije poput IndyCara i NASCAR-a, Formula 1 nekako nikad nije sjela. Teško je reći u čemu je zapravo bio problem, ali ako je to bio nedostatak promocije sporta, novi vlasnici su odlučili tome stati u kraj. Pod koju cijenu?
Kad je Liberty Media 2017. godine za ogromne novce preuzela Formulu 1, počela ju je nasilno gurati u pravcu SAD-a. Liberty Media je dala sve od sebe da se Formula 1 svidi konačno i „njihovima doma“. Trkaći vikendi postali su spektakli nalik na festivale, sve se više vodi računa tko će nastupati, tko će mahati zastavom na kraju utrke i tko će posjetiti ekipe u njihovim garažama. Sport je polako počeo padati u drugi plan. Formula 1 je sve više ličila na američke festivale, ne na utrke koje svi godinama pratimo i volimo.
Formula 1 je, još jednom treba reći, sve dalja od običnog obožavatelja Formule 1, a bliža showbiz zvijezdama kojima je sitnica otići na bilo koju utrku u bilo kojem dijelu svijeta. Osim za obične obožavatelje, Formula 1 postaje sve nedostižnija za obične organizatore utrka koji su dio ovog cirkusa još od daleke 1950. godine i onih koji su u najteža vremena uletjeli i hrabro organizirali utrke kada nitko drugi nije htio, zato što se samo onda, kad su se „velikani“ izmakli i za njih našlo mjesta.
Koliko je to zapravo dobro?
Kako za koga. Streaming platforma Netflix je prisutna u gotovo svakom domu, a njena serija Drive to Survive bilježi sve veći porast u popularnosti. Što se veći cirkus događa uz i na stazi, to je veća vjerojatnost kako će se i serija više gledati. Otkako je počela s emitiranjem, zabilježen je značajan rast gledanosti utrka Formule 1 na teritoriju Sjedinjenih Američkih Država. Upravo je Liberty Media i osmislila dokuseriju kao dio strategije širenja tržišta Formule 1, tamo gdje ga je trebalo širiti. Još uvijek postoje dijelovi svijeta kojima je dovoljno da se bolidi utrkuju. Kojima ne treba niti jedna jedina reklama ili napomena da će se utrka uopće održati. Postoje oni koji Formulu 1 vole radi utrkivanja, kojima sjaj, glamur i dokuserija ne znače ništa. Oni su sve manje i manje bitni.
Trkaći vikendi liče na festivale, a utrke na sveopći cirkus. Onaj ranije spomenuti obični ljubitelj Formule 1 koji se ni ne sjeća kad je pogledao prvu utrku Formule 1, se iz utrke u utrku pita „zašto“, dok ovi „novi“ uzdišu i jedva čekaju novu epizodu serije da vide tko se s kim posvađao, tko se s kim sudario i koliko puta je utrka prekinuta. Ako nema drame, zašto bi nam uopće nešto i bilo zanimljivo?
Neke su odluke rukovodstva utrke izgledale slučajne, neke su se graničile s pukim neznanjem, a sve više i više sve djeluje izrežirano. Je li to uopće sport?
Ako je utrka bila dosadna, zašto ju jednostavno ne bismo nazvali – dosadnom? Ako je sezona bila dosadna, ni prva ni zadnja dosad. Ako trkaće vikende pretvaramo u umjetno stvaranje napetosti, onda smo se odmakli od esencije sporta i uopće više nije važno da pobijedi najbolji ili da vidimo utrkivanje za bilo koju poziciju na gridu te navijamo za nama iz ovog ili onog razloga najdraže vozače. Prava slika doslovnog trkaćeg cirkusa bila je ovogodišnja utrka za Veliku nagradu Australije. Bit će ona savršena podloga za novu epizodu dokuserije. Ponovljenih startova i drame kao u priči. Istinski fanovi su prevrtali očima. Na prste jedne ruke možemo nabrojati one koji su bili zadovoljni i tijekom i ishodom.
Na društvenim mrežama i na Netflixu nadugo i naširoko se piše o velikom uzletu popularnosti Formule 1, no kad su se pokazale stvarne brojke, televizijska gledanost je zapravo pala, na svim glavnim tržištima. Lako se praviti važan na društvenim mrežama, u stvarnom životu činjenice su nešto drugačije. Čak i oni, kojima nikad nije bilo mrsko ustati i u gluho doba noći kako bi gledali utrke, počeli su polako dizati ruke. Celebrityji neće moći nadomjestiti obožavatelje, a Netflix nikako ne može zamijeniti utrke uživo. Stvarna situacija na stazi miriše na nedovoljno dramatičnu sezonu koja bi mogla rezultirati nedostatkom sadržaja za snimanje serija, ako ne bude dovoljno “umjetnih” situacija.
We’re going to Miami… #MiamiGP #F1 pic.twitter.com/T9APdsUwRY
— Formula 1 (@F1) May 3, 2023
Sve što se organizira u Americi u svojoj srži je parada glamura i kiča. Sve liči jedno na drugo, glazbeni festivali, modni događaji, utakmice. Više se priča o koncertu na poluvremenu, nego o samoj utakmici. Formula 1 je na putu ka tome. Amerikanizacija sporta je u punom zamahu.
Hoće li sport preživjeti? Hoće li onaj obični obožavatelj Formule 1 i dalje biti spreman ustati u gluho doba noći kako bi gledao utrku, iako za tim više nema potrebe? Hoće li Formula 1 puniti naslovnice zbog pjevača koji nastupaju nakon utrke ili će ponovo biti bitno utrkivanje?
Ostaje nam da strpljivo pričekamo i vidimo rasplet situacije uz nadu da će se Formula 1 vratiti na pravi put.
Objava Formula 1 u Miamiju: Amerikanizacija utrkivanja pojavila se prvi puta na GP1.hr | Najbrži hrvatski F1 portal.
Preuzeto s portala GP1 – https://www.gp1.hr/
Author: Mia Lesic